2007-ben kiváló minősítést kiérdemlő intézményünk 13. éve működik két megyében. Három művészeti ág 9 tanszakán, 15 telephelyen végzi művészeti oktató, nevelő tevékenységét. A művészeti órák adta lehetőségek mellett a tanórán kívüli tevékenységek is nagy hangsúlyt kapnak. Így versenyek, pályázatok, hagyományos rendezvények, kirándulások, táborok, színházlátogatások, kreatív délutánok és hétvégék, fellépések, szereplések. Célunk: a művészetoktatás eszközeivel az érzelmi intelligencia fejlesztése, mely az akarati tulajdonságok és képességek beépülését, a kommunikáció fejlesztését, az empátiára képes, kritikus és önkritikus, belső igényként közösséghez alkalmazkodó és beilleszkedni tudó, újrakezdésre és önállóságra képes alkotó ember személyiségének kialakítása.
Hátrányos helyzetű körzetekben tevékenységünk fontossága még kihangsúlyozottabbá vált. Pl: Tiszaalpár településen az általános iskola mellett közösségalakító és formáló tevékenységeink elismerten és támogatottan már 12. éve működnek. PL. művészetoktatási tanszakok, néptánc, moderntánc, színjáték. A település rendezvényein való folyamatos részvétel, önálló néptáncegyüttes (szentesiekkel együtt) működése, táncházak szervezése, önálló rendezvények szervezése már a település életének színfoltjai. Ezeket a tevékenységeket folyamatosan és elismerten végezzük még: Kecskeméten, Szegváron, Derekegyházán és a székhely településén Szentesen. Nagy hagyományőrző rendezvényeinket is Szentesen tartjuk, de lehetőséget adunk a többi település csoportjainak részvételére is. Pl: Néptánc gála, Táncház, fazekas képzés, Nyári Moderntánc Est,. Táboraink: Kis képzőművész, Néptánc, Moderntánc, Színjáték táborok, melyen nemcsak az intézmény tanulói vesznek részt.
Különös figyelmet szentelünk a HH és HHH tanulók művészeti nevelésben való bevonzására. Jelenleg 420 ilyen tanulónk van. Akiknek ingyenességet biztosítunk legalább egy tanszakon és kedvezményeket a táborainkon és más rendezvényeken. Jelenleg az oktatási miniszterrel kötött közoktatási megállapodás segíti ennek anyagi támogatását.
Önálló együtteseink néptánc és moderntánc szakon már országos és nemzetközi versenyeken is eredményes.
Kapcsolataink bővítése a gyermekek világlátásának szemléletének is sokat jelent. Határon átnyúló együttműködéseink eredményeképpen néptáncosaink minden évben székelyföldi fellépő körúton vesznek részt. Jó kapcsolatot alakítottunk ki Nagyszalontával, az ott működtetett árvaházba rendszeresen tartunk foglalkozásokat. Nagybecskerekivel közös uniós pályázatban erősítettük a magyar nyelv használatát, s a kultúrák megőrzését.
Szintén uniós pályázat keretében Szentes két nagy közművelődési intézményével közösen, az élethosszig tartó tanulás keretében 28 fő hátrányos helyzetű felnőtt vizsgázhatott le fazekasként OKJ-s vizsgaszervezéssel. Ennek folytatása a nyitott Fazekas klub, mely hagyományőrző távlati terveink része. A kézműves műhelyek bővítését egy most készülő szintén uniós pályázat keretében remélünk megvalósítani.
Az intézmény fiatal pedagógusai megfelelő végzettséggel rendelkeznek. Többen már a mesterfokozatot is megszerezték. Ambiciózusak és hitvallással végzik feladataikat. Folyamatos igényük az önképzés. Jelenleg a MTF partnerintézményeként egy vizsgázott és egy jelenleg tanuló mentortanárunk van.
Együttműködési megállapodásunk van Szentes Város Önkormányzatával, Szegvár önkormányzatával, a Szentesi Roma Kisebbségi Önkormányzattal.
A szentesi fekete kerámia hagyományának továbbéltetése kapcsán helyi - még alkotó - fazekas mesterrel tartjuk a kapcsolatot. E témában megjelent könyv+CD kiadványunk a szentesi feketekerámia történetét, múltját és jelenét dolgozza fel. Másik iskolánk által kiadott könyv, látványos, két nyelvű fotóalbum kistérségünk még élő kézműves mestereiről készült. Helyt kapott a könyv bevezető fejezetében a szentesi kézműves műhelyek történeti áttekintése is a helyi múzeum anyagából összeállítva.
Az intézmény távlati tervei közé tartozik, a már fent említett hamarosan beadandó uniós pályázat kapcsán, lehetőséget elnyerve újabb és megfelelőbb méretű műhelyek és közösségi terek kialakítására, a tevékenységünket egyre inkább megismerő térség lakosságának köréből mind több gyermeket, felnőttet bevonni hagyományőrző műhelyeink tevékenységeibe, melynek személyiségfejlesztő hatása társadalmi jelentőségű.
Az intézmény Alapító Okiratában a kistérségi, regionális, országos és határon átnyúló tevékenységi lehetőséget rögzít. Ezen területek nagy része jelenleg is aktívan működik a művészeti oktatás, nevelés kapcsán és természetesen a tehetségek felismerése, keresése és továbbfejlesztése.
A már fent említett együttműködések még aktívabbá tétele, erősítése, valamint új települési, nemzetközi kapcsolatok aktívvá tétele. Ezzel kapcsolatosan már vannak kezdeményezéseink. Elképzelésünk, hogy "külsős" civil segítőket is szeretnénk bekapcsolni munkánkba, melynek előnye a helyismerettel rendelkező személyek olyan lehetőségekre, hívhatják fel a figyelmet, ami eddig rejtve volt, van. Tapasztaltuk, hogy a bizalom elnyerése, csak több éves kitartó és következetes "tettekkel teli jelenléttel" lehetséges. A helyi kapcsolatok kiépítése, a helyileg elfogadott lakosok segítségével gördülékenyebb lehet.
A művészetoktatás Pedagógia Programban felvállalt területei mellett a nyitott műhelyek kezdeményezésének folytatása. Már működő nyitott műhelyeink a fazekas klub és a táncház. Ezen műhelyek előnye, hogy "bárki" látogathatja, ehhez nem szükséges az iskola beírt tanulójának lenni. Ezen műhelyek választékának és működési lehetőségeinek bővítését várjuk a most beadandó határon átnyúló pályázatunktól.
Az esélyegyenlőségi tervek és célok az iskola gerinctevékenységei közé tartoznak, ugyanis tanulóink 40 %-a HH illetve HHH helyzetű, de a rászorulók aránya is igen magas. Jelenleg közoktatási megállapodás támogatásával, ingyenesség biztosításával vonzzuk be a gyerekeket, de az itt háttérben meghúzódó családi, társadalmi problémák miatt egyre nehezebb ezekhez a gyerekekhez eljutni. Ezt az óriási problémát igyekszünk konkrét tervvel és konkrét munkacsoporttal felvállalni.
A kompetencia alapú oktatás a művészetoktatásban, az esztétika és környezettudatos életmód kompetencia területei, kiemelten az érzelmi intelligencia fejlesztésével, minden tanuló, de kiemelten a művészeti pályára készülő tanulóknál kiemelt.
Tervünk minden általunk tanított művészeti ághoz kapcsolódó rendezvény szervezése, mely felöleli a művészeti ág sajátosságait, de céljaiban ugyanaz. Így a festészet, grafika, kerámia, kézműves, tűzzománc, balett, moderntánc, néptánc, színjáték tanszakok oktatásában a tehetségkutatás, tehetségápolás, tehetségkibontás, pályaorientáció, pályára felkészítés, hazai és nemzetközi versenyeztetés.
Szakirányú táborok szervezése, mely fent kibontott kompetenciákra épül.
Művészeti csoportok működtetése, fejlesztése: néptánc, moderntánc, képzőművészet, színművészet.
A legszebb kezdeményezések is elbukhatnak az anyagiakon. Az intézményt támogató alapítványunk (Jövőnkért AMI-t Támogató Szentesi Alapítvány) forrásaiból, az intézmény forrásaiból, a fenntartó forrásaiból, illetve a folyamatos pályázati lehetőségek mind nagyobb kiaknázásából kell megteremtenünk a financionális hátteret.
Az iskola pedagógusai közül többen rendelkeznek szakterületükön mesterfokozattal. Tervezünk mentorcsapatot összeállítani, s szeretnénk ez irányú továbbképzésükről gondoskodni. Addig külső segítséget kapunk a helyi Családsegítő Központ munkatársainak, szakembereinek személyében.
Jó kapcsolatot alakítottunk ki olyan intézményekkel is akik már a Tehetségpont tagjai, így a nyíregyházi VLAMI-val és a szegedi HAMMIDO AMI-val.
A szakmai fejlődés intézményi keretei, az itt folyó szakmai munka, mely folyamatos és személyre szóló. A versenyeken, pályázatokon, fellépéseken való részvétel, s a pályaorientáció, illetve a továbbtanulásra való felkészítés. Minden tanévben tanulnak tovább művészeti szakirányon tanulóink, akár közép, akár felsőfokú képzésben is.
Az intézményi MIP elégedettségi mérései adnak választ a mentális fejlődésre. A bementi és kimeneti mérések is sokat segíthetnek az eredményesség megítélésében. A jó együttműködés a gyermekek délelőtti iskolájával, illetve osztályfőnökökkel, szaktanárokkal fontos. Fontos visszaigazolása annak is, hogy a művészeti nevelés milyen hatással van a másik iskola munkájában való részvételben. Eddig sokszor kaptunk szóbeli visszajelzéseket ennek abszolút pozitív hatásáról, sőt sok esetben tanácsot is kértek kollégáinktól, illetve olykor segítséget, mikor az osztályfőnök családi okok miatt már nem tudott hatni a gyermekre, de a mi pedagógusainkkal kialakított közvetlenebb viszonyból fakadó kapcsolat adott szituációban jobban segített és hatott. Tervünk ennek az egymásra hatásnak a pontosabb mérését megszervezni, mert ez az iskola tevékenységének elfogadását is közelebb hozná azokhoz az intézményekhez, iskolákhoz, akik pontosan nem ismerik, vagy még nem igazán fogadják azt el.
A kiinduló helyzet, hogy iskolánk nem kötelező, hanem szabadon választható oktatási forma. Ez a berendezkedés egészen más, sokkal nyitottabb, ugyanakkor versenyhelyzete miatt rugalmasabb vezetési, szervezési és munkastílust követel meg. Ez részben könnyíti részben nehezíti működését. Tudjuk, hogy sajnos vannak olyan intézmények, vagy egyéb szerveződések akik fényes reklámokkal szédítik a könnyű siker reményében, nem is a gyerekeket, hanem inkább az erre fogékony szülők nem kis részét. Intézményünk egyetlen fő stratégiát tud ezzel szembeállítani, mely az időlegesen fel-felbukkanó szemfényvesztők után, vagy ellen, mellett, egy stabil, évek óta kiszámítható és nyilvános eredményeket felmutató, következetes, gyermek centrikus felfogású és a kor túlkapásait mellőző, biztos, tradicionális, ám a kor kihívásainak megfelelő tudást és perspektívát közvetít. Ehhez empatikus és személyiségükben kreatív, elhivatott pedagógusok az abszolút kulcsmegoldás. A kommunikáció fejlettsége, a motiváció jelenléte, az alkotó műhelymunka generálja a tanórákon túli tevékenységeken való részvételt. S itt lép be a szülői házzal való kapcsolat jelentősége, mely komoly fejlesztésre szorul, hiszen éppen a szülők azok akiknek felfogása, szerepe a kiskorú gyermek "szabad" választását befolyásolja. A felnőtt műhelyek kialakítása adott példát arra, hogy sokszor a visszahatás is eredményes, hiszen 3 fő OKJ vizsgát tett fazekasunk, éppen gyermekétől a kerámia órák élménybeszámolója és készített munkadarabjai láttán, kapott kedvet, hogy maga is kipróbálja ezt a tevékenységet. Érdekessége ennek még az is, hogy ketten ezek közül a helyi kerámia üzemben kaptak munkát. S, hogy folytassam a tapasztalatokat, a helyi kerámiaüzem vezetőjével történt beszélgetésem alapján kiderült, hogy az itt elvégzett 400 órás képzésből kikerült felnőttek a legmegbízhatóbb, közösségbe jól beilleszkedő dolgozóik.
Ennek a folyamatnak, tapasztalatainak összegyűjtése, analizálása és értékelése hatástanulmányként tervezett feladataink egyike a továbbfejlesztés szándékával.