Iskolánk eddig is foglalkozott a tehetséggondozással, csak hiányzik a tudatosság, tervszerűség. Pedagógusaink a sport, művészetek, informatika, humán és reál tantárgyak területén folytat tehetséggondozást.
- Az elmúlt tanévben elindítottuk a délutáni iskolát, amelynek szerepe, hogy a tanulóinknak szervezett keretek között, rendszeresen biztosítsunk tartalmas időtöltést. A program megvalósításába pedagógusaink és külsős szakemberek egyesületek is jelen vannak. Például a természettudományok területén, tantárgyakon átnyúló foglakozásokat szerveztünk, amelybe a mozgás, interaktív részvétel, tantárgyi követelményeken túlmutató új ismeretek nyújtása és a kirándulások segítségével a kikapcsolódás is szerepet kapott.
- A tantárgyi tehetséggondozás színtere a tehetséggondozó szakkörök, amelyeket heti egy órában tartunk - alsó tagozat, 5-6 és 7-8. évfolyamos bontásban - magyar nyelv és irodalom, matematika, énekkar és képzőművészet témakörben. Amennyiben a csoportlétszám túllépi a tehetséggondozásra alkalmas létszámot tovább bontjuk a csoportokat..
- A sport területén kiváló adottságokkal rendelkezünk. Saját uszodánk van, 3 tornaterem és egy szabadtéri sportpálya áll a rendelkezésünkre. Az iskolában saját pedagógusaink vezetésével megismerkedhetnek meg a tanulók a különböző sportágakkal, valamint az iskola tornatermeiben több sportegyesület is tart foglakozásokat.
- A tantárgyi kereteket megbontjuk a főző-, néptánc-, logikai játék-, kosárfonó-, kerámia-, és sakk szakköri foglakozásokkal.
- Az iskolában Drámaszakkört működtetünk, szakképzett vezetővel.
- Idegen nyelvi oktatásunkra jellemző, hogy valamennyi osztályban bontva tanítjuk az idegen nyelvet - egy csoport létszáma nem haladja meg a 12 főt. A felső tagozaton felkészítés folyik a Pitman nyelvvizsgára, amit a 7-8. évfolyam tanulói közül igen sokan teljesítenek is.
- Német nyelv területén a tehetséges gyerekek számára német nyelvterületre szakmai kirándulást szervezünk.
- Az iskolában a Weiner Leó zeneiskola tanárai oktatják diákjainkat a hangszeres zenélés mesterfogásaira. Saját kollégánk pedig dobszakkört tart diákjaink számára.
- Az elmúlt tanévben létrehoztuk a "Szilvásgombóc Képzőművészeti Galériát, ahol az iskola jelenlegi és volt tanulói kiállíthatják munkáikat. Önálló művészeti vezetője van az iskolának, akinek feladata, hogy a tanórák keretében a diákjaink megismerkedhessenek a kiállítókkal, kötetlenül beszélgessenek velük, és néhány szakmai fogást is megismerhessenek. A művészeti vezetőnek feladata az is, hogy iskolánkba meghívja a gyermekirodalom, művészek magyar képviselőit és a tanórák keretében rendhagyó irodalom, vagy énekórákat tartsanak. Közelebb hozzák a gyermekekhez a saját művészeti águkat
A tehetséggondozásban részt vevő pedagógusaink többsége rendszeresen részt vesz szakmai továbbképzéseken, fejleszti tudását, de kifejezetten tehetséggondozásra felkészítő tanfolyamon, továbbképzésen még csak egy kollégánk vett részt.
HATÓKÖRE:
Helyi. Budapest XI.- és a XII. (Sas hegy) kerület. Szűkebb hatóköre az iskola beiskolázási körzete.
EGYÜTTMŰKÖDÉS:
Az iskola eddig is együttműködött a kerület iskoláival és Újbudai Pedagógiai Intézettel, az önkormányzat megfelelő osztályaival a helyi civil szervezetekkel (Sasfa kulturális egyesület, Lurkóvilág Egyesület, ORBIS PICTUS szellemi és képzőművészeti alkotóműhely és a Kortárs Képzőművészek Alkotóműhelye).
Együttműködünk ma is az Újbudai Pedagógiai Intézet tehetségponttal, amit a jövőben tovább fejleszteni kívánunk.
Az iskola saját alapítványának segítségét és kapcsolatrendszerét is kihasználjuk.
Ebben a tanévben a délutáni iskola programkínálatába bevonjuk a szülőket és a környezetünkben található olyan szakembereket, akik valamely szakterület kiváló képviselői, hogy vegyenek részt a délutáni iskola programjain, mint előadók, vagy vezessenek programokat.
Be kívánjuk vonni a helyi médiumokat is a tehetségpont megismertetésébe.
- Tehetségazonosítás és
- tehetséggondozást szeretnénk végezni.
Nem hegyeznénk ki egy speciális területre a tehetséggondozást. Az iskola általános tehetségpontként kíván működni. A tanulók tehetsége és elkötelezettsége mutatná meg, hogy az adott tanévben mely területre kell éppen jobban koncentrálni, hiszen a működés alapfeltétele, hogy legyen elég tehetséges gyermek, aki elkötelezett a program iránt. A művészeti nevelés szándékunkban áll kinyitni az iskolát, a sport területén pedig már most is nyitott az iskola az érdeklődők számára.
Megpályázott területek:
- Matematika;
- idegen nyelv;
- művészeti nevelés;
- sport.
Első évben tervezett konkrét programok, rendezvények:
(1) - Modul rendszerben akarjuk működtetni a délutáni iskolát. A programok átnyúlnának egy-egy tudományterület határain is, de volnának specifikusan egy adott területre koncentráló moduljaink is.
(2) - Rendhagyó tanórákat szervezünk a szakma kiválóságainak részvételével.
(3) - Galériánkban egy tanévben 7-8 kiállítást szeretnénk megrendezni.
(4) - A galériához kapcsolódóan rendhagyó tanórákat szervezünk különböző művészeti ágak képviselőinek bevonásával.
(5) - A matematika tantárgy tehetséggondozására elnyer pályázatot megvalósítjuk, és az iskolában minél szélesebb körben alkalmazzuk tapasztalatait.
(6) - A testnevelés oktatására, mind a nyolc tanévet átfogó koncepciót készítünk, amelynek bizonyos elemeit, már ebben a tanévtől kezdődően bevezetjük.
(7) - Megvizsgáljuk annak lehetőségét, - összefogva más iskolákkal- hogyan valósítható meg pszichológus alkalmazása.
(8) - A nyelvi oktatás területén táborokat szerveznénk diákjaink számára (pályázati forrás szükséges hozzá).
A tehetségpont anyagi fenntartása egyrészt a pályázati forrásokból történik, másrészt az iskola saját erőforrásából. A programban résztvevő külsős szakemberek vagy nem kérnek honoráriumot tevékenységükért, vagy olyan összeget, amely kigazdálkodható az iskola saját bevételeiből, vagy az iskola alapítványának segítségével tudjuk biztosítani. A dologi kiadásokat az iskola saját bevételeiből biztosítja.
Olyan tehetséggondozó szakköröket is fenntartunk, amelyeknek nagy az anyagigénye (kézműves), ezek anyagköltségét az alapítványon keresztüli befizetésekből finanszírozzuk. Ezzel módunkban áll a szerény anyagi körülmények között élő diákoknak lehetőséget biztosítani tehetségük kibontakoztatására, egyúttal pénzügyileg stabillá tenni az adott foglalkozást.
Jelen pillanatban még ezen a téren nem alakítottunk ki kapcsolatot. Jelenleg a tehetségazonosítás, a saját pedagógusaink jelzései alapján történik. Segítséget várunk, majd az Újbudai Pedagógiai Intézettől (regisztrált tehetségpont és a TÁMOP pályázat nyertese). Valamint vásárolt szolgáltatásként igyekszünk majd megfelelő szakembert bevonni munkánkba.
(1) - Az iskola törekedni fog arra, hogy olyan mérőeszközt tudjon kifejleszteni, vagy vásárolni, amellyel mérhetőek lesznek a bemeneti- és kimeneti kompetenciák és a tárgyi tudás is. Ezt a mérőeszközt rendszeresen alkalmazni fogjuk.
(2) - A jövőben is észt kívánunk venni a kerületi méréseken és versenyeken, amelynek mérőeszközeit az Újbudai Pedagógiai Intézet munkatársai dolgoztak ki (az UPI regisztrált tehetségpont).
(3) - A mérések, versenyek alapján kiderül az, hogy ki miben és milyen mértékben tehetséges, és az is, hogy a tehetséggondozásban résztvevő tanuló számottevően fejlődött-e.
(4) - Amennyiben olyan tehetséges gyermekkel találkozunk, akit mi már nem tudunk tovább segíteni a pályáján, annak megkeressük a számára leginspirálóbb közeget.
(5) - Mivel azt gondoljuk, hogy a tehetségekkel való foglalkozás a pedagógusi munkának egy speciális területe és erre az elmúlt időben nem történt meg pedagógusaink szakszerű felkészítése, így elengedhetetlen a pedagógus továbbképzés.
(6) - A tehetséges gyereknek szüksége van az élet több területén segítségre, ezért (anyagi lehetőségeink behatárolják lehetőségeinket) mentálhigiénés szakembereket is bevonnánk a program sikerességének eléréséhez.
(1) - Iskolánk eddig is erőteljes szimbiózisban élt a civil környezetével, ezen nem akarunk változtatni. Szükségünk van rájuk és teret is akarunk adni számukra, lásd délutáni iskola. A foglakozások jelentős részét nem iskolai órabeosztáshoz kötött időbeosztással kívánjuk működtetni.
(2) - Egyes programok moduláris szerkezetűek lesznek, ezek inkább a tehetség felkutatásának és érdeklődésének felkeltésének időszakára jellemzőek. Ezekben a csoportokban nagy szerepe van a látványnak a "varázslásnak". A civil szereplőknek.
(3) - Azon csoportok, amelyek már a "megfertőzött" tehetséges gyerekekkel foglalkozik ott szükség van a szisztematikus rendszeres foglakozásokra. Az elkötelezett fiatalt a probléma megoldása, megoldások kutatása és belső kíváncsiság vezeti, hajtja. Így ezekben a tevékenységekben a munka monotonitását ritkábban törjük meg egyéb programokkal, viszont az adott terület látókörét fokozatosan tágítjuk, mígnem az egész elhelyeződik egy tágabb világban. Ennek elengedhetetlen feltétele, hogy más szemlélettel, más oktatóval is találkozni tudjon a fiatal.