Sajátos nevelési igényű tanulók gyógypedagógiai nevelését-oktatását végzi intézményünk, valamint a járás sni tanulóit ellátó utazó gyógypedagógiai hálózatot működtetjük. Az intézmény éves munkarendjében szervezetten jelenítjük meg és valósítjuk meg azokat a tanórán kívüli programokat, melyekkel a tehetségek felismerését és fejlesztését valósíthatjuk meg. Tanórai keretek között, a rehabilitációs időkeretben munkánkat az egyéni fejlesztési terv alapján végezzük. Ezen dokumentumot nem csak a tanulók hiányosságaira, hanem meglévő értékeire, potenciális kapacitásaira fókuszálva készítjük el. Elmondhatjuk, hogy nem csak az ismeretanyagot adjuk át és a tanulási képesség alrendszereit fejlesztjük, hanem hangsúlyt fektetünk a harmonikus személyiségformálásra is. Az önkéntesen vállalható tanórán kívüli tevékenységekben is kiemelt szerepet kap tanulóink mind teljesebb személyiségfejlesztése, a tehetség fejlesztése. Tanulóink sporteredményei regionális és országos szinten is kimagasló, művészeti téren a zene szeretete és interpretálása (szóló és csoportos formában), valamint a színpadi játékok előadása kimagasló.
Az elismertetésre váró tehetségpontunk, intézményünk eddig is erős helyi társadalmi beágyazottsággal bírt, elsősorban a többségi oktatási intézményekkel (óvodákkal, általános iskolákkal és középfokú intézményekkel), a gyermek- és családsegítő szolgálatokkal, valamint az Értelmi fogyatékos felnőttek Napközi Otthonával (volt tanulóinkkal) ápolunk szoros kapcsolatokat, szervezünk velük is közös rendezvényeket, versenyeket, vetélkedőket. Együttműködő-támogató partnerünk a rendszeres munkában a Kalocsai Kulturális Központ városi gyermekkönyvtára, ahol és amelynek munkatársaival együttműködve rendszeresen szervezünk mese- és szépirodalmi foglalkozásokat. Az Érseki Hivatal könyvtára és levéltára valamint a Visky Károly múzeum munkatársaival elsősorban helytörténeti és néprajzi témájú foglalkozásokat szervezünk tanulóink számára és bevezethetjük őket a forrásokban való kutatásokba. Művészeti (rajz és zenei) programok megvalósításában partnerünk gyakran a helyi Cigány Kisebbségi Önkormányzat.
A hálózatosodásban rejlő lehetőségeket igyekszünk kiaknázni, így szoros szakmai kapcsolatot ápolunk a környező gyógypedagógiai intézményekkel (Baja, Dunavecse, Kiskőrös). Sporteseményeinket a FODISZ-szal (Fogyatékosok Országos Diák- és Szabadidősport Szövetsége) és a Speciális Szakiskolák Országos Szövetségével együttműködésben valósítjuk meg, de rendszeresen szervezünk helyi kezdeményezésű programokat is (Nebuló Kupa, Ability Sportnap, Rendkívüli kihívások napja). Szépirodalmi alkotópályázatunkat már 3. éve az ÉFOÉSZ támogatásával tudjuk megvalósítani. Intézményünk 3 éve részese az OperaKaland programnak, mely részeként heti rendszerességgel Csonka Zsuzsanna operaénekessel együttműködve tart komolyzenei foglalkozásokat munkatársunk.
Intézményünk életét és munkarendjét úgy igyekszünk kialakítani, hogy azzal is támogassuk a a rendszerességet, ciklikusságot, idői orientáció fejlesztését. Rendezvényeinket évről évre az alábbi ütemezésben valósítjuk meg:
Szeptember: Te is lehetnél... fesztivál - partnerintézményként érzékenyítő program
október: Erdők hete projekt keretében mesemondó verseny tanulóink és volt tanulóink számára
november-december: szépirodalmi alkotópályázat a fogyatékosságról a járás felső tagozatos és középiskolás tanulói számára
január: Ki mit tud? helyi szintű összművészeti vetélkedő sajátos nevelési igényű tanulók számára
február: Szépíró verseny járási fordulójának megszervezése
március: Víz világnapjához köthető rajzpályázat és ügyességi vetélkedő
április: Költészet napjához köthető szavalóverseny jelenlegi és volt tanulóink számára, Sárkánymegmentő haditorna a város 2. osztályosai számára, Fogom a kezed... Gálaműsor
május: Rendkívüli kihívások napja a város 6. osztályos tanulói számára és Ability sportnap a város 9. évfolyamos tanulói számára.
egész évben: sportversenyekre való készülés és hon-és népismereti (műzeumpedagógiai) szakkör.
Bár a fenntartói támogatás szűkös kereteket biztosít, felelős gazdálkodással igyekszünk támogatást kérni a technikai feltételek biztosításához (fénymásolás, útiköltség finanszírozása). A tehetségpont tevékenységét támogatja az intézményben uralkodó munkaklíma, ugyanis munkatársaink a munkaidőn túlmutató, áldozatos munkájával tudják biztosítani a felkészítő programok és versenyek szervezését, azokra való felkészítést és a tanulók elkísérését. A továbbiakban szeretnénk pályázni a tehetségpont működéséhez, valamint a más tehetségpontokkal való együttműködésre és tehetségpontunk továbbfejlesztésére.