A SuliRobot Digitális Technológia Tehetségpont célkitűzése modern programozható elektronikai taneszközöket alkalmazó tehetségfejlesztő programok indításával az MTMI érdeklődésű fiatalok modern 21. századi technológiákhoz fűződő attitűdjeinek erősítése, a hozzájuk fűződő kompetenciáik bővítése. Emellett elősegíteni kívánjuk ezen eszközök és módszerek köznevelésbe történő beépítését, valamint innovatív oktatási környezetek kialakítását. Ezen célokhoz rendelhető digitális eszközök, a hozzájuk tartozó pedagógiai módszerek, oktatási és oktatást segítő szolgáltatások hazai adoptációja és fejlesztése, azok terjesztése, multiplikációja is tevékenységi körünkbe tartozik.
A tehetségpontot létrehozó társaság alapítója két és fél évtizedes oktatási tapasztalattal rendelkezik, ezen belül több éve a projekt, a kutatás- és a technológiaalapú oktatás terén végez innovatív kísérletező-fejlesztő tevékenységet. Számos robotika témájú tanórán kívüli programot valósított meg munkatársaival a Nemzeti Tehetség Program és az Út a Tudományhoz pályázat finanszírozásában. Eközben több technológiai eszközcsoport hazai iskolai környezetben történt kipróbálásában és alkalmazásában szerzett tapasztalatokat, és széles kapcsolatrendszert épített ki a felsőoktatás, a tudomány és a technológia-üzleti világ felé. A társaság rendelkezik 30 órás akkreditált pedagógus továbbképző programmal is "Nyílt forráskódú programozható digitális eszközkészletek alkalmazása az élményalapú alkotó tanulás szervezésében" címmel, mely alapvetően az Arduino és a Makeblock eszközök pedagógiai célú lehetőségeivel ismerteti meg a tanár kollégákat.
A tehetségpont tagjai és a tervezett programok megvalósításába bevonni kívánt kapcsolati háló nagy tapasztalattal rendelkezik a tehetséggondozás technológiai és egyéb területein. Ezt a tapasztalatot kívánjuk fókuszálni a MTMI irányultságú tehetségek azonosítására és komplex gondozására. Erre módszertanilag egyéni és kiscsoportos tanácsadással, csoportos fejlesztő és gazdagító foglalkozássorozatokkal, helyi népszerűsítő rendezvények, motivációs és pályaorientációs programok szervezésével, illetve országos nagyrendezvényeken történő megjelenéssel kerül sor pedagógiai-pszichológiai háttér támogatásával. Tapasztalataink megosztásával, programjaink multiplikálásának, adoptálásnak támogatásával a hasonló célok eléréséért dolgozó szervezetek munkáját is segíteni tervezzük, mellyel közvetetten még több tehetséges diák fejlődését érhetjük el.
A SuliRobot Digitális Technológia Tehetségpont az alapító fenntartó gazdasági társaság budapesti székhelye és kaposvári telephelye révén e két bázishelyszínről kiindulva elsődlegesen a Közép-Magyarországi, valamint a Dél-Dunántúli Régió elérhető térségeiben kíván működni.
Jelen kapcsolatrendszerünk oktatási oldalról elsősorban Kaposvár intézményeit és tehetségszervezeteit éri el. Ehhez üzleti oldalról Budapesten több műszaki fejlesztő és kereskedelmi partnert vontunk már be. Technológiaalapú tehetségsegítő tevékenységünket felsőoktatási oldalról a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karának Matematikai és Informatikai Intézete, továbbá a Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Karának Intelligens Irányító Rendszerek Kutatólaboratóriuma támogatja műszaki, valamint a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karának Tehetségpontja módszertani irányból. Ezentúl élménypedagógiai, motivációs és pályaorientációs helyszínlátogatásokban a Mobilis, az Agóra, valamint az Audi, az IBM és a Videoton is állandó partnerként segítik munkánkat, hiszen tehetséggondozó tevékenységünk összhangban áll a vállalatok hosszútávú munkaerőpiaci érdekeikkel is.
További tevékenységeinkben először a már kialakított kapcsolati háló technológiai tehetséggondozás irányába történő működtetését kívánjuk erősíteni, az eddig nem dokumentált együttműködéseket írásba foglalni a MATEHETSZ ajánlásainak megfelelően. Igyekszünk programjainkba több különböző területen dolgozó szakembert bevonni, hogy a tehetséges diákok minél több irányból szerezhessenek közvetlen információkat, így bővülhessen ismeretrendszerük, fejlődhessen komplex szemléletük.
A későbbiekben a hálózati együttműködések bővítése keretében a területi lefedettség sűrítését, hosszútávon pedig a területi hatókör további szélesítését tervezzük. Az új kapcsolatok kiépítését a Tehetségpontok hálózatán keresztül reményeink szerint hatékonyabban tudjuk folytatni. Feladataink magas színvonalú teljesítéséhez természetesen igénybe vesszük a pedagógiai szolgáltató szervezetek szakmai segítségét is.
Csoportos tehetséggondozó programjainkon elsősorban a robotika és más programozott digitális eszközök "learn by doing" alkalmazásán keresztül kívánjuk az MTMI érdeklődésű tehetséges fiatalok 21. századi technológiákkal összefüggő tehetségterületeinek gazdagítását, ezzel párhuzamosan közösségi élményhez juttatását elérni. Mindezeken keresztül a természettudományos, a matematikai-logikai, a térbeli-vizuális és az interperszonális kompetenciák fejlesztése mellett az MTMI irányú pályaorientációjukat is segítjük, amely nemzeti oktatáspolitikai cél is (MDOS).
Konkrét futó programunk a 2018/19-es tanévben a "Leány tehetségpalánták MTMI pályaorientációja" című NTP-NEER-18-0018 számon a Nemzeti Tehetségprogram által támogatott projekt. Ez négy tevékenységgel segíti a diákok komplex fejlesztését. A program fő tehetséggazdagító eleme egy robotépítő és programozó foglalkozássorozat. A robotika több műveltség- és tehetségterület komplex fejlesztését is szolgálja, óriási motivációs lehetőséggel bír, így a tehetséges fiatalok mérnöki és természettudományos pályák felé történő orientációját nagyban segíti. Emellett egyéni fejlesztési tervre alapozott kiscsoportos mentorálásban, valamint pályaorientációs tanácsadásban részesülnek a tanulók a négy MTMI terület irányában. Továbbá élménypedagógiai és pályaorientációs helyszínlátogató programokon vehetnek részt.
A robotok és természettudományos dataloggerek építése közvetlenül fejleszti a diákok matematikai, műszaki és természettudományos, az eszközök programozása pedig a digitális-technológiai kompetenciáikat. Közben fejlődik analitikus és algoritmikus logikai gondolkodásuk, műszaki érzékük, a térbeli-vizuális látásmódjuk (szerelés), természettudományos- és rendszerszemléletük. Számos MTMI tantárgy bizonyos témaköreinek komplex alkalmazás- és élménycentrikus elsajátítását teszi lehetővé a tevékenység. A kiscsoportos projektmunka hozzájárul az önálló felelősségteljes munkavégzés és az interperszonális képességek fejlesztéséhez is.
Terveink szerint saját megvalósítású robotika-elektronika és digitális programozás alapú programjaink mellett együttműködő partnereink támogatását is tervezzük a digitális műszaki tematikájú programok indításában a szakmai tapasztalatok megosztásától a pályázati források bevonásán keresztül a projektmegvalósításban nyújtott közvetlen segítségnyújtásig.
A Tehetségpont munkatársai folyamatosan keresik a pályázati lehetőségeket, és ahol a kiírás megengedi gazdasági társaságok támogatását ott az alapító-fenntartó SuliRobot Bt. saját pályázatokat nyújt be. Ahol ez nem lehetséges - számos pályázati lehetőség csak iskolai vagy alapítványi-egyesületi szervezetek számára elérhető - ott közoktatási és civil partnerek megkeresésével, azok pályázati aktivitását indukálva és támogatva teremti meg a programok anyagi forrásait. A Tehetségpont tevékenységének fenntarthatósága így pályázati forrásokból hosszútávon biztosítható.