Célunk hosszútávon az intézménybe kerülő tehetséges tanulók felkutatása, képességeinek fejlesztése, maximális kibontakoztatásuk a megfelelő szakemberek bevonásával. E mellett hiszünk abban, hogy a felkínált lehetőségekkel élő minden tanítványunknak a jövőre nézve segíthetünk a különböző műveltségi területek közötti orientációban (humán, reál, természettudományos érdeklődés) ezáltal segíthetjük őket a továbbtanulásban.
Rövid távú céljaink, napi munkánk során pedig:
• A gyerekek erős oldalainak feltérképezése, fejlesztése;
• egy adott tehetséges gyermek (tehetséggel összefüggő) gyenge oldalainak kiegyenlítése; hatékony tanulói módszerek kialakítása;
• megfelelő érzelmi légkör kialakítása, légkörjavítás, megelőzés;
• kihozni a maximális teljesítményt a gyerekből;
• regenerálódás biztosítása szabadidős tevékenységek biztosítsa (sport, tánc, művészetek)
A tehetséggondozás színterei:
Tanórákhoz köthetően: csoportos és egyéni differenciálás, tantárgyi projektek, tantárgyi versenyek
• Szabadidős foglalkozások, választható órák, műhelymunka
• Esetenként egyéni foglalkozások,
• Versenyfelkészítés: tantárgyakhoz köthető, sport, művészeti és komplex versenyek megszervezése, és azokon való részvétel intézményi, illetve területi szinten.
• Szaktáborokba jelentkezés támogatással
• Tudományos diákköri munkában való részvétel
Iskolánk 2014 óta regisztrált tehetségpont. A regisztráció és kapcsolatfelvétel után új távlatok, ismeretek és lehetőségek váltak elérhetővé a tantestület tagjai számára. Az elmúlt években több alkalommal is sikeresen pályáztunk tehetséggondozó programokra és szakmai továbbképzésekre. 2018 márciusában a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége a több éves tehetséggondozó munkánk elismeréseként a Mányi Hársfadombi Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskolát kiválóan akkreditált tehetségponttá nyilvánította.
Német nemzetiségi általános iskolaként vezető szerepet vállalunk a körzetünkben működő német nemzetiségi általános iskolák rendezvényeinek összehangolásában. Országos nyelvi verseny szervezését, lebonyolítását vállaljuk. Iskolánk DSD központ. Kiemelt közös célunk, hogy tanulóink a német nemzetiségi hagyományokat ismerők, tiszteletben tartók, szokásokat őrző, ápoló közösségek legyenek, maradjanak. Ennek érdekében szakmai napokat, bemutató foglalkozásokat, versenyeket, közös nemzetiségi néptánc gálát tartunk.
Együttműködünk a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézményével és
iskolánk részt vesz a Fejér Megyei Tehetségtanács munkájában.
Programok szervezésében és lebonyolításában együttműködünk a helyi Művelődési ház- Könyvtári és Innformációs és Közösségi Központtal (kutatómunka, színjátszó foglalkozások, művészeti alkotótábor gyerekeknek).
Évekig együttműködő partnerünk volt szervezőként a „Míg megnövök” Alapítvány–Akkreditált Kiváló Tehetségpont. Iskolánk tanulói több éven keresztül vettek részt sikeresen ebben a versenyben. Egy/ két ízben a területi verseny mozgósításával és lebonyolításával iskolánkat bízta meg a nyíregyházi tehetségpont.
KGYTK Tehetségsegítő Tanács Tudományos diákköri munkánk elismeréseként referencia intézményi címet adományozott iskolánknak. Együttműködő partnerünk a Zalabéri Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, mint akkreditált kiváló tehetségpont.
Zsámbéki Premontrei Keresztelő Szent János Általános Iskola, Gimnázium, és Alapfokú Művészeti Iskolával, mint kiválóan akkreditált tehetségponttal együttműködésünk keretében egymás kulturális programjait látogatgatjuk, egymásnak szakmai segítséget nyújtunk a művészetek terén zajló tehetséggondozásban.
A sporttehetségek gondozása érdekében a Biatorbágyi Viadukt SE röplabda szakosztályával együttműködve veszünk részt az utánpótlás nevelésben. Tehetséges tanulóink az országos bajnokságon vesznek részt.
A táncos tehetség felismerése és fejlesztése érdekében együttműködünk a Mányi Mazsorett Egyesülettel, valamint alsó tagozatban a testnevelés óra terhére néptáncoktatás került bevezetésre. Táncosaink országos bajnokságok résztvevői, néptáncosaink művészeti bemutatkozókon vesznek részt.
Együttműködünk, helyszínt biztosítunk, szervezzük a környékbeli zeneiskolákkal közösen tanulóink hangszeres oktatását, a zenei tehetségek azonosítását.
Tehetségpontként specifikus programjaink
Természettudományos gyakorlatok:
A gyakorlatközpontú foglalkozásokon a pedagógusok vezetésével komplex „problémákkal” ismerkednek a gyerekek. Gyakorolják a természettudományos megismerés, bizonyítás, érvelés folyamatát. A természettudományos gondolkodásmód, a kritikai szemlélet, a tényeken alapuló érvelésre és döntéshozatalra való törekvés kialakulása előkészíti a természettudományos vagy műszaki pályákon történő továbbtanulásukat. Ismereteiket, tapasztalataikat felhasználva a program végén a gyerekek párokban felkészülnek a számukra legizgalmasabb kísérletek prezentálására (magyarázattal, és a következtetések levonásával). A bemutatón részt vesznek a szülők, pedagógusok és minden érdeklődő.
Robotika:
Mivel napjainkban a munkaerőpiac minden területén egyre nagyobb szükség van a műszaki, informatikai, mérési és vezérlési ismeretekkel rendelkező fiatalokra, ezért tanítványainkat ebben az irányban is elindítjuk.
Fontos, hogy a megtervezett, megépített robotok a gyerekek által megírt és tesztelt programok alapján váljanak működtethetővé.
A program végén a csapatok bemutatóján -melyre meghívást kapnak a diáktársak és a szülők-bemutatásra kerülnek az elkészített, működő robotok.
KGYTK /Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája/:
A KGYTK egy komplex tanulmányi verseny, célja az, hogy a tanulók képessé váljanak arra, hogy az érdeklődésüknek megfelelő témában, megfelelő források, egyéni ötletek által létrehozzanak egy alkotást. Fejlődjön az önálló ismeretszerzés, az önálló tanulás képessége, a szóbeli és írásbeli kommunikációs képesség. Tiszteljék a szellemi és tárgyi alkotást, az alkotókat. Magabiztosan és etikusan használják a nyomtatott és elektronikus forrásokat. Döntési képességük fejlődjön. Tartsák értékesnek a tudást, legyenek érzékenyek a problémákra, keressék a megoldásokat, fejlődjön kreativitásuk. Legyenek képesek az együttműködésre, nyitottak és befogadóak legyenek a másképpen gondolkodókra. Képesek legyenek a kritikára, az önálló elemzésre, megfelelő következtetések levonására, önreflexióra.
Eredményes munkánk mutatói: a kutatás módszertani alapok megszerzése után a dolgozat zsűriztetése, majd a produktum prezentálása a regionális és továbbjutás esetén az országos versenyen.
Matematikai tehetséggondozás /csoportos feladatmegoldó matematika verseny/:
A diákok megismerik a közös munka, az együtt dolgozás élményét. Közösen, egymást segítve egy összeszokott csapat tagjaiként együtt találják meg a megoldásokat, ezzel is fejlődik feladatmegoldó stratégiájuk. Inspirálódnak a cselekvésben megnyilvánuló gondolkodási műveletek, ami hozzájárul ahhoz, hogy a gyerekek önállóan jussanak el az absztrakt műveletek és összefüggések megértéséhez.
A pályázati lehetőségeket folyamatosan figyelemmel kísérjük. Minden évben több sikeres pályázatunk fut. Többek között robotikához használt eszközök, hangszerbeszerzés, nyelvi táborok, szaktáborok finanszírozása valósult meg az elmúlt időszakban. Technikai eszközparkunkat is folyamatosan fejlesztjük, ehhez szintén pályázati pénzből hangtechnikai berendezéseket vásároltunk. Versenyeztetéshez és rendezvényeink szervezéséhez segítséget kapunk alapítványunktól, a megyei és a helyi önkormányzattól. A foglalkozások finanszírozása iskolai költségvetésből valósul meg.