A Letenyei Alapfokú Művészeti Iskola azért jött létre 1983-ben, hogy Letenyén és a településhez tartozó járás településein élő gyermekek számára elérhető legyen a zenetanulás. Iskolánk előképző, alapfokú és továbbképző évfolyamokkal működik. A zeneművészeti ág az iskola alapításának évében 1983-ban, a táncművészeti ág 2000-ben, a képzőművészeti ág 2003-ban indult.
Iskolánk pedagógiai programjában célul tűzte ki:
A zenei tehetség fejlődését segítő tevékenységeket:
- A zeneoktatásra a tehetséggondozás egy módozataként is tekinthetünk, a művészeti nevelés ugyanis a kreativitás iskolai fejlesztésének igen fontos eszköze. A zenei tehetség felismerése számos tényezőn alapul, kibontakoztatásához a helyes út megtalálása gyakran véletlenek sorozatán át vezet. Objektíven mérhető elemei: az átlagosnál jobb ritmusérzék, hallás, harmóniai és formaérzék, mely rendszerint magasabb szintű asszociatív képességgel és logikai készséggel párosul. A tehetség önmagában azonban nem elegendő a magas szintű teljesítmény eléréséhez. Ehhez kitartás, szorgalom, akaraterő, türelem és gondos gyakorlás szükséges. A tehetség gondozása, fejlődésének elősegítése nem csupán a kiemelkedő teljesítmény elérését célozhatja meg. A tehetséggondozásnak összhangban kell lennie az alapvető személyiségfejlesztési célkitűzésekkel is.
- A tehetségek fejlesztésének legfontosabb és legkritikusabb pontja a tehetségek azonosítása. A tehetségek kiszűrése nem egyszeri, hanem folyamatos, hosszú távú megfigyelésre épül. A tehetségek azonosítása, felismerése első lépcsőben a zeneiskolai felvételi meghallgatáson történik meg. Nagy segítségünkre van, ha a gyermek korai fejlesztésen vehet részt. A helyesen végzett korai fejlesztéssel (zeneóvoda, kiselőképző, előképző, hangszeres előképzés), sokat segíthetnek a korai felismerésben. A korai fejlesztés során játékos formában, az életkori sajátosságoknak megfelelően ismerhetjük meg a gyermekek adottságait, képességeit, ezek fejleszthetőségét. Így a kiválasztásra és a korrekcióra is jobb, több lehetőség adódik, a gyermek személyiségének sérülése nélkül.
Az elmúlt években tanulóink számos megyei és regionális versenyen szerepeltek sikerrel, több növendékünk sikeres felvételt nyert zeneművészeti szakközépiskolákba. A művészeti iskola mellett 30 éve működik Fúvószenekar, melynek tagjai az iskola növendékei.
Társastánc tanszakos növendékeink folyamatos résztvevői regionális és országos táncversenyeknek, melyeken dobogós helyezéseket értek el.
Ezek az eredmények példaként szolgálnak a beiratkozó növendékeink számára.
A tehetségpont megvalósítása éppen azért lenne fontos, hogy a művészeti élet aktív részeseként az önmegvalósulás teljesebbé válhat, a felnőtt társadalomba való beilleszkedés gördülékenyebb lehet.
A Letenyei Alapfokú Művészeti Iskola hatóköre Zala megye Letenye járásának 27 települése, ahol biztosítjuk a művészetoktatást zeneművészeti és táncművészeti ágakon. Iskolánk által működtetett vonzzák a települések tehetséges tanulóit.
Tehetségpontként regionális hatókörünket tehetséggondozó műhelyek működtetésével szeretnénk megerősíteni.
Széleskörű együttműködést alakítottunk ki a tehetséggondozással foglalkozó szervezetek között, egyesületek, oktatási-nevelési intézmények, művelődési házak, önkormányzatok között.
Kapcsolatot tartunk művészeti szakközépiskolákkal, főiskolákkal, művészeti iskolákkal.
Folyamatos jó kapcsolatot ápolunk neves művész- tanárokkal, művészekkel, előadókkal, akik rendszeresen előadások, bemutatók keretében foglalkoznak növendékeinkkel, segítik munkánkat a tehetséges tanulók kezelésében, megfelelő képzési rendszer kidolgozásában.
Tanulóink szüleivel szoros partneri kapcsolatot ápolunk, hiszen gyermekeik révén érdekeltek a tehetségfejlesztésben, bevonhatók a fejlesztő munkába.
Rövidtávú célunk:
A pedagógusok szakmai-módszertani ismeretének a folyamatos fejlesztése, mely teljes mértékben segíti és támogatja a gyerekek sikeres tanulmányi és közösségi teljesítményét.
Célunk továbbá Iskolai tanulmányi versenyek, készség és képességfelmérést lehetővé tevő programok megvalósítása.
Iskolai, iskolák közötti, továbbá területi és térségi képesség-kibontakoztató, tehetséggondozó programok, projektek kifejlesztése, továbbfejlesztése és kísérleti jellegű megvalósítása.
Tehetségpontokkal, Tehetségsegítő Tanácsokkal történő együttműködés biztosítása
A gyermekek testi, érzelmi, közösségi, értelmi, fejlődésének elősegítése, tanulási képességeinek javítása, alkalmazkodási és nyelvi képességeinek fejlesztése.
A szakmai együttműködések erősítése
A célok megvalósítása során kiemelt szempontként kezeljük, a megvalósítani kívánt programokba a HH és HHH helyzetű gyerekek bevonását.
Tehetségazonosítás: működési területünkön minden művészeti ágban felkutatjuk az általános iskolás kortól a középiskoláig a lehetséges tehetségígéreteket.
Tehetséggondozás, fejlesztés: A tehetségpont megvalósulásával célunk, hogy kihelyezett oktatás keretében minél több településre el tudjunk jutni. Az iskolai tehetséggondozás feltételrendszerének fejlesztése, a pedagógusok tovább képzésével (tehetségtanácsadás) a szakmai-módszertani felkészítésük, továbbá ezek eredményeként iskolánk képessé válik további az iskolai tehetséggondozási tevékenységek és programok ösztönzésére, elterjesztésére, valamint megvalósíthatóvá válik a közoktatási intézményekben személyre szóló tehetséggondozást végző pedagógusok és a tehetséges fiatalok bekapcsolása az országos tehetségsegítő hálózatba.
A bevont hátrányos és SNI-s gyermekek számával megvalósul esélykülönbségek mérséklése, és biztosítottá válik a tehetséggondozási szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés.
A program keretében a tehetséges és a lemaradó tanulókkal való integrált foglalkozás valósul meg a tehetség gondozás és a felzárkóztatás módszereivel, amely hozzájárul az oktatás minőségének és hatékonyságának javításához. Megvalósul intézményi együttműködések és hálózat fejlesztése, valamint a fiatal tehetségek kibontakozását ösztönző és a kiváló teljesítmény eredményét hasznosítani képes támogató rendszerek.
Az iskolához kapcsolódó Derű Zeneegyesület folyamatosan biztosítja a forrásokat a különböző fellépések, versenyeken való részvételhez, a pedagógusok továbbképzésére.
Pályázati forrásból fejlesztésre került az iskola informatikai háttere, mely lehetővé teszi az IKT eszközök alkalmazását a foglakozások alkalmával. Meg kell ismerniük a gyerekeknek azokat a lehetőségeket melyek segítségével bővíthetik, fejleszthetik tudásukat, ismereteiket. Az egyesületi és szülői háttérrel együtt biztosítottnak látjuk a következő évek finanszírozását is.