A Batthyány József érsek kezdeményezésére 1765-ben alapított kalocsai Szent István Gimnázium háromféle tagozatára összesen 12 osztályba 342 tanuló jár. Intézményünk pedagógiai és minőségirányítási programjában alapelvként szerepel a tehetséges tanulók versenyeztetése, minden tanulónk számára a továbbtanulás megalapozása, valamint a sokoldalú általános műveltségre kiterjedő és azt elmélyítő oktatás biztosítása.
A 246 éves kalocsai Szent István Gimnázium az elmúlt évek statisztikái alapján Bács-Kiskun megye egyik legeredményesebben működő gimnáziuma.
- 2001-től 2011-ig terjedő időszakban az adott évben érettségizett tanulóink 85,08%-a nyert felvételt valamelyik felsőoktatási intézménybe.
- Az elmúlt 5 évben 70 alkalommal jutottak versenyzőink a Bács-Kiskun Megyei Matematikaverseny döntőjébe és ott 12 esetben dobogós helyen végeztek, az utóbbi két évben pedig háromszor értek el első helyezést.
- A Szakács Jenő Megyei Fizikaversenyen 2007 és 2011 között 32 tanulónk jutott a döntőbe, minden évben volt első helyezettünk, és összesen 10 alkalommal kerültek diákjaink az első három helyezett közé. A Mikola Sándor Országos Tehetségkutató Fizikaverseny országos döntőjében 2008-ban és 2010-ben is 2. helyezést ért el legjobb versenyzőnk.
- Az Irinyi János Kémiaversenyen az elmúlt években háromszor is a mi iskolánkból került ki a megyei bajnok és 2007-ben az országos első helyet is sikerült megszerezni.
- Kiemelkedő teljesítményt nyújtottak tanulóink a Lóczy Lajos Országos Földrajzi Tanulmányi Versenyen is, ahol 9 alkalommal az országos döntőbe jutottak, és 2007-ben egyik tanulónk képviselte Magyarországot a National Geographic Nemzetközi Földrajzi Versenyen.
- OKTV-eredményeink: matematika, fizika, kémia, magyar nyelv, német nyelv és informatika tantárgyakból több alkalommal is az országos döntőig jutottak tanulóink.
- A 2010-2011. tanévben végzőseink közül 45 középfokú és 2 felsőfokú nyelvvizsgát szereztek tanulóink.
- A idegen nyelvi kompetencia fejlesztése érdekében német nyelvből cserekapcsolatot építettünk ki külföldi iskolákkal.
- Az országos kompetencia mérés eredményei szerint a Szent István Gimnázium tanulóinak tényleges teljesítménye a tőlük elvárt teljesítményhez képest matematikából és szövegértésből is többnyire szignifikánsan jobb volt.
- A közelmúltban érettségizett és diplomát szerzett tanulóink közül többen értek el kimagasló tudományos eredményeket (Junior Prima Díj 2008, UNESCO A Nőkért és a Tudományért magyar ösztöndíj 2011).
- Diákjaink számára emelt szintű képzést nyújtunk 10 tantárgyból. Az elmúlt tanévben emelt szinten érettségizett tanulóink 4,80-as átlagot értek el, teljesítményük 73,22 %-os.
Eddigi intézményen belüli, sikeres tehetséggondozó munkánk kiterjed kistérségünkre is, mert tanulóink több, mint fele vidékről jár iskolába. A városban sikeresen működő tehetségpontok (Logikusak(k) Oktatási, Kulturális és Sport Közhasznú Egyesület, Kalocsa és Környéke Társult Óvodája, Bölcsődéje) bevonásával kívánjuk végezni munkánkat.
Az alábbi konkrét programokat tervezzük tehetségkutatás és tehetségfejlesztés céljából:
- Matematika tehetségkutató verseny szervezése 3 kategóriában (általános iskolai, 9-10. osztályos és 11-12. osztályos korcsoportban)
- Matematika, fizika tantárgyakból versenyfelkészítő szakkör szervezése.
- A Logikusak(k) tehetségponttal együttműködve sakkverseny szervezése.
- Történelem tantárgyból "Királyok klubja" néven többfordulós verseny, valamint szavaló- és helyesírási verseny szervezése.
- Idegen nyelvből nyelvvizsga előkészítők szervezése, valamint a külföldi cserekapcsolatok további ápolása.
- Minden év tavaszán megrendezzük az István-napok programját, amikor diákjaink akár az iskolai tantárgyakon kívül eső tehetségterületekkel is kapcsolatos, tudományos munkákat mutatnak be az egész iskola, a szülők és bármely érdeklődő számára. A program kiegészül ezen kívül az iskolai színjátszó kör éves előadásával, egy aktuális mottóra épülő zenés-irodalmi összeállítással és tanárok-diákok közötti sportversenyekkel.
- Iskolánk minden tanulója nyáron egy hetet tölthet el a balatonszéplaki táborban, ahol a szabadidő hasznos eltöltését, a közösségi életbe való beilleszkedést, az egészséges életmódra nevelést, a mindennapi élet gyakorlatát tapasztalhatják meg. Továbbá tervezzük az elmúlt évek sikeres tapasztalatai alapján "Hét nap a természet nyomában" címmel kerékpáros környezetvédelmi tábor szervezését a Balatonnál.
Legfontosabb céljaink közé tartozik, hogy diákjaink nagy része (legalább 90%-a) továbbra is felsőoktatási intézményben folytathassa tanulmányait, hogy megtartsuk, esetleg javítsuk a tehetséggondozó versenyeken eddig elért eredményeinket, hogy továbbra is a megye legjobb iskolái közé tartozhassunk.
Mivel az intézmény önkormányzati fenntartás alá esik, elsősorban az ő támogatásukra számítunk. Ezen kívül támogat bennünket a Szent István Gimnázium Tanulóifjúságáért Alapítvány, és a Mojzes Imre Alapítvány, amely a természettudományi területeken kiváló eredményt elért tanulók számára nyújt támogatást.
A fentieket szeretnénk kiegészíteni a Tehetségpont által kínált pályázatok lehetőségének kiaknázásával.
A Tehetségpont kialakításában az első évben alapvetően az itt dolgozó szaktanárok, ezen belül az osztályfőnökök munkájára számítunk, rajtuk kívül speciális esetekben segítségünkre lehet a pszichológus végzettséggel rendelkező iskolaorvos is.
Intézményünk elsősorban a tehetséges tanulók fejlesztésében ért el eddig kiemelkedő eredményeket olyan módon, hogy eközben a hátrányos helyzetű diákok száma egyre nő, de ők is egy közösségben fejlődhetnek társaikkal. Mindez olyan közeget teremt, amely alkalmas a diákság nagy részének fejlesztésére.
A Tehetségpont Program keretén belül igyekszünk mindazokat a folyamatokat azonosítani és javítani, amelyek befolyásolják egy tehetséges diák sikerét. Ezen belül feladatunk:
- diákok kiválasztása, fejlesztése, differenciálása;
- egyénre szabott fejlesztési tervek kidolgozása;
- a humán-, reál- és nyelvi tagozatos osztályokban dolgozó szaktanárok, munkaközösségek együttműködésének fejlesztése;
- a kor kihívásainak megfelelő eszközök alkalmazása;
- külső és belső partnereink céljainak, igényeinek figyelembevétele;
- felmérések 9. osztályban csoportbontás céljából;
- 10. osztályban évi rendszerességgel az érettségi tantárgyakból történő szintfelmérés;
- minőségbiztosítási programunk kérdőíves eredményeinek feldolgozása, és tapasztalatainak hasznosítása;
- 9-12. osztályig felmenő rendszerben tanulmányi- és versenyeredmények kimutatása, összehasonlítása és az ezekből adódó tanulságok hasznosítása.
Akik a Tehetségpont kialakításán dolgoznak, önként vállalják a feladatokat, a tanulókkal való személyes kapcsolattartást és a teammunkát helyezik előtérbe. Nemcsak kizárólag szakmai területeken ösztönzik a tanulókat, hanem szabadidős tevékenységekben is. Évek óta bővülő, több tantárgyból álló feladatbankunk minden kolléga rendelkezésére áll. Célunk a partnerközpontúság, ennek érdekében szoros kapcsolatot tartunk fel a szülőkkel, a helyi médiával, egykori tanítványainkkal, a fenntartóval és a helyi, már működő tehetségpontokkal.