Az óvoda Pesterzsébet városközpontjában, lakótelepi környezetben található. Iskolaérett óvodásaink a közeli társintézmények zenei és rajz tagozatain kezdik meg tanulmányaikat. Ez a körülmény, valamint az óvónők szakirányú beállítódása és a szülők támogatása célszerűvé tette nevelőmunkánkban a komplex esztétikai nevelés kiemelését.
Az l993/94. nevelési évtől magunk által megalkotott helyi pedagógiai programmal egészítettük ki nevelőmunkánkat. E program magában foglalta:
- Az esztétikus környezet folyamatos gondozását.
- A zenei és kézműves készségek terén tehetséges gyermekekkel való külön foglalkozást, amely beépült az óvoda pedagógiai munkájába.
- A csoportokban az ábrázolási tevékenységhez szükséges feltételek színvonalának emelését /optimális hely, esztétikus eszközök, maximális idő /.
- A művészetekkel való ismerkedést, múzeumlátogatásokat, zenei élményekkel való rendszeres találkozást.
- Negyedévenként hagyományos óvodai program megrendezését "Évszakbúcsúztató" címen, amely komplex módon jeleníti meg az évszakhoz kapcsolódó élményeket, szórakoztató lehetőséget kínálva a hétköznapokban.
Első feladatként a csoportszobák, folyosók, öltözők esztétikus berendezését, a díszítő elemek harmóniáját / színben, stílusban /, valamint az óvónők esztétikus megjelenésre való törekvését jelöltük meg. A minél eredményesebb kivitelezés érdekében versenyt hirdettünk "Az esztétikus csoportszobáért". A munkálatokban a szülők is kivették részüket az anyagi támogatástól a közvetlen tevékenységig. A verseny végeredménye, a gyermekeket körülvevő közvetlen környezet esztétikus képe, amelynek folyamatos karbantartása, gondozása ma is kiemelt figyelmet kap.
A tehetséges gyermekekkel való külön foglalkozás az "Ügyes-kezek műhely" működtetésével kezdődött. Speciális tematika alapján, két óvónő, nevelési időben foglalkozik a kézügyességben kiemelkedő gyermekekkel. A tehetséggondozása mellett, alkalom adódik egy-egy új módszer kipróbálására, melynek szélesebb körű alkalmazásával a többi gyermek is profitál.
A helyi program fejlesztésével, mely a komplex esztétikai nevelés kiemelését célozza meg, szükségessé vált a zenei képességek terén tehetséges gyermekekkel való külön foglalkozás is. Megszerveztük, és sikerrel működtetjük a "Zene-ovi" képességfejlesztő műhelyt, amelynek munkamódszere a fent említett elveken alapul.
A magunk által megalkotott program sikeres kivitelezése érdekében törekszünk arra, hogy minél színvonalasabb feltételeket biztosítsunk. Ennek érdekében rendszeres kapcsolatot építettünk ki a közeli közművelődési intézményekkel / Pesterzsébeti Múzeum, Gaál Imre Galéria, Csili Művelődési Ház /, rendezvényeiken tőlünk telhető gyakorisággal részt veszünk.
A gyermekek fejlesztését szolgáló eszközök terén előnyben részesítjük a kiemelkedő minőségű, esztétikus termékeket.
Negyedévenként rendezzük meg hagyományos "Évszakbúcsúztató" óvodai ünnepélyünket, amelyen az aktuális évszakhoz kapcsolódó tevékenységi lehetőségeket kínálunk fel a gyermekeknek, akik kedvüknek és érdeklődésüknek megfelelően válogathatnak. Felnőtteknek és gyermekeknek egyaránt kivételes élményt jelentenek e programok. Az eseményeket fényképeken örökítjük meg, amelyeket albumban gyűjtünk és őrzünk.
Az esztétikai nevelés iránt kiemelten érdeklődő óvónők rendszeresen részt vesznek a Hobbyművész Iskola foglalkozásain, amelyek lehetőséget teremtenek a sajátos tapasztalatcserére, kitekintésre. Az ott szerzett ismereteket az "Ügyes kezek" kerületi program keretében adják át a kapcsolattartó óvónők az érdeklődő pedagógusoknak. Ily módon valósul meg a kerület szakmai éltében való aktív részvétel.
A tehetségpont hatóköre két vonatkozásban határozható meg.
Legfontosabb tevékenysége az óvodába járó gyermekek speciális fejlesztése, a zenei és a kézügyesség kiemelt területén, ezzel együtt az iskolai életmódra való felkészítés. A gyermekeket kiemelkedő képességeik alapján az óvónők választják ki és delegálják a műhelyekbe. A kiválasztás a megfigyelés módszerén alapul. Azok a gyermekek emelődnek ki, akiknek a csoportban készült alkotásai, ill. zene iránti affinitásuk kiemelkednek a többiek közül. Motiváltságuk e területeken a legszembetűnőbb.
Az érintett gyermekek szülei büszkén veszik tudomásul gyermekük részvételét a műhelymunkákban. Aktívak, érdeklődőek, segítik az óvónők munkáját.
A családok támogatását élvezik a tehetséggondozó műhelyek, mert az otthoni életben is támogatják gyermekük fejlesztését. A szülők maguk választanak olyan továbbtanuló intézményt, amely biztosítja gyermekük tehetséggondozásának folyamatosságát.
A gyermekek fejlődését az iskolákban is nyomon követik a tehetséggondozó óvónők. Rendszeresek az iskolalátogatások, ahol lehetőség adódik a tanítónőkkel konzultálásra, az elkészült alkotások megtekintésére. A rajztagozatos általános iskolai tanítónőket meghívjuk a műhely záró foglalkozására.
Másik vonatkozása a kerületben dolgozó óvodapedagógusok képzése. Az idei nevelési év a hetedik, amelyben megrendezésre kerül a pedagógiai intézet közreműködésével az ügyeskedő program. Az érdeklődő óvónők újszerű technikákkal, új módszerekkel és korszerű eszközökkel ismerkedhetnek meg. A program nagyon népszerű, a rendszeresen résztvevők száma megközelíti 20 főt. Ugyanazon óvodapedagógusok szervezik, akik a gyermekekkel is foglalkoznak. Több alkalommal közös programként került meg szervezésre az alsós tanítónők munkaközösségével.
A tehetséggondozó műhelyek hetente egy alkalommal tevékenykednek, csoportonként 2-3 gyerek vesz részt a foglalkozásokon. Az összlétszáma maximálva van 14 főben, hogy a fejlesztés hatékonyságát biztosítsuk. Természetesen ezt a létszámot rugalmasan kezeljük, mert minden tehetséges gyermeknek meg kell kapnia a fejlesztést.
A fejlesztendő korcsoport a nagycsoportos korosztály, de kivételes esetekben fiatalabb gyermekek is bekerülhetnek a műhelyekbe. A különleges affinitású, motiváltságú gyermekeket különleges módszerrel fejlesztjük.
Az "Ügyes kezek" műhely alapelve, hogy olyan különleges gyakorlati technikákkal, anyagokkal és módszerekkel ismertetjük meg őket, melyeket kiemelt képességük lehetővé tesz, melyekre csak e kiemelt képességű gyermekek alkalmasak.
A "Zeneovi"-ban a kiemelkedő zenei képességű gyermekek fejlesztése az óvodai feladaton alapul, de ezek mellett olyan játékokat alkalmazunk, eszközöket biztosítunk, amely a csoportban zajló ének-zenei tevékenységek keretében nem működnek.
Nagy szerepet kapnak a ritmus játékok, dalos játékok, hangszeres játékok, hallgatnak komolyzenét, népzenét, énekelnek önmaguktól, igénylik a hangszerekkel való játékot, érzik a zenélés varázsát.
Gyermekeink nagy számban nyernek felvételt a közeli zenetagozatos általános iskola első osztályába, s már korán megismerkednek furulyával, zongorával, a hangszeres zenével. Akár komolyzene, akár népzene, az a fontos hogy a gyermekek életében jelen legyen valamint, hogy szerepet kapjon!
A felnőttek tehetséggondozása a gazdagításon, a tanácsadáson, az ismeretátadáson alapul. Fontos, hogy olyan biztos ismerettel lássuk el a nálunk alkalmazni tud saját környezetében, át tud adni az általa nevelt, fejlesztett gyermekeknek. A rendszeres, állandó résztvevők nagyobb fokú jártasságot, biztonságot szereznek.
Konkrét programok:
Az elkészült munkákból kiállítás szervezése évi két alkalommal.
A műhelyfoglalkozások bemutatói kolléganőknek, szülőknek évi két alkalommal.
Óvónők részére évente két alkalommal kézműves továbbképzés szervezése.
Nagy segítséget jelent az óvodai alapítvány támogatása, melynek pénzügyi tartalékát a szülők teremtik meg. Évente több ezer forintot juttat az alapítvány a tehetséggondozó műhelyeknek, melyből a szükséges eszközök beszerzése valósul meg.
Igyekszünk kiaknázni a pályázati lehetőségeket is. A Fővárosi Közoktatás-fejlesztési Közalapítványtól a közel múltban 500. 000.-Ft-ot nyertünk eszközbeszerzésre.
Az Oktatásért Közalapítvány pályázatain is többször részt vettünk, most első alkalommal pályáztunk a tehetségfejlesztés témakörben. Ekkor fedeztük fel a tehetségpontok jelentőségét. Mindkét műhely pályázata nyertes lett.
Próbáljuk az egyéb lehetőségeket is kiaknázni pl.: Magyar Rádió Szimfonikus zenekarának gyermekeknek szóló délelőtti koncertje, Zeneakadémia szintén gyermek koncertje, melyeken a gyermekek olyan hangszerekkel is találkoznak testközelben, melyeket még nem volt alkalmuk.
Továbbra is törekszünk a pályázati lehetőségek kiaknázására, és számítunk a szülők támogató anyagi segítségére.
Terveink szerint a kerületi Alapfokú Művészeti Iskolával és a Csilivel szorosabb kapcsolatot építünk ki, a lehetőségek bővítése céljából.
A műhelyfoglalkozásokat vezető óvónők (3 fő) a tehetségfejlesztéssel kapcsolatos továbbképzéseken fog részt venni. Annak érdekében, hogy megfelelő pedagógiai és pszichológiai felkészültséggel rendelkezzenek.
Rendszeren tájékozódnak az új módszerek, technikák, eszközök felöl pl. a Kreatív hobby foglalkozásain, zenei nevelést érintő bemutatók.
A csoportos óvónőknek segítségére vannak a kiemelkedő képességű gyermekek kiválasztásban. A képességek pontos feltérképezésében, a tehetség felismerésében. Ennek lehetséges fórumai a csoportlátogatások szervezése, gyermekmunkák elemzése. Gyermekeink számára színvonalas, zenei anyagot, élményt, biztosítanunk, hogy lelkesedésük, nyitottságuk a zene, a hangszerek iránt meghatározó alap legyen!
Vasas Dezsőné óvodai szaktanácsadó
Szekeres Imréné a Pesterzsébeti Pedagógiai Intézet Tehetségfejlesztés munkaközösség-vezetője
Alapfokú Művészeti Iskola szakmai segítség
A program sikerét a gyermekek és a szülők mérésével tervezzük.
Kérdőívet készítünk a gyermekek és a szülők részére, melynek segítségével szeretnénk felmérni a projekt programjainak sikerességét.
Monitoring lapot készítünk, melyen felmérjük melyik gyermek mennyi új technikát tudott elsajátítani, ill. több éneket-mondókát ismer.
Meg tudjuk jeleníteni a mérőlapon azt is, hogy tehetséges gyermekek közül mennyien tanulnak tovább a különböző tagozaton.
A megrendezésre kerülő kiállításokat, bemutatókat népszerűsítjük a gyermekek, a szülők, a pedagógusok és a társintézmények körében és Vendégkönyvvel mérjük a látogatottságát.
Az elmúlt években a tehetséggondozó műhelyek a Helyi Óvodai Programban elfogadott elvek alapján szerveződtek. Prioritást kapott a szakmai szempontok szerinti válogatás, az ingyenesség, és az óvodai nevelés keretében történő fejlesztés. Tehát nem a szülői igényekre alapul, és nem az anyagi lehetőségektől függ egy-egy tehetség fejlődése. Előfordult, hogy emiatt a szülőktől kritikát kaptunk, de eddig még sikerült megértetnünk és elfogadtatnunk a törekvésünket.
Ezeket, a szempontokat a jövőben is követni kívánjuk. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy az óvodapedagógusok által legyenek kiválasztva a tehetséges gyermekek. A mindenki által ismert nehéz gazdasági helyzetben továbbra is ingyenesen részesüljenek a fejlesztésben. Mindez az óvodai nevelés keretén belül valósuljon meg. Nem szeretnénk változtatni a több éve bizonyított, jól bevált gyakorlaton.