Már óvodás korban felfigyelhetünk olyan gyerekekre, akiknek bizonyos adottsága az átlagosnál lényegesen jobb, nagyon motivált bizonyos területen, s ebből adódóan kitartóan, hosszú ideig képes azzal a területtel foglalatoskodni. Őket tekintjük tehetségígéreteknek.
Óvodapedagógiai munkánk során a kiválóan kreatív gyermekek saját csoportjukban élik óvodás életüket. Elsősorban játszanak, azzal foglalkoznak, amivel akarnak, szeretnek. Kötelességünk, hogy segítsük őket a további fejlődésben, erősítsük erős oldalukat, erősítsük gyenge területeiket (melyek a fejlődését megnehezítik), olyan légkört alakítsunk ki a gyermekek körül, amely őket elfogadja, személyiségüknek fejlődését segíti.
Célunk, hogy minden gyermek számára megtaláljuk a neki leginkább megfelelő fejlesztési, nevelési módszereket, tevékenységeket.
A csoportokban az óvodapedagógusok a gyermekek megfigyelésével összhangban az egyéni sajátosságokat veszik figyelembe, és alkalmazzák a differenciálás módszerét. Ezzel segítik elő a gyermekek testi, lelki, érzelmi, értelmi fejlődését. A nevelés tervezése és megvalósítása projektek keretében történik, így lehetőséget biztosítunk az öndifferenciálásra. Különböző szintű vonzó tevékenységeket valósítunk meg főleg mikrocsoportos, párhuzamosan zajló játékos tevékenységekben. Az általunk használt projektmódszer öndifferenciáló hatása lehetővé teszi, hogy a gyermekek saját választásuk szerint, sokféle módon tanulhassanak. A projektek a sokféleségükkel a képességek széles körét ölelik át, ezáltal sokféle tehetség megjelenésére adnak alkalmat.
A pedagógusok feljegyzést és fejlesztési tervet készítenek a gyermekek fejlődéséről, melyet a szakemberekkel, és a szülővel rendszeresen egyeztetnek. Szoros kapcsolatot tartunk fent a segítő és fejlesztő szakemberekkel.
Óvodánkban komplex tehetségsegítő program működik, melynek egyik legfontosabb célkitűzése: a kiemelkedő képességű, kiválóan kreatív gyermekek felfedezése, személyiségük optimális fejlesztése. Munkákkal megelőzzük a tehetségígéretek elkallódását, felismerjük az alulteljesítő gyermekekben bujkáló kiváló képességeket.
Speciális programunkban az 5-6-7 éves tehetségígéretes gyermekek gondozása egy rásegítő programmal történik. Ennek keretében az átlag feletti értelmi képességekkel, kreativitással és ehhez kapcsolódó feladat elkötelezettséggel rendelkező tehetségígéreteknek műhelymunkában olyan játékos foglalkozásokat tartunk, ami kielégíti tág érdeklődési területüket, illetve tovább bővíti azt. A gyerekek komplex többletismereteket kapnak, és a programba beillesztjük a lemaradó területek fejlesztését is.
Fontos feladatunk a szülői támogató attitűd alakítása, érzékenyítés a tekintetben, hogy különleges kincs van a kezükben, az elkallódás veszélyére való figyelem felhívása.
A tehetségpontunk létrehozásával és működésével készek vagyunk a saját értékeinket közvetíteni az érdeklődők felé, és a máshonnan származó értékeket befogadni, konstruktívan alkalmazni.
A tehetségpontunkat helyi hatókörrel működtetjük, ahol a partnereink együttműködésével tehetségsegítő kezdeményezéseket szervezünk, hogy minél hatékonyabban segíthessük az óvodás korosztályban a tehetségígéretek felismerését és kibontakoztatását. Figyelemmel kísérjük a helyi, térségi és regionális tehetséggondozó kezdeményezéseket, hogy minél intenzívebb kapcsolatrendszert tudjunk kiépíteni a tehetségek érdekében.
Ebbe a munkába aktívan kívánjuk bevonni az érdeklődő és segítő partnereinket:
- a fenntartót
- az érintett és érdeklődő szülőket
- kollégákat
- kerületi és országos tehetségpontokat
- nevelési és oktatási intézményeket: óvodák, iskolák, bölcsődék
- tehetségsegítő szakembereket
- felzárkóztató szakembereket: logopédus, fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus, pszichológus
- művészeket, sportolókat, tudósokat
- Pedagógiai Szakszolgálatot
- civil szervezeteket
- Bárka Kőbányai Humánszolgáltató Központot
- a sajtó képviselőit
- magánszemélyeket
- támogató vállalkozásokat
Szándékainkat a következő formában kívánjuk megvalósítani:
•A kerületben működő Tehetségpontokkal a szakmai tapasztalatcsere fokozása
•Az akkreditált Jó gyakorlat rendszerébe is beleillesztjük a tehetséggondozást
•Bemutatók, hospitálás
•Nyílt napok szervezése
•Intézményi munkaközösség működtetése
• Nyomon követés
•A témához kapcsolódó előadásokon, konzultációkon való részvétel
•Színházlátogatások, kiállítások
•Beszélgető körök, vitakörök szervezése
Programjainkra, beszélgető körökbe a volt tehetséges óvodások meghívása inspiráló hatású lehet kis társaik és a szülők számára.
Óvodánkban a tehetségígéretes gyermekek fejlesztése két síkon történik: az óvodai csoportjaikban a napi tevékenységekbe ágyazva, illetve kiscsoportos kreativitást fejlesztő „tehetséggondozó” műhelyek keretében.
Az általunk alkalmazott módszerek a fejlesztésben:
- egyéni differenciálás
- projekt módszerek
- gazdagító programok műhelyfoglalkozásokon
- szoros együttműködés a családokkal
A műhelyfoglalkozásokat a műveltségterület iránt érdeklődő és elkötelezett óvodapedagógusok vezetik. A műhelyek bevezetése fokozatosan valósult meg óvodánkban.
A logikai-matematikai tehetségműhely célja az ezen a területen kiemelkedő képességű, kreatív gyermekek érdeklődési irányának alakítása, személyiségük komplex fejlesztése elsősorban a problémamegoldó gondolkodást elősegítő tábla- és társasjátékokkal.
Mozgás- és sport tehetségcsoport a mozgásterületen kiemelkedő képességű gyermekek felismerése, továbbá a már ismert és újszerű eszközökkel és mozgássorokkal való megismerkedés, azok speciális gazdagítása. A gyerekek alapvető mozgásigényére támaszkodva gyorsaságuk, egyensúlyérzékük, tér- és alaklátásuk továbbfejlesztése.
A művészeti tehetségfejlesztő csoport célja tehetségígéretek megnyilvánulásának korai felismerése a művészeti területeken (kézművesség, zene, irodalom) és a komplex személyiség fejlesztése, gondozása, az erős és gyenge oldalának kiegyensúlyozott fejlesztésével. A gyermekek intellektuális, esztétikai és erkölcsi-szociális érzelmeinek fejlesztése, érzelmi ráhangolódás és a gyermek kiteljesedéséhez szükséges miliő megteremtése.
Explorációs programunk külső gazdagító tevékenységei:
- élményszerző séták, kirándulások
- múzeumlátogatások
- kapcsolatok élő művészekkel
- kerületi sportrendezvények
- pályázatok felkutatása
- versenyeken való részvétel
- koncertek, hangversenyek látogatása
- színház látogatások
A fenntarthatóság és az önfenntartás az alábbi területek által biztosítható:
- Az intézmény költségvetésében való tervezés
- Pályázati támogatások igénybevétele
- Szülői támogatások, befizetések
- Alapítványi adományok
- Magánszemélyek adománya
Létre hoztuk a "GYERMEKEINKÉRT" díjat, melyet minden évben Évzáró alkalmával osztunk ki a legtöbb támogatást nyújtó szülőknek, vállalkozóknak. Dicséretben részesítjük az óvoda és a tehetségek érdekeit munkájukkal segítő partnereket is.
A Gépmadár napon befolyt anyagi támogatás bevételeink felhasználása is lehetőségeinket szélesíti.