A Kölcsey Ferenc ÁMK Általános Iskolája tanulói körében "Esélyegyenlőség tehetséggondozással, kompetenciafejlesztéssel és tanoda kialakításával" című TÁMOP-3.3.7.-09/1-2009-0006 azonosító számú projektjét 2010.november 24-én indította.
Nevelőtestületünk az elmúlt 5 tanévben kidolgozta és alkalmazta a hátrányos helyzetű tanulók integrációs programjának részét képező felzárkóztató és tehetséggondozó programrészt az úgynevezett egyéni törődést. Az elmúlt évben ezen munkánkat igyekeztünk kiterjeszteni és új, biztos anyagi alapokra helyezni a pályázat benyújtásával. Miután ezt a bírálók támogatásra alkalmasnak ítélték, a bevont tanulók létszámában és a foglalkozások óraszámában hatalmas lépést tettünk. Jelenleg 6 csoportban 102 tanulónk heti 21 órában vehet részt tehetséggondozó foglalkozásokon, valamint az emellett általunk szervezett házi és mikrotérségi versenyeken, illetve az azokra felkészítő foglalkozásokon.
Elhivatottságunkat, elkötelezettségünket tehetséggondozó pedagógusaink tenni akarása adja. Az intézmény vezetése szintén elsődleges feladatának tartja a tehetséggondozást és a lehetőség szerinti legteljesebb tehetségfejlesztést, az ehhez szükséges anyagi, tárgyi és szellemi kapacitás biztosítását.
Tehetséggondozó munkánkat jelenleg intézményünkben, a Kölcsey Ferenc ÁMK-ban folytatjuk. Ezt eddig is igyekszünk versenyek, vetélkedők szervezésével színesíteni, ahová mikrotérségünk 6-8 általános iskoláját is meghívtuk. Bár meghívásukkal nem mindig éltek, tervünket nem kívánjuk feladni. Szeretnénk kistérségi tehetséggondozó műhellyé, Tehetségponttá fejlődni. Helyi együttműködés az Eszteró Alapítvány a kölcsei iskola gyermekeiért közhasznú civil szervezet által működtetett Kölcse Tanodával alakult már ki. A tanoda szintén a már nevesített projekt keretén belül működik. Így természetes, hogy néhány tanodás tanuló a tehetséggondozó foglalkozásokon is részt vesz. Kialakulóban van együttműködésünk a helyi labdarugó sportegyesülettel is. Regisztrált Tehetségpontként elsődlegesen két - hozzánk legközelebb található - Tehetségponttal kívánunk kapcsolatot tartani, tőlük személyes találkozások alkalmával tanulni. Nevezetesen a Pap községben működő Kölcsey Ferenc Tehetségpont 4631 Pap, Kossuth u. 75-79, és Mátészalka városban tevékenykedő Esze Tamás Tehetségpont 4700 Mátészalka, Kazinczy u.7.
Természetesen bármilyen - tehetséggondozó munkánkat jobbító - szakmai segítséget szívesen fogadunk, és a későbbiekben ilyet mi is nyújtani szeretnénk.
A tehetséggondozás keretein belül kistérségi tehetséggondozó műhelyt szeretnénk létrehozni. Célcsoportunk 80 %-ban általános iskolánk hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulói, 20 %-ban pedig a nem hátrányos helyzetű tanulók.
Tevékenységeink:
- 1-4. évfolyamon felmenő rendszerben többlet választható tanítási órák nyújtása informatika, angol nyelv és testnevelés készségfejlesztés érdekében.
- 5-8. évfolyamon szintén a fentebb részletezett arányban bevont tanulók körében informatika, angol nyelv és labdarúgás kompetenciafejlesztés valósítunk meg.
A program elsődleges szinterei a szakkörök, tanulmányi versenyek és mérkőzések, valamint - terveink szerint - tehetséggondozó nyári tábor.
A kompetenciafejlesztés fontos eleme a továbbtanulásra felkészítő programrész. Anyanyelvi és matematikai kompetenciafejlesztést, az ismeretek szerzését és elmélyítését elsősorban folyamatos házi versenyeztetéssel, illetve az arra történő felkészítéssel valósítjuk meg. Emellett természetesen pályaorientációs rendezvényeket is tartunk és ilyeneken részt veszünk.
Tehetséggondozó projektünk a fenntartó konzorcium és a támogatói szervezet között létrejött szerződés értelmében személyi, anyagi, eszköz és egyéb költségei 2012. novemberéig biztosítottnak látszanak. Ezen időszak alatt el kell érnünk, hogy tevékenységünk annyira népszerű, elismert és jóhírű legyen, hogy a folytatást szülő, gyerek és fenntartó egyaránt igényelje. Pedagógusaink a támogatási időszak után, azaz a 3. évben korábbi megbízási díjuk 70 %-áról már lemondtak. Ami számunkra mégis ösztönző lehet az a sikerélmény. Nem tudunk elképzelni pedagógus számára nagyobb elismerést és ösztönzést, mint az általa gondozott tehetség kibontakozását, megerősödését, a középiskolából érkező pozitív visszajelzést.
Tehetséggondozó munkánk pedagógiai és pszichológiai alapjait nevelőink szakmai tudása mellett a rendszeres szaktárgyi és módszertani továbbképzések teljesítése is erősíti. 2011. januárjában 6 fő tehetséggondozó pedagógusunk elvégezte "A tehetségek felismerése és gondozása: tehetségfejlesztés a mindennapi pedagógiai gyakorlatban (OKM-1/86/2010)" című 30 órás akkreditált továbbképzést. A tréner Buczkóné Pásztor Melinda (Kazincbarcika), a tehetségfejlesztés egyik elismert szakembere volt.
A tehetségek felismerésében segít az osztálytanító vagy a szaktanár ajánlata, a minden területre kiterjedő bemeneti mérés. A tehetséggondozás folyamatába pedig az egyéni fejlesztési terv és a folyamat alatti köztes mérések rendszere.
Munkánkat Horváth József (Tiszavasvári) mérési és értékelési szakértő segíti.
Kompetenciamérési és elemzései eddig is nagy segítséget jelentettek. Természetesen tudjuk, hogy szakmai fejlődésünkhöz folyamatos szakember által nyújtott támogatásra lenne szükségünk.
Tehetséggondozó munkánk eredményessége már jórészt tapasztalható a bevont gyerekek órai munkájában és érdemjegyeikben. A szülőktől is több pozitív jelzést kaptunk, de tapasztalható néhány szülő türelmetlen hozzáállása is. Az eredményesség és hatékonyság módszertanilag megalapozott rendszeres mérésében más Tehetségpontoktól és szakemberektől sok segítségre számítunk.
A bürokratikus jellegű működést szeretnénk elkerülni, de ezt a már közölt projekt megvalósítási folyamatában nagyon nehéz. A szülőkkel kiépített szoros kapcsolat megőrzését és további javítását tartjuk a civil jelleg legfontosabb zálogának. Ennek "intézményes" szinterei az iskolai alapítvány és a szülői munkaközösség. Még több nyílt nappal, vagy éppen gyerek-szülő párosok számára meghirdetett versenyekkel tudnánk fejleszteni tehetséggondozásunk civil jellegét. Támogatjuk az önszervező módon megvalósuló iskolák közötti vetélkedőket, versenyeket is.