Intézményünk nagy múltú református kollégiumok hagyományait folytatva egyszerre képviseli a református oktatás hagyományait és a szakmai megújulás iránti nyitottságot, s eközben mindvégig célja: hozzájárulni a református értékek szerinti, magas szakmai színvonalon történő, evangéliumi szellemű neveléshez, református közösségek életének gyarapításához.
„A keresztény pedagógust egyrészt a gyermekek tisztelete, a velük való szeretetteljes viszony, a feltétlen bizalom, a keresztény testvériség jellemzi, másrészt a példamutató keresztény élet” (Kotschy 2000). Úgy véljük, hogy ezen vonások a hallgatóink tehetségének kibontakozását is azzal az érzékeny lelkülettel kísérik, amely által a belső erőforrások közvetlenebbül tudatosíthatók, egyúttal gazdagíthatókká is válnak, így nyújtva támaszt tálentumaik „megszaporításában” (Mt 25,29).
Oktatóink szakértelme, tudományos és művészeti-alkotó tevékenysége fontos mintát jelent a leendő, valamint ismereteiket tovább bővíteni kívánó pedagógusok előtt. Képzési területeink között szeretettel gondozzuk a tehetséggondozás területén pedagógus szakvizsgát nyújtó képzésünket, és tudományos kutatásaink által is törekszünk a terület ismeretanyagának fejlesztésére.
Kiemelt tehetséggondozó tevékenységünk: tudományos diákköri tevékenységek, egyéni kutatómunka eredményei bemutatásának támogatása célzott kutatásmódszertani felkészítéssel, konferenciaelőadások és publikációs lehetőségek biztosításával. Úgy véljük, hogy a kutatott téma szakértőivel való rendszeres közös munkavégzés, együtt gondolkodás segítséget jelent a szakmai attitűdök fejlesztésében és a pedagógiai közvetítés kiteljesítésében is. Versenyszervező tevékenységünk által az adott terület mélyebb elsajátítását is fejleszteni törekszünk. Tehetségműhelyeinket a gardneri intelligenciaterületekhez kapcsolódóan, komplex személyiségfejlesztés céljával szervezzük a pedagógusképzés módszertani sokszínűségére is építve.
Karunk tehetséggondozó tevékenységének jelentős lelki támaszát jelenti a személyre hangolt elfogadó légkör, ami a biztonság élményén túl a sikeres kutatói kibontakozáshoz szükséges motiváció és elköteleződés fenntartását is célozza a személyes eszköztár tudatosításával és kreatív kibontakoztatásával.
Tehetségazonosító tevékenységeinket Renzulli forgóajtó-modelljére építjük, vagyis törekszünk minél szélesebb körben megszólítani hallgatóinkat, lehetőséget nyújtani saját érdeklődési területeik megtalálására. Tehetségfejlesztő munkánk által figyelmet fordítunk egy-egy tudományterület ismeretrendszerének megismertetése során a feldolgozási készségekben és mélységekben történő gazdagításra, s mindezt az egyéni érdeklődés és tempó figyelembe vételével tesszük. A tehetséggondozás összetett folyamatát a hallgatóink számára pszichológiai tanácsadás biztosításával kísérjük, ezáltal is megsegítve annak átélését, hogy „az igazi siker a bennünk rejlő képességek kibontakoztatásának öröme” (Csermely Péter).
Intézményünk a minőség és a közösség egyetemeként törekszik arra, hogy képzéseit magas tudományos színvonalon, egyúttal az összetartás erejére építve szervezze. Nagykőrösi képzéseink intenzív személyes oktató-hallgató együttműködéssel valósulnak meg, ennek szellemiségét kamatoztatjuk budapesti képzési helyszínű pedagógusképzéseink keretében is.
Tehetségpontunk tevékenységeit intézményünk alap-, részismereti és pedagógus továbbképzésein részt vevő hallgatói számára tesszük elérhetővé. Fontosnak tartjuk végzett hallgatóink pályán való elhelyezkedésének kísérését is: a tehetségek számára publikációs megmutatkozási lehetőségeket és lelki egészségvédő programot is biztosítunk, mindemellett több végzett hallgatónk oktatónkká is vált. Kiemelten tekintünk továbbá a középiskolás korosztály tehetségének kibontakoztatására is pl. versenyszervezési tevékenységekkel.
Országhatárunkon túli kapcsolatrendszerünk segítségével törekszünk tehetséges hallgatóink látóterét és hivatásában való helytállását is megtámogatni.
Főbb együttműködéseink a tehetséggondozáshoz kapcsolódóan:
Református Pedagógiai Intézet: oktatóink részt vesznek az Intézet alapfeladatainak megvalósításában, kiemelten az óvodákban és az iskolákban folyó pedagógiai munka megsegítésében, ezáltal biztosítva a köznevelés és a pedagógusképzés intézményrendszerének közvetlen kapcsolódását, kölcsönösen gazdagítva egymás területeit.
Hitéleti vonatkozású együttműködéseinkhez kapcsolódóan kiemelendő pl. oktatókat és hallgatókat delegálunk a Református Óvodák Kárpát-medencei Szakmai Találkozója rendezvényre. Erdélyi kapcsolatrendszerünk nagy segítséget jelent „moldvai missziónk” beteljesítésében, ezáltal a magyar nyelv és kultúra közvetítésében, közös gyökereink megtapasztalásában és a pedagógus identitás elmélyítésében (Vasárnapi Iskola Alapítvány, Fiatalok a Moldvai Csángókért Egyesület, Moldvai Csángómagyarok Szövetsége együttműködéseivel).
Kárpát-medencei együttműködéseinkhez kapcsolódóan kiemelten tekintünk a Babeş-Bolyai Tudományegyetem Református Tanítóképző Karával közös munkálatainkra. Intézményünk Marosvásárhelyi Tagozatával való kapcsolatunk fontos további lehetőséget jelent magyarságunk megélésében, keresztyén hagyományaink közös megtapasztalásában. A jövőben célunk partnerintézményeink körének bővítése református és a történelmi egyházak köznevelési intézményeivel pl. gyakorlóhelyek bővítése, jó gyakorlatok bemutatása, az egyházi fenntartású intézmények specialitásainak megosztása, a végzett/végzős hallgatók számára gyakornoki állásbörze.
TDK-műhelyek tevékenységéhez kapcsolódó együttműködésünk: hallgatóink tudományos tájékozottságának elmélyítése céljával a Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézetének bevonásával segítettük a készülő dolgozatok továbbfejlesztését.
Hallgatóink pedagógussá válásának folyamatát olyan gyakorlóhelyekkel való együttműködésben törekszünk kísérni, amelyek Tehetségpontok, így a tehetséggondozás szemléletében ugyancsak elkötelezettek.
Szeretettel tekintünk a népi gyökereinkre, a népművészet értékeinek megélésére és alkotásokba fordítására. Ehhez kapcsolódóan értéket hordoz számunkra a Duna–Tisza Közi Népművészeti Egyesülettel való együttműködésünk, amelyet a 2020. március 6-7-i XIV. Kárpát-medencei Magyar Középiskolai Arany János Balladamondó Verseny elődöntőjének egyik helyszíneként is kibontakoztathattunk. A rendezvényhez kapcsolódóan is kiemelendő, hogy intézményünk elkötelezett Nagykőrös és a régió támogatásában, közösségi térként is részt kíván venni annak életében.
A nyelvi készségterület további szélesebb körű kibontakoztatásának céljával működünk együtt budapesti képzési helyszínünk régiójának köznevelési intézményein túl az MTA Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpontjával, a Mesezene Egyesülettel, az ISZE Informatika-Számítástechnika Tanszékével és a Selye János Egyetem Tanárképző Karával.
A pedagógusképzés területén kifejtett tehetséggondozó tevékenységeinket olyan szakmai és szemléleti pillérekre építjük, amelyek értéket képviselnek mind a pályán való helytállás, az ismeretrendszer, mind a pedagógus személyes készségeinek eszköztára fejlesztésében.
1. A tudományos diákköri tevékenységek eredményességének növelése céljából rendszeresen megszervezzük kari TDK-konferenciáinkat, melyekhez kapcsolódóan szabadon választható kurzus keretében is lehetőséget biztosítunk a jelentkezők számára az elmélyülésre és a fejlődésre (2018-ban 10 különböző témában, külső szakértő bevonásával). Kiemelt eszköz- és szakirodalmi beszerzésekkel támogatjuk TDK-műhelyeink kutatómunkáját. Eredményeink megmutatkoznak OTDK-különdíj és első helyezés formájában, mindemellett 2019-ben Tehetségek hite címmel önálló kötetet is kiadtunk a 2017. és a 2019. évi OTDK-n díjazást elért hallgatók dolgozataiból. A megkezdett tudományos diákköri tevékenységeket a későbbiekben is támogatni és továbbfejleszteni törekszünk.
2. Intézményünk szellemiségének kibontakoztatása részeként kiemelten tekintünk a keresztyén pedagógiai hatás tudatosítására, tudományos tanulmányozására és a gyakorlatban való fejlődésének megsegítésére. Hagyományainkat folytatni törekszünk hittan- és további tanítási versenyek szervezése által, valamint hallgatóink bevonásával gyermekcsoportokkal végzett pedagógiai tevékenységekbe és az egyházi év ünnepeihez kapcsolódóan. Támogatjuk saját élményű nemzetközi pedagógiai gyakorlataikat (Hollandia, Erdély), valamint fontosnak tartjuk a hallgatóink gyakorlatvezetőinek segítését, mentorálását is. A jövőben Károli-délutánok előadássorozatán keresztül is törekszünk megszólítani érdeklődő hallgatóinkat.
További tehetségműhelyeink célja a gardneri intelligenciaterületeknek megfelelően fejlődési lehetőséget biztosítani nyelvi-művészeti, valamint természeti-logikai/matematikai készségterületeken, folyamatosan segítve az intrapszichés és interperszonális készségterületek támogatását egyaránt.
3. Nyelvi-művészeti készségterület vonatkozásában hallgatóink igen aktívak, rendszeres résztvevői és díjazottjai különböző nyelvi versenyeknek (Népek meséi Országos Egyetemi és Főiskolai Mesemondó Verseny,Szép magyar beszéd verseny,Országos anyanyelvi tanítási verseny, Kossuth-szónokverseny,Nagy J. Béla helyesírási verseny). Karunk alapította meg, és 2020-ban először szervezzük meg a Kányádi Sándor versmondó és versillusztrációs versenyt a magyarországi és Kárpát-medencei felsőoktatási intézmények hallgatóinak. Célunk az egyéni kifejezőkészség fejlesztése, a magyar nyelvi gyökerek ápolása, a népművészet értékeinek megélése és alkotásokba fordítása.
4. Természeti és logikai-matematikai készségterület vonatkozásában célunk a gyermek és a természet kapcsolatának tudományos tanulmányozása, mely által a hagyományok és a környezet rendjének tiszteletét is megtámogatni törekszünk. Szó-kép-ritmus című tudományos konferenciánk programja 2020-ban több hallgatónk előadásával is gazdagodott.
Egyetemünk vezetősége elkötelezett a tehetséges hallgatók támogatásában, így több ösztöndíj is segítséget nyújt tanulmányaik sikerességének segítésében: pl. Károli Gáspár Ösztöndíj, Károli Kiválósági Ösztöndíj, Református Ösztöndíj. Mindezek mellett saját forrásainkon túl 2016-ban és 2018-ban is sikerrel pályáztunk a Nemzeti Tehetség Program által kiírt, kiemelten Országos Tudományos Diákköri Konferenciákra történő hallgatói jelentkezések támogatására. Célunk ehhez kapcsolódóan a Kari tudományos és a közéleti aktivitás fejlesztése, a tudományos diákköri műhelyek fejlesztése, illetve a TDK-zó hallgatók számának növelése volt. A következő szakmai tevékenységeket valósítottuk meg: kari TDK-konferencia szervezése, szakmai attitűdök kibontakozását segítő kurzusok szervezése, hallgatók tudományos és közéleti publikációinak megjelentetése könyv formájában (Kovács Tibor Attila (2019, szerk.): Tehetségek hite), továbbá TDK szakmai nap megvalósítása és kutatásmódszertani továbbképzés.
A jövőre vonatkozó céljaink között továbbra is kiemeltnek tekintjük a tehetséges hallgatóink szakmai-tudományos munkájának megsegítését, ennek érdekében a konferencia-részvételek támogatásán túl új tudományos folyóiratunkban a legkiemelkedőbbek számára publikációs lehetőséget biztosítunk. Pályázati aktivitásunkat ugyancsak gazdagítani törekszünk, pl. tehetséggondozó szakmai műhelyek, illetve művészeti tevékenységek támogatásának irányában, valamint versenyek szervezése területén.