Nevelőtestületünk személyi állománya 7 éve változatlan. A KÖRLÁNC HOP környezeti nevelési alapú Pedagógiai Program, évkörök köré épülő komplex tevékenység rendszerével neveljük az ide járó gyermekeket.
Nevelési feladatainkat projektek keretében, kooperatív technikák alkalmazásával valósítjuk meg. Rugalmas napirendünk kiválóan alkalmas a szabad játékon keresztül megvalósuló személyiségfejlesztésre. A változatos módon megszervezett tevékenységek által, az egész nap folyamán megvalósul a kompetenciák fejlesztése.
A gyermekek személyiségének, kreativitásának kiteljesedése érdekében, a szülőkkel együttműködve biztosítjuk óvodásaink önmagukhoz képest való fejlődését, figyelembe véve mindenekfelett álló érdekeiket.
Az ide járó kisgyermekek szociális helyzete óriási eltéréseket mutat. 60%-uk Hátrányos Helyzetű és ebből még 50 %-uk Halmozottan Hátrányos helyzetű az anyagiak és egyéb körülmények következtében. Pedagógiai értelemben az optimális fejlesztő környezet hiányosságai igen magas arányban jelentkeznek. Az alacsony iskolázottság, a munkanélküliség számos egyéb másodlagos tényezőt von maga után: helytelen táplálkozás, mozgásszegény életmód, elégtelen higiéné, a gyermek és szülő kapcsolatában megjelenő kommunikáció problémáin át, sokfajta hátrány érinti a gyermekeket. Erre érzékenyen reagálva, nevelőtestületünk figyelme és felelőssége fokozott mértékben nyilvánul meg ez irányban.
E jelenségek észlelése, a problémák orvoslása késztetett bennünket 5 évvel ezelőtt arra, hogy bekapcsolódjunk az Óvodai Fejlesztő Program (IPR) pályázati rendszerébe, segítve a hátrányok leküzdését, a tehetségek kibontakozását. Az alkalmazott megfigyelések, mérések, az általunk kidolgozott dokumentáció rendszere segíti minden gyermek önmagához képest való fejlesztését, a rejtőző tehetségek felfedezését, a tehetségek kibontakozását.
Nevelőtestületünk képzettsége jó. A 4 főből 1 fő szakvizsgát tett, a 120 órás továbbképzési kötelezettségét mindenki teljesítette, van, aki már kétszer is. Továbbképzéseink tartalma: A projekt módszerrel való ismerkedés; A kooperatív technikák megismerése; Többféle mozgásos fejlesztési technika( PEK torna, Vitamin torna, Kulcsárné féle mozgás fejlesztő program) megismerése; Játszóházi oktatói tevékenység ismerete,pedagógiai-pszichológiai diagnosztika, stb. A tudástöbbletet az egész nap tartó óvodai nevelés során hasznosítjuk.
Az óvodai tehetségpont munkáját segíti:
Makó Józsefné szakértő
Nyugdíjazását megelőzően az általa vezetett óvoda akkreditált Tehetségpont minősítést kapott. Részt vett az előírt 30 órás képzésen. Közreműködésével alakult meg térségi szinten a Hétszínvirág Tehetség Tanács. E szervezetnek jelenleg is aktív tagja, óvodánk úgyszintén. 40 éves pedagógiai, pszichológiai tapasztalata, elvégzett iskoláinak többlete a biztosíték számunkra, hogy tehetség műhelyünk működésében hatékonyan közreműködik. Együttműködésünk által munkánk tartalmilag megalapozottabb lesz.
Sörös László pszichológus
Hosszú éveken keresztül vezette Előszálláson a Gyermekotthont. A Nevelési Tanácsadó munkatársaként vizsgálatokat végzett, diagnosztizálta a problémával küzdő gyermekeket. A közeli kórházban pszichológusi tanácsadást, terápiás kezeléseket is végzett. Számos előadást tartott óvodákban, szülői fórumokon, melyen nevelőink is több alkalommal részt vettek. Segítő tanácsaira mindig számíthattunk.
Az Óvodai Fejlesztő Program keretei között nevelőtestületünk egyedi gyermeki fejlődést nyomon követő dokumentációt dolgozott ki.
A dokumentáció tartalma:
- A gyermek óvodába lépése előtti fejlődés- Anamnézis
- Év eleji állapot, félévi,- év végi állapot rögzítése, szülői tájékoztatás
- Szükség esetén DIFER mérés eredményei, további fejlesztés tartalmának meghatározása
- Az óvodai élet során létrehozott egyéni alkotások, rajzok gyűjteménye
Az intézményben alkalmazott IMIP tartalmazza a mérés és értékelés rendjét, az ide vonatkozó feladatokat. Tudjuk, hogy a mérések egy-egy adott pillanatnyi állapotot tartalmaznak, ezért elsősorban a folyamatos változásokat is észrevevő „puha” mérési módszereket előtérbe helyezzük:
- Megfigyelés játék közben(érdeklődés, kreativitás, kommunikáció)
- Megfigyelés természetes környezetben, tevékenység közben, folyamatosan
- Gyermekmunkák elemzése: családrajz,emberrajz, fa rajz
Nagy eltérések esetén-mely mindkét irányban érvényes- szakemberek közreműködését vesszük igénybe. A szülők bevonását, a velük való együttműködést nagyon fontosnak tartjuk a tehetséggondozásban, fejlesztésben is. Nyílt délelőttökön, fogadó órán, a gyermeki haladásról való tájékoztatás során a gyermek tehetségének fejlesztése, dúsítása, gyenge oldalának erősítése az erősségein keresztül, rendszeresen előtérbe kerül. A nevelőtestület az 5 éves továbbképzési terv részeként beépíti a tehetségpedagógiai területen való továbbképzést. E mellett folyamatos önképzéssel segítjük az eredményes és hatékony tehetségfejlesztést.
A fenntartó önkormányzat
Együttműködéseink:
- Fenntartó önkormányzat
- Az ide járó gyermekek családjai
- Gyermekjóléti és családsegítő szolgálat
- Védőnői szolgálat
- Helyi Általános iskola
- Helyi alapítvány
- Helyi civil szervezetek
- Helyi vállalkozók
- Tankerületi szakszolgálatok, szakmai szolgáltatók, utazó gyógypedagógiai hálózat
- Helyi és járási média
- Környező települések óvodái
- Elektronikus csatornák, weboldalak, honlapok
Óvodánkat, óvodai életünket minden területen nyitottság jellemzi. Az együttműködés, a kölcsönösség a nevelőmunka egész folyamatában megjelenik (alkalmazotti közösség; felnőtt-gyermek kapcsolat; külső partnerek felé).
- Kisebb és nagyobb testvérek bekapcsolódhatnak egyes programjainkba.
- Nyílt délelőttökön a szülők, hozzátartozók együtt tevékenykedhetnek, játszhatnak gyermekeikkel
- Megtapasztalhatják az elfogadó, segítő családias légkört.
Ennek eredménye a felénk megnyilatkozó bizalom. A pedagógiai munka elismerése a szülők részérő, erősíti közösségünk motivációját.
Munkastílusunkat a partneri együttműködés, az egymástól való tanulás, a kölcsönösség, a gyermekre vonatkozó információk átadása és a gyermekről való együttgondolkodás jellemzi.
Minden területen megjelenik a személyre szabott egyéni bánásmód, a szükségletek figyelembe vétele, a fejlesztés és az együttműködések során.
Képességfejlesztés: Játszóház
Mintázás, festés, rajzolás, origami: a vizuális kifejező képesség fejlesztése, az átélt tapasztalatok, élmények változatos formában történő megjelenítése. Kismesterségekkel való ismerkedés, lehetőség szerint azok gyakorlása, a népi motívumkincs megismerése, alkalmazása a tevékenységek során.
Vezeti a megfelelő végzettséggel rendelkező óvodapedagógus.
Konkrét programok, rendezvények:
- Az évkör jeles napjai, ünnepei
- Zöld napok, zöld tevékenységek
- ÖKO-játszóház
- Kirándulások, közvetlen környezetben szerzett tapasztalatok és élmények
- Évszakzáró játszóházak, nyílt délelőttök
- Kiállítás az elkészült munkákból
- Bemutató foglalkozás
- Települési rendezvényen való részvétel (Falunap
- Helyi Alapítványi támogatás (Adó 1 %)
- Önkormányzati költségvetés (elkülönített alap)
- Az óvoda költségvetésében tervezetten
- Helyi szponzorok támogatása által
- Pályázati támogatás által
- Szülői hozzájárulással (max. önköltségi árral)