A kolozsvári magyar nyelvű felsőoktatáshoz kötődő, annak fejlesztésében érdekelt szakmai szervezetek által 2004-ben alapított, tudományos és oktatási jelleggel működő Kolozsvári Magyar Egyetemi Intézet (KMEI) a Babeº-Bolyai Tudományegyetem Magyar Tagozatának (BBTE MT) háttérintézménye, ugyanakkor a kolozsvári Szépművészeti és Formatervezési Egyetem, a Gheorghe Dima Zeneakadémia magyar oktatói közösségét és a kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet (PTI) egyetemi közösségét is képviseli. Intézményünk fő célja a kolozsvári magyar nyelvű állami felsőoktatás színvonalának növelése, valamint az állami magyar nyelvű felsőoktatásban résztvevő magyar diákok tehetséggondozása és az oktatók szakmai előmenetelének segítése. További célunk a kolozsvári magyar tudományos kutatómunka szervezése, segítése, az oktatók és diákok érdekképviselete, valamint együttműködési keret és tudományos kommunikáció biztosítása az állami és egyházi felsőoktatási intézmények között.
A KMEI programjai számos, az egész tanév teljes időszakára kiterjedő tevékenységet fognak át. A programokban számos helyi oktató, közel száz meghívott előadó, valamint több száz diák érintett közvetlenül. Az intézet keretén belül a következő tevékenységek valósulnak meg:
A] Tehetséggondozás
1) A szakkollégiumi műhelyekben zajló tutori program által, amelyek során az oktatók a tudományos kutatómunkák elvégzéséhez szakmai segítséget nyújtanak a tehetséges hallgatóknak (iránymutatás, felkészítés, tanácsadás, közös munka révén).
2) A feladatmegoldó szemináriumok által, amelyek révén az oktatók azon hallgatók felkészítésére vállalkoznak, akik szakmai versenyen kívánnak részt venni.
3) A szakmai előadássorozatok által, amelyek során elismert szakemberek tartanak előadásokat a tudományterületek egy-egy alágazatában, ahol az ismeretátadás mellett a tapasztalatcsere és szakmai viták kibontakozása is megvalósulhat.
4) A tehetségsegítő ösztöndíjprogram által, amelynek során az erdélyi szintű Tudományos Diákköri Konferencián és más szakmai versenyeken kiváló eredményt elért hallgatók munkáját díjazzuk, ezáltal ösztönözve tudományos tevékenységeik további kifejtését.
5) A felnőttképző programok révén egyrészt a pedagógusok naprakész felkészültségét biztosítjuk a következő szakterületeken: informatika, történelem, információs és kommunikációs technológiák, kémia, magyar nyelvészet és irodalom, matematika, reformpedagógia, klasszikus-gitár oktatás. A tanártovábbkőpzőkön kiemelt figyelmet szentelünk a tanárkollegák felkészítésére a tehetséggondozás terén. Másrészt a felsőoktatásban résztvevő hallgatók számára kommunikációs tréninget szervezünk személyi menedzsment témakörben, amelynek révén a diákok új előadástechnikákat sajátíthatnak el és/vagy meglévő technikáikat fejleszthetik.
B. Megmutatkozási lehetőségek, szakmai rendezvények
1) Az évente megszervezett interdiszciplináris konferencia révén, amelynek során aktuális tudományos kérdésekről zajlanak a beszélgetések (a konferencia tematikája évente váltakozik a természet- és társadalomtudományok között).
2) A szakok szintjén szerveződő nyílt estek, -napok, házi konferenciák, tréningek, szakmai film-klubok, önképző körök, táborok, szakmai hétvégék, melyek az oktatók és hallgatók kutatómunkájának megismerését, egy-egy terület elmélyítését teszik lehetővé. Ugyanakkor ismerkedésnek és csapatépítésnek is teret adnak.
A tehetségpont hatókörét az állami magyar felsőoktatásban résztvevőkre, a Babeº-Bolyai Tudományegyetem (BBTE) Magyar Tagozatának (kolozsvári és kihelyezett tagozatainak) alapképzős, magiszteri és doktori hallgatóira szeretnénk kiterjeszteni.
Intézményünk szakmai és tudományos programjai révén együttműködik a Protestáns Teológiai Intézettel, a kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémiával és a Szépművészeti és Formatervezési Egyetemmel. Mindezek mellett együttműködik a Kolozsvári Magyar Diákszövetséggel, a Kolozsvári Akadémiai Bizottsággal, a Romániai Magyar Doktorandusok és Fiatal Kutatók Szövetségével, a Bolyai Társasággal, az Erdélyi Múzeum Egyesülettel, az Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társasággal, a Romániai Magyar Közgazdász Társasággal és a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemmel.
A partnerszervezeteken túl számos magánszeméllyel is együttműködünk az intézmény céljainak elérése érdekében, hazai és külföldi, elismert szakemberekkel, akik jelentős mértékben segítik a diákok szakmai előmenetelét.
A tanártovábbképzők révén az erdélyi közoktatásban dolgozó kollegákkal is együttműködünk, akik részesei továbbképző programjainknak.
A tehetségpont tevékenységeiben a Babeº-Bolyai Tudományegyetem Magyar Tagozatán tanuló, a szakmai előrehaladásban érdekelt, jó képességű diákok vesznek részt, profiltól függetlenül, ugyanis a BBTE Magyar Tagozatán a szakok mellett létrejöttek a szakkollégiumi műhelyek, amelyek a diákok tudományos tevékenységeinek kibontakozását segítik.
A szakkollégiumi műhelyek keretén belül a diákok két típusú tevékenységben vesznek részt a 2011/2012-es év folyamán, egyrészt egyéni, másrészt csoportos foglalkozásokra oszthatjuk a tevékenységeket.
Az egyéni foglalkozások között megnevezzük a diákok igényeinek, érdeklődési körének beazonosítását, a készségek, a kompetenciák felmérését, a problémaérzékenység kialakítását, az egyéni fejlesztési tervek kialakítását/fejlesztését, a monitorizálást, a tanácsadást, a konzultációkat az irányító szakemberekkel, és nem utolsó sorban a követéses (shadowing) munkatapasztalat szerzését, egy-egy szakember mindennapjaiban való részvétel által.
A csoportos foglalkozások között megnevezzük a csapat és közösségépítő tevékenységeket, a szakmai táborokat, a vendégmeghívottak előadásait, a szakköröket, a vitaesteket, a fórumokat, a házi konferenciákat, a versenyszimulációkat, és az ezeken való szerepléseket, a tanár-diák együttműködéseket, a szakmai tapasztalatok szerzését és cseréjét.
A diákok a tanév során több szakmai megmérettetésen vesznek részt, ezek lehetnek szakmai versenyek vagy konferenciák, hazai és/vagy nemzetközi szinten. A KMEI minden év végén Nyílt Napot szervez a BBTE Magyar Tagozatával közösen, amelynek keretén belül az év során a különböző tevékenységekben elért eredményeket mutatják be a tehetségek. Ezt a programot mindig kulturális műsor és fogadás követi, amely kiváló lehetőség a szakok közötti párbeszédre és az ismerkedésre.
A pedagógusok számára tanártovábbképző programokat szervezünk, azon szakterületeken, ahol igény mutatkozik rá. A továbbképzéseken az általános és a középiskolai tanárok egyaránt részt vehetnek, a szakismeretek elmélyítése mellett az oktatók didaktikai és módszertani felkészítését és fejlesztését is vállaljuk .
Intézményünk elsősorban pályázati forrásokból kívánja fenntartanni magát. Szervezetünk bevételét kis mértékben kiegészítik a fizikai és jogi személyek részéről érkező adományok.
A tehetséggondozási programban résztvevő pedagógusok, irányítók jelentős mértékben saját munkájukkal, a tehetséggondozás és szakember-utánpótlás feladatával, anyagi támogatás nélkül segítik a tehetséggondozási munkát.
A tehetséggondozó műhely tehetségazonosító munkáját minden tudományterület esetében a vonatkozó szakirány(ok) oktatói végzik el. A szakirányok a következők: biológia-ökológia, matematika-informatika, fizika, kémia, pedagógia, kommunikáció, politológia, földrajz, történelem, művészettörténet, régészet, római katolikus teológia, református teológia, filozófia, jog és közgazdaságtan, marketing, menedzsment, média és újságírás, néprajz, irodalom és nyelvészet, szociológia és antropológia, képzőművészet. Az oktatók, szakterületük neves ismerői, akik a pedagógusi munkában komoly tapasztalattal rendelkeznek. Ezen oktatók végzik a tehetségek beazonosítását, a tehetségek készségeinek és képességeinek felmérését, a tudományos irányítást, az eredmények értékelését, és ugyanők felelősek a szellemi gyarapodásért is.
Szakemberek:
Dr. Kovács Zoltán:
- egyetemi adjunktus - pedagógia szakterület, pszichológus
Dr. Markó Bálint:
- egyetemi adjunktus - ökológus
Dr. Kádár Magor:
- egyetemi adjunktus - kommunikációs szakember
Dr. Lőrincz József:
- egyetemi adjunktus- politológus
drd. Pál Zoltán:
- tanársegéd- földrajz és turizmus szakirány
Dr. Kovács Zsolt:
- egyetemi adjunktus - művészettörténész
Dr. Holló László:
- egyetemi docens - római katolikus teológus
Dr. Bodó Zalán:
- tanársegéd- informatikus
Dr. Sárközi Zsuzsa:
- egyetemi adjunktus - fizikus
Dr. Györfy Lehel-Zoltán:
- egyetemi adjunktus - közgazdász, menedzsment szakterület
drd. Miklósi Dénes:
- egyetemi adjunktus - képzőművész
Dr. Majdik Kornélia:
- egyetemi docens - kémikus
Dr. Benyovszki Annamária:
- egyetemi adjunktus - közgazdász, pénzügy szakterület
Dr. Szabó Árpád:
- Töhötöm, tanársegéd - etnográfia és etnológia szakterület
drd. Korondi Ágnes:
- tanársegéd - irodalomtörténész
Dr. Kádár Edit:
- egyetemi docens - nyelvész
Dr. Alt Mónika Anetta:
- egyetemi adjunktus - közgazdász, marketing szakterület
drd. Kiss Dénes:
- tanársegéd - szociológia, falu és vallásszociológia szakterületek
Dr. Kovács Mária Márta:
- kihelyezett kutató - református egyháztörténet, művészettörténet szakterületek
Dr. Molnár-Kovács Zsolt:
- egyetemi adjunktus - régészet szakirány
Dr. Szigeti Attila:
- egyetemi adjunktus - filozófia szakirány
Dr. Győrffy Gábor:
- egyetemi adjunktus - újságírás szakirány
Dr. Pál Judit:
- egyetemi docens - történelem szakirány
A fiatal tehetség-fejlesztő, -tanácsadó, -gondozó munka eredményességét külső és belső visszajelzések alapján rögzítjük. Az eredményesség megmutatkozhat a szakmai, a kommunikációs és a szociális készségek terén elért ereményekben, melyek megnyilvánulnak a versenyeken és konferenciákon elért helyezésekben, a felkínált lehetőségekben, a tudományos közleményekben, a projektekbe, kutatásokba való bekapcsolódás/részvétel mértékében, mint külső visszajelzésekben.
Belső visszajelzés az egyén részéről érkező visszajelzés, mely saját reflexiója a fejlődése tekintetében.
A tudományos munkában való eredményes kibontakozás hosszú távú eredménye a szakember-utánpótlás, a tudományos fokozatok megszerzése, valamint a szakterület fejlődéséhez való hozzájárulás.
A szakkollégisták évente elkészítik szakmai beszámolójukat, melyek a KMEI honlapján olvashatóak. Az intézmény honlapján tehetséggondozás címszó alatt szeretnénk létrehozni egy tájékoztató felületet, ahol az eddig elért eredmények jelennének meg. Ugyanakkor az intézmény levelezőlistáin, az egyetemi levelezőlistán, valamint a karok magyar vonalának webfelületén is elérhetőek lesznek a tehetséggondozás során elért eredmények, melyeket az írott és elektronikus sajtó, televízió, digitális hírportálok is közvetítenek a tágabb értelemben vett közönség felé.
A tehetségpont keretében megvalósuló tehetséggondozó tevékenységek a személyes kapcsolatok kialakítása, a hatékony együttműködés segítése érdekében egyéni vagy kiscsoportos foglalkozások keretén belül valósulnak meg, figyelembe véve a diákok munkaritmusát. Erről tanúskodnak a korábban megnevezett tevékenységtípusok is.
A tanár-diák együttműködések során személyes találkozások valósulnak meg a diákok és a mentor/tutor között. A szakmai praktikák elsajátításának további módja a szakemberek "árnyékában" levés, a munkastílusuk, tevékenységeik napi és heti követése hétköznapi munkahelyzetekben.
A KMEI működtetésére rendelkezésre áll a KMEI személyzete, vezetősége, akik szorosan együttműködnek a szakok képviselőivel, akik a maguk során az adott szakokon zajló tevékenységek gördülékeny lebonyolítását segítik munkájukkal.