A nyékládházi Kossuth Lajos Általános Iskola összetétele: 435 tanuló, 32 pedagógus. AZ intézmény évek óta kiemelt területként kezeli az SNI-s (31 fő) és a BTM (25 fő) zavarral küzdők fejlesztését, valamint a tehetséggondozást.
Pedagógusaink között van gyógypedagógus, logopédus, fejlesztő-differenciáló, nyelv- és beszédfejlesztő szakember. A tehetséggondozás témakörében 7 kollégánk vett részt továbbképzéseken, tervezzük kollégáink ez irányú képzését, és épp felvételi is folyik mesterképzésre tehetséggondozó területen.
Az iskolai tehetséggondozás legfontosabb területei: a matematika és idegen nyelvi terület. Eddig az informatikát is csoportbontásban tanulhatták, két informatika terem áll tanulóink rendelkezésére. A gyermekek 3. osztálytól tanulhatnak csoportbontásban angol és német nyelvet, matematikát, illetve szakköri keretben folyik a tehetséggondozás. Az intellektuális szférán kívül zeneiskolába járhatnak tanulóink, kiváló énekkara van intézményünknek, valamint atletizálhatnak, kézilabda, kosárlabda és futballcsapatunk van. A gyermekek mindennapos testnevelésen vehetnek részt. Tíz éve működik kézműves tábor, amely egyben tematikus tábor is, valamely ország, nemzetiség szokásaival ismerkedhetnek meg.
Már alsó tagozaton figyeljük a gyermekeket, biztosítva számukra a bemutatkozás lehetőségét. Több mint 10 éve minden évben megrendezzük a kulturális gálát, melyen tehetséges gyermekeink bemutatkozhatnak (színdarabokban, hangszeres játékkal, dallal, verssel, tánccal).
Az alsó tagozaton különböző osztály-, évfolyam és kistérségi versenyek szervezésével keressük a tehetséges tanulóinkat (pl: olvasási verseny, helyesírási verseny, matematika, rajz, ének). Tanulóink részt vesznek országos levelezős versenyeken is, melyen jó helyezéseket mondhatnak magukénak.
A felső tagozatosok számára is biztosított a versenyekre való felkészítés. Kollégáink ezt többnyire szabadidejük terhére, de szívesen teszik. Gyermekeink országos eredményekkel is büszkélkedhetnek. Minden évben 4-5 tanuló felvételt nyer 6 osztályos gimnáziumba.
Az idegen nyelvi munkaközösség angliai és bécsi tanulmányutakat szervez.
Iskolánk tehetséggondozó tevékenysége 1-8 évfolyamra terjed ki.
A TÁMOP3.4.3.11/2 Iskolai tehetséggondozás című pályázat sikere esetén hagyományos tehetséggondozó programjainkat szeretnénk bővíteni az alsó tagozaton tehetségkereső tevékenységgel, illetve 5. és 7. évfolyamokon tehetséggondozó műhelyek indításával, melyet a későbbiekben tovább kívánunk fejleszteni.
A különböző versenyek kapcsán évek óta együttműködünk térségünk iskoláival. A már hagyományossá vált illetve újonnan szervezett versenyeken, bemutatókon, gálán kölcsönösen részt veszünk. Így ezt a kialakult gyakorlatot szeretnénk folytatni, fejleszteni.
Látogatásokat tervezünk/szervezünk egymás iskoláiba, melynek célja a tapasztalatcsere az iskolai tehetséggondozás területén. Egyre több kollégát és gyermeket szeretnénk a programokba bevonni.
Tehetségnapokat, bemutatókat tervezünk, melyre meghívjuk a környék iskoláinak tanárait, tanulóit, civil szervezeteket, szülőket.
Szerződést kötöttünk városunk több civil szervezetével (Hagyományőrző Íjászegyesület, Városszépítő egyesület, Búváregyesület, Vitorlásegyesület,Nyékládházi Sportegyesület), melyeknek vezetői támogatásukról biztosították iskolánkat. Bemutatókat tartanak gyermekeinknek, ahol aktív részvétel mellett ismerkedhetnek az egyesületek tevékenységével.
Iskolánkban Tehetségmentő Alapítvány működik, mely segíti a rászoruló tehetséges gyermekek táboroztatását, versenyeztetését, továbbtanulását.
Együttműködési megállapodásunk van a B-A-Z Megyei Pedagógiai Intézettel, a miskolci Nevelési Tanácsadó Intézettel, a Földes Ferenc Gimnáziummal, melynek keretében kölcsönösen segítjük egymást a tehetséggondozó programok megvalósulásában. Segítségnyújtásukról biztosították iskolánkat.
Legfontosabb célkitűzésünk továbbra is a matematikai, idegen nyelvi, sport, zene, vizuáliskultúra fejlesztése. Az elkövetkezendő tanévben is biztosítani igyekszünk ezen területek fejlesztését tanórai differenciált csoportbontással, valamint tanórán kívüli tevékenységek keretében. Kiemelt terület lesz jövőre az atlétika.
Az elkövetkező tanévben is tervezzük a hagyományos (olvasási, vers- és prózamondó, helyesírási, rajz) versenyeink, bemutatóink (Kossuth Gála), táboraink szervezését.
Iskolánk benyújtja TÁMOP 3-4-3-11/2 iskolai tehetséggondozás című pályázatot. Amennyiben sikeres lesz, tervezzük matematikai-logikai, térlátás fejlesztő, természetvédelmi, természettudományos, idegen nyelvi (angol-német), honismereti, kézműves tehetségfejlesztő programok/műhelyek elindítását.
A legfontosabb jelenleg a szakemberképzés, még több pedagógus kollégát kívánunk tehetségfejlesztő továbbképzésékre megnyerni.
Legfontosabb feladatunk az elkövetkezőkben is a pályázati lehetőségek felkutatása, a hatékony pályázati tevékenység, mellyel ki tudjuk egészíteni a fenntartó erőforrásait.
Az iskolai Tehetségmentő Alapítvány együttműködésére továbbra is számítunk.
Folytatjuk a különböző rendezvények (alapítványi bálok, bemutatók…) szervezését, melynek bevétele a Tehetségmentő Alapítvány alapját növeli.
Továbbra is igényt tartunk civil szervezeteink támogatására.
Szándékunk továbbá az önkéntes munka bevonása a tehetséggondozó tevékenységbe (előadók, bemutatók). A tantestület továbbra is aktívan részt vesz a támogatók felkutatásában.
Iskolánk elnyerte a Debreceni Egyetem Pedagógiai és Pszichológiai Tanszékének bizalmát, a szakmai iránymutatást a tanszék munkatársai adják. Júniusban dr. Balogh László professzor úr tartott előadást a tantestületünk számára az iskolai tehetséggondozás témakörében.
A miskolci Nevelési Tanácsadó Intézet vezetője, Czirjákné Vértessi Marianna (aki pszichológus, s évek óta kapcsolatban állunk az intézetével) biztosított minket szakmai segítségnyújtásáról.
Jó az együttműködésünk a tehetséggondozásban élenjáró taktaharkányi Apáczai Általános Iskolával is, jártunk már náluk tapasztalatcsere indokán, nagyon sokat segítettek már eddig is.
Tehetségfejlesztő tevékenységeink:
- tanórai differenciált fejlesztés
- tanórán kívüli tehetséggondozás
- tanulmányi és sport eredmények vizsgálata
- részvétel tanulmányi és egyéb versenyeken (sport, művészetek)
- tanári megfigyelések a gyermekek érdeklődési köréről, iskolai teljesítményéről, személyiségükről
- pszichológiai vizsgálat
- szülői vélemény a gyermekről
- a gyermekek önértékelésének vizsgálata
szakembereink:
- Berkessy Katalin: német-francia-történelem szakos tanár
- Borbély Anita: tanító/ nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus
- Budainé Ludányi Ilona: tanító/ kistérségi alsós munkaközösség vezető
- Horváthné Gurszki Ágnes: tanító
- Kaczvinszkiné Szigetvári Adienne: matematika-testnevelőtanár, gyógytestnevelő tanár
- Kavisánszkiné Böszöri Ágnes: matematika-kémia szakos tanár, 30 órás Tehetségfejlesztés a gyakorlatban
- Kiss Józsa Alíz: tanító/ angol nyelvtanár
- Körhegyi István: tanító/ informatika szakos tanár
- Molnárné Földvári Julianna: tanító, 30 órás Tehetségsegítő tanterv készítésének módszertana
- Molnárné Gál Erika: tanító / szakvizsgázott fejlesztő-differenciáló pedagógus, 30 órás Tehetségfejlesztés a gyakorlatban, 30 órás Iskolai tehetséggondozás
- Nagyné Cselle Gyöngyi: földrajz-rajz szakos tanár /textil és bábjáték készítő
- Pajtókné Takács Szilvia:tanító/ oligofrénpedagógia-logopédus gyógypedagógiai tanár, szakvizsgázott kistérségi-tanügyigazgatási szakértő
- Szabó Csaba: biológia-testnevelés szakos tanár, gyógytestnevelő tanár, kézilabda és labdarúgó edző
- Szabó Péter: testnevelés-földrajz szakos tanár
- Tóth Balázs: történelem tanár, 30 órás Tehetségfejlesztés a gyakorlatban
- Varga Anita: angol nyelv és irodalom szakos tanár, magyar nyelv és irodalom bölcsész és tanár
- Marján Miklós: igazgató, biológia-technika szakos tanár, labdarúgó edző
Az iskolában folyó tehetséggondozó munka eredményességének, hatékonyságának mérését az intézményi minőségbiztosítási programunk biztosítja.
Az iskolában folyó tehetséggondozó munka már eddig is jelenlévő mutatója intellektuális illetve egyéb képességterületen a gyermekek versenyeredményei. A továbbtanulási statisztikánkból is következtethetünk a tehetséggondozó munka hatékonyságára. A jövőben is részt kívánunk venni térségi, megyei, országos versenyeken.
Abban az esetben, ha olyan tehetséges tanulót találunk, akinek fejlesztése iskolánkban már nem biztosítható, megpróbáljuk megtalálni neki a legmegfelelőbb intézményt.
Tehetséggondozó tevékenységünk fejlesztése érdekében kapcsolódunk a tehetséggondozó hálózatba.
Fontos célkitűzésünk, hogy az együttműködés személyes jellegű legyen. Ennek érdekében a személyes találkozókat, tapasztalat-megbeszélő rendezvények szervezését elengedhetetlennek tartjuk. A tehetséggondozásban való részvétel önkéntes, a szülő-gyermek-pedagógus együttműködésen alapul.
Feladatunk első osztálytól kezdve az általános iskola 8 évfolyamán végighúzódó tehetséggondozó munka lehetőségeit ismertetni, felkínálni, fejleszteni. Kiemelt célunk, hogy tehetséggondozó tevékenységünket vonzóvá tegyük, ezért a mérések mellett, fogadjuk a véleményeket, folyamatosan konzultálunk a szülőkkel, pedagógusokkal, pszichológussal. Tehetséggondozó tevékenységünk folyamatos fejlesztése szükséges, ezért a szakmai továbbképzéseket e témakör köré csoportosítjuk.
A versenyeken, bemutatókon eddig is lehetőség volt arra, hogy a különböző iskolákból érkező szakemberek tapasztalatokat cseréljenek, ezután még inkább figyelünk rá, hogy ezek a megbeszélések ne csak spontán módon, hanem tudatos szervezés eredményeként történjenek.
Fontosnak tarjuk, hogy élő legyen a kapcsolat az együttműködő szervezetekkel, ezért megpróbáljuk még nyitottabbá tenni iskolánkat. Programjainkba bevonjuk a társszervezeteket, nem csak vendégként, hanem aktív résztvevőként is.
Tanulóink eredményei, produktumai eddig is bemutatásra kerültek az iskolában, de megmutatjuk ezeket a helyi újságban, televízióban, honlapon.
Keressük és továbbfejlesztjük a szakmai együttműködési lehetőségeket tehetségpontokkal, tehetségtanácsokkal. Iskolai tehetségfejlesztő tevékenységünk eredményeit, tapasztalatait szívesen megosztjuk a tehetséggondozó munka sikere, fejlődése érdekében.