Kollégiumunk 30 éves múlttal rendelkezik. Alapítása óta a térség legnagyobb intézményeként működik. Kezdetben meghatározóan a szakmunkás tanulóknak adott otthont, ma az 500 fős diákság a város 22 iskolájában, nagyrészt gimnáziumában tanul.
Pedagógiai munkánk színvonalának, elért eredményeinknek köszönhetően a tanulói összetétel, a szakképző iskolások - gimnazisták aránya fokozatosan kiegyenlítődött, majd a 2000. évre az utóbbi iskolatípusban tanulók kerültek túlsúlyba.
Az utóbbi 10 évben a hátrányos helyzetű tehetséges tanulók felzárkóztatásában szereztünk jelentős tapasztalatokat.
A Tóth Árpád Gimnáziummal kialakított partneri kapcsolatnak köszönhetően ugyanis 2000.-ben a két intézmény közös pályázattal jelentkezett az Oktatási Minisztérium által meghirdetett Arany János Tehetséggondozó Programba.
Az elmúlt 10 év munkája és a végzett "aranyosoknak" a felsőoktatásba való bekerülési aránya igazolta a 2000.-ben hozott tantestületi döntés helyességét. A nevelőtestület eddig sikeresen megfelelt annak a pedagógiai kihívásnak, amely a hátrányos helyzetű diákok tehetséggondozását jelentette. Az AJTP indulása óta több pedagógus kolléga vett részt tehetség-ismereti, tanulás-módszertani, önismereti és személyiségfejlesztő továbbképzéseken.
A kollégium Minőségirányítási és Pedagógiai Programja is kiemelten kezeli a tehetséggondozás ügyét.
A kollégium felszereltsége az elmúlt 10 évben történt folyamatos fejlesztésnek köszönhetően jó színvonalúnak tekinthető. A legjelentősebb változások az informatikai rendszerünkben, a könyvtár felszereltségében, a hálószobák tárgyi feltételrendszerében, valamint a szabadidős- és sporteszközökkel való ellátottság terén történtek.
A kollégium kapcsolatrendszere az AJTP-ben részt vevő egri Neumann János és a sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégiummal 15 évre tekint vissza.
Rendszeresen részt veszünk az AJTP Programiroda által szervezett továbbképzéseken, tehetségfórumokon. Diákjaink állandó résztvevői az Arany János Program országos tantárgyi versenyeinek. Kiemelkedő statisztikával rendelkezünk a nyelvvizsgák, az ECDL vizsgák és a sikeresen továbbtanulók illetve diplomázók száma tekintetében.
A Tehetségpontként való tevékenységünket elsősorban helyi szinten kívánjuk végezni. Így mindenekelőtt az Arany János Programban kezdetektől partnerként működő társintézménnyel, a Tóth Árpád Gimnáziummal kívánjuk tovább folytatni a tehetséggondozó munkát.
Kiemelt feladatunknak tartjuk, hogy az Arany János Programon belül kialakult személyiségfejlesztő tapasztalatainkat a többi kollégiumi csoportban szervezett önismereti és életviteli foglalkozások keretében is alkalmazzuk. Igyekszünk szorosabbá fonni azzal az öt debreceni középiskolával a kapcsolatrendszerünket, akik a legnagyobb számban delegálnak diákokat a kollégiumba. Így támogatjuk az Irinyi Középiskola és Gimnázium sportolóreménységeinek és a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola zenei tehetségeinek az előrehaladását. Az Arany János Program révén jó kapcsolatot sikerült kialakítani a programba diákokat küldő önkormányzatokkal. A vidéki általános iskolákkal a sikeres tehetség-kiválasztás, a tehetség-ígéretek biztos megtalálása érdekében a kapcsolatrendszer további "gazdagítására" törekszünk. A debreceni Egyetem Pedagógiai - Pszichológiai Tanszékének munkatársaival illetve az Arany János Tehetséggondozó Program Intézményeinek Egyesületében résztvevő személyekkel és szervezetekkel - az Arany János Program révén kialakult kapcsolatainkra - a Tehetségpontként való működésben illetve a későbbi hálózatépítési folyamatban is támaszkodni kívánunk.
A tehetséggondozást a kollégium Arany János programon kívüli tanulóira is szeretnénk kiterjeszteni. A kollégiumnak a tantárgyi tehetséggondozás terén inkább a gyenge oldal erősítésében, a tanulási nehézségek okainak feltárásában és a felzárkóztató munka terén vannak feladatai. A képességfejlesztést ún. tanórán kívüli, mélységben történő gazdagítással, délutáni foglalkozásokkal tervezzük kiegészíteni. Nagy hangsúlyt fektetünk a megfelelő légkör kialakítására, a tanulók és pedagógusok közötti kiegyensúlyozott kapcsolatteremtésre.
Ezt a célkitűzést a tanulók igényei szerinti mentális témájú foglalkozások, tanácsadások segítségével kívánjuk teljesíteni.
A díszítőművészeti, háztartástani, zenei és filmművészeti, a gasztronómiai és dísznövénytermesztő, a fotó- és stúdió illetve valamennyi spotköri foglalkozást, mint szabadidős, lazító programot kínáljuk a tehetségfejlesztésbe bevont tanulóink számára.
Gazdagító gyakorlási lehetőségeket teremtünk a sport és zenei tehetségeknek. Az erős és a gyenge oldal arányos fejlesztésével segítjük diákjaink nyelvvizsgára, érettségire történő felkészülését. Több lehetőséget kívánunk biztosítani a tehetséges diákjaink nyilvánosság előtt való megjelenésének, azaz ösztönözzük a tehetségterületükön való nagyobb számú bemutatkozásukat. Támogatjuk a különféle témájú és szervezésű versenyeken, konferenciákon vagy rendezvényeken való szereplésüket. A nyomtatott és elektronikus ismeretanyag rendelkezésükre bocsátásával lehetővé tesszük a különféle szakmai versenyeken, pályázatokon való elindulásukat és közvetlen tanár - diák mentor tanácsadás formájában segítjük a szakdolgozatok, diákköri munkák elkészítését.
Az Arany János Program finanszírozása központi költségvetési keretből normatív módon, illetve feladatarányosan megoldott.
A programon kívüli tehetségfejlesztéshez biztos forrást nyújt a Hajdúsági Kollégistákért Alapítvány költségvetése.
A meglevő anyagi bázis hatékony felhasználása mellett a pályázatokon való részvétellel szeretnénk tovább bővíteni a háttér támogatások körét és volumenét.
A nevelőtestületből tíz fő (négy férfi tanár és hat tanárnő) közvetlen irányítója az Arany János Tehetséggondozó Programban való tehetségfejlesztésnek.
A 24 fős nevelőtestületből hatan végezték el az ember-és társismereti akkreditált továbbképzést. Mentálhigiénés szakképesítéssel egy tanárnő és egy férfi pedagógus rendelkezik. Utóbbi kolléga a végzettsége mellett a szakvizsga követelményeit is teljesítette. A nevelőtestületben tehetségfejlesztő szakvizsgázott pedagógusunk is van.
A közeljövőben további kollégák beiskolázását is tervezzük a tehetségterülethez kapcsolódó akkreditált továbbképzésekre, valamint ösztönözzük a tehetségfejlesztő szakvizsga vagy szakértői cím megszerzését is. Nagyobb szerepet szánunk a tehetséggondozó folyamatban a mentálhigiénés kollégáknak, így szakértelmükre alapozva még több tehetségterületet érintően kívánjuk továbbfolytatni a komplex tehetséggondozó munkánkat.
A debreceni Egyetem Pedagógiai - Pszichológiai Tanszékének munkatársaival az Arany János Tehetséggondozó Programban való együttműködésünk során kialakult kapcsolataink jó kiindulási alapot jelentenek a tehetséggondozó munka további kiterjesztéséhez.
Végzett tehetséges diákjaink pályafutását az eddigi gyakorlathoz hasonlóan továbbra is követni kívánjuk. A középiskolás éveik alatt a pályaválasztásukat pályaorientációs, önismeretei foglalkozások keretében segítjük.
Az intézmény személyi, tárgyi, anyagi feltételrendszere biztos hátteret jelent a tehetséggondozó munkához. Lehetőségünk van arra is, hogy a tehetség-ígéreteket egyéni szociális támogatással is segítsük.
Elképzeléseink között szerepel egy Gulyás Pál Tehetség-díj létrehozása, amelyet évente, a legjobb eredményt elérő(k) számára kívánunk odaítélni.
A kollégiumi élet számos lehetőséget kínál a tanár-diák partnerségen alapuló együttműködésre. A közös programok nyújtotta élmény kialakításában meghatározó szerepe van a tanár személyiségének, motiváló erejének.
Kiemelt feladatunk van a tehetség erős oldali támogatásában, közvetlen segítő szerepünk pedig a tehetséges gyerek gyenge oldali területének fejlesztéséből adódó, önértékelési problémák kezelésében van.
A komplex tehetséggondozás igényli a szülői héttérrel való együttműködést is, amely a célok, feladatok megbeszélését, egyeztetését és a segítségnyújtás formáit öleli fel.
Elvárás kollégáinkkal szemben, hogy a tehetséggondozás csapatmunkát kívánó feladatát szakemberi elhivatottsággal, önkéntességen alapuló tenni akarással végezzék.