A 2008/2009-es nevelési évben nevelőtestületünk kezdeményezésére indult el egy program amelynek célja, hogy vegyes életkorú csoportjainkból a 6-7 éves korú gyermekek számára közös mozgást, illetve énekes játékokat szervezzünk. Ennek szükségességét azért éreztük, hogy sor kerülhessen bonyolultabb, hosszabb énekes játékok eljátszására, és sor kerülhessen olyan mozgásos játékok eljátszására, melyben versenyezhetnek, csapatjátékokat is kipróbálhatnak a gyerekek. A vegyes csoportokban ez nem megoldható. Az "óvodaközi" tevékenységeink során a gyermekek személyiségének olyan területeit is mozgósítani tudtuk, amit eddig nem, vagy kevéssé.
Tapasztalataink nyomán jutottunk el arra a felismerésre, hogy hasonló dolog történik a fel nem ismert tehetségekkel, lehetőségek híján. A szakirodalom tanulmányozása után döntött nevelőtestületünk úgy, hogy tehetségműhely keretében megpróbálkozunk a tehetségek kibontakoztatásával.
A megalakított Tehetségpont hatókörét tagóvodai szinten szeretnénk megvalósítani. Intézményünkhöz 5 tagóvoda tartozik 25 gyermekcsoporttal. A hatókörünkbe tartozó intézményekkel együttműködve, Tehetséggondozó team-et alakítunk, így minden tagóvodánkban az adott tehetség témában kiemelkedő pedagógus vezetheti a tehetséggondozó műhelyt.
A"Csillagjárók"- Bábjáték ,"Máktündérek"- Népi kismesterségek,tehetséggondozó program elsősorban a dramatikus,kreatív művészi tehetség kibontakoztatására jött létre. Lényegéből adódóan azonban teret adhat az általános intellektuális tehetség és a szociális tehetség számára is.
A műhely elsődleges célja művészeti alkotás létrehozása egy olyan komplex képességeket igénylő művészeti területen, mint a bábozás.
Módszereink megegyeznek a mindennapi munkánk során alkalmazott módszerekkel. A többletet a tevékenységek tartalma, az alkalmazott újszerű technikák jelentik, miközben a gyermek előzetes ismereteire, tapasztalataira építünk. Nagyobb hangsúlyt kap a kreativitás fejlesztése, az együttműködés kialakítása, a szociális kompetenciák fejlesztése. A művészeti tevékenység segítségével mozgósítjuk az erkölcsi, esztétikai és intellektuális érzelmeket. Ezek adják az alapját fejlesztésünknek. Többszintű, érzékletes tanulásra van lehetőségük, személyes élményeken keresztül. A tehetséges gyermek erős oldalát fejlesztjük, miközben tehetségével összefüggő gyenge oldalait kiegyenlítjük.
A műhelymunka során olyan, biztonságot nyújtó, elfogadó légkört teremtünk, melyben tág cselekvési szabadságot biztosítunk, különféle megoldási lehetőséget adunk egy-egy feladat elvégzése során.
Eredménynek tekintjük, ha a gyermek és a művészetek közötti kapcsolat, érzelem, érdeklődés tovább mélyül. Fejlődnek kognitív és szociális képességeik is. Kreativitásuk nő, az újszerű helyzeteket élvezik. Együtt tudnak működni, fejlődik kapcsolatteremtő képességük, kommunikációjuk. Fejlődik önértékelésük.
Meglévő kiemelkedő képességeiket tudják mozgósítani, használni, miközben gyenge képességeik is fejlődnek.
- Pályázati lehetőségek felmérése, pályázatok írása
- A pedagógusok humán erőforrása
- Alapítványi támogatás
Nagy Jenőné, az ONME program alkotója, az Óvodapedagógusok Országos Szakmai Egyesületének Elnöke, amely a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tagszervezete
A program sikerének mutatói:
- A gyermekek szívesen vesznek részt a műhelymunkában
- Fejlődik a tanuláshoz fűződő viszonyuk (motiváció, szokások, attitűd)
- Fejlődnek megismerési képességeik
- Fejlődnek szociális képességeik
Eredmények, hatások mérése:
- Gyermekek megfigyelése
- Mérések eredményei
- Iskolától kapott visszajelzések
- Program végén irányított beszélgetés a gyermekekkel, a műhelyt irányító pedagógussal
- Interjú, kérdőív pedagógusoknak, szülőknek
- Bemutató foglalkozás (érdeklődés mértéke)