1918-ban alapított jogelődünk, a Kaposvári Egyesületi Leányközépiskola 1950-ben vette fel a Munkácsy Mihály Leánygimnázium nevet, majd 1962-től megjelenhettek az intézmény újonnan épült falai között a fiú tanulók is. A közel 100 éves intézmény a tehetséges diákoknak mindig nagy figyelmet szentelt. Jelenlegi képzési szerkezetünk is a különböző tagozatokon alapul, amelyekre a különböző irányultságú tehetséges tanulók jelentkezését várjuk a szomszédos megyékből is. 1992-től hat évfolyamos osztályokat is indítottunk a térség tehetséges 7-8. osztályos tanulóinak tehetséggondozó felkarolására, 2002-től angol két tanítási nyelvű osztály indult intézményünkben.
Iskolánk földrajzos kollektívája 1968-ban indította útjára a Lóczy Lajos Földrajzversenyt, amely 1985 óta országos versenyként gyűjti egybe minden évben a földrajzban legtehetségesebb 9. és 10. évfolyamos tanulókat egy magas szintű megmérettetésre. A Lóczy-verseny az adott korosztály számára rendezett legrégebbi és az egyik legelismertebb tanulmányi verseny, melynek legjobbjai képviselik 2001 óta hazánkat a National Geographic világversenyén. Névadónk példája nyomán a legeredményesebb versenyzőknek szakmai tanulmányutat szervezünk, amelyet az ifjú geográfus tehetségek legjobb gondozási formájának gondolunk.
Tantestületünk földrajzszakos tagjai közül számos eddig elért versenyeredmény jelzi a tehetség-felismerés és kibontakoztatás meglévő tapasztalatait, s munkánk eredményességéről tanúskodik több szakirányban továbbtanuló tanítvány is. Az élethosszig tartó tanulás elvét követve kompetenciáinkat folyamatosan továbbfejlesztjük szakmai továbbképzéseken, mesterképzésben illetve kiegészítő szakképesítő vagy tudományos fokozatszerző programokban. Kollégáink közt számos kiegészítő szakértői végzettséggel rendelkező munkatárs, továbbá iskolapszichológus is van.
A Lóczy Lajos Geográfus Tehetségpontot regionális hatókörrel kívánjuk működtetni, de a Lóczy Lajos Országos Földrajzverseny szervezőiként „Földünk-környezetünk” műveltségterületen országos hatókörrel is rendelkezünk. Ennek kapcsán közel száz intézménnyel vagyunk rendszeres kapcsolatban, melyek közt a résztvevő iskolákon túl a tantárgy illetve a tudományterület szakmai szervezetei, egyetemi intézetei is szerepelnek. Rendszeres kapcsolatban vagyunk az ELTE Földrajzi Intézete, a Pécsi Tudományegyetem Földrajzi Intézete, a Szegedi Tudományegyetem Földrajzi Tanszékcsoportja, a Nyugat-magyarországi Egyetem Földrajz és Környezettudományi Intézete és a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Tanszéke munkatársaival, valamint a Magyar Földrajzi Társaság szakembereivel. Folyamatosan egyeztetünk a többi földrajzi tárgyú verseny rendezőivel is.
Feladataink magas színvonalú teljesítését természetesen eddig is támogatták külső szakértők, együttműködő intézmények, amelyekre továbbra is számítunk. Gyakran igénybe vesszük a pedagógiai szolgáltató szervezetek szakmai segítségét is. Iskolánk alapító tagja a Kaposvár-Somogy Megyei Tehetségsegítő Tanácsnak, és kiváló kapcsolatokat ápol a Klebelsberg Tehetségponttal, valamint a térség több intézményével. Ezen hálózati kapcsolatrendszerünket szeretnénk tovább bővíteni a Tehetségpontok keretében, továbbá fontos célunk a meglévő kapcsolatrendszerünk hatékonyabbá tétele is.
Kiemelkedő, országos jelentőségű programunk a Lóczy Lajos Országos Földrajzverseny megszervezése és lebonyolítása minden évben. Ez folyamatos munkát ad a földrajzos kollektívának, de kampányidőben a nem földrajzos kollégák egy részét is be kell vonnunk. Ennek során számos tehetséggel találkozunk, melyek követése fontos távlati feladatunk. Célunk, hogy a verseny története során kialakult kapcsolatrendszerünkre alapozva a Földünk-környezetünk műveltségterületen kialakult országos szakmai műhely szerepünket erősítsük, a versenyen jó eredményt elért diákok pályáját a későbbiekben is nyomon kövessük.
Ezentúl természetesen saját tanulóink versenyekre való felkészítésével is foglalkozunk. Országos kapcsolatrendszerünk a versenyen rendszeresen részt vevő iskolák jó részével folyamatos, a számos versenyeztető kollégával baráti viszonyt ápolunk. Véleményüket a tehetséggondozásban kiemelkedő szerepet betöltő verseny tartalmi és formai alakításában mindig is figyelembe vettük. A korábban 3, utóbbi időkben anyagi okok miatt 2 napos döntő intenzív szakmai kapcsolatteremtési, információszerzési lehetőséget, egy kimagaslóan hatékony tapasztalatcserét is jelent a résztvevők számára.
A verseny kialakult programja mellé további szakmai programok megvalósítását tervezzük. A verseny rendezvényein illetve a hozzá kapcsolódó szakmai terepgyakorlaton is lehetőséget szeretnénk adni a korábbi évek győzteseinek is. A korábban jó eredményt elért diákok alkalmi megjelenése az aktuálisan részt vevő korosztály számára is inspiráló példa lehet. Távlati célunk a földrajzi tehetséggondozás folytatása folyamatos megújulással.
Sok éve sikeres pályázói vagyunk a tanulmányi versenyek támogatására kiírt pályázatoknak. Szűkös költségvetési forrásainkon és az alapítványaink támogatásán túl legnagyobbrészt pályázati forrásokból kívánjuk finanszírozni a Tehetségpont működését. Bár térségünk nem túl jó gazdasági helyzettel rendelkezik, a versenyszféra szponzorációs tevékenységére is számítunk. A program stabil fenntarthatóságát biztosítja az elkötelezett kollégák lelkiismeretes munkája.