Amióta létezik az iskolánk, azóta kiemelkedő feladatunknak tekintjük a tehetséggondozást.
Nevelőmunkánk kiemelt területe az egyéni képességekhez igazodó tanórai tanulás szervezése, a gyermekek egyéni képességeihez igazodó tanórán kívüli tevékenységek megszervezése. Ezeket szolgálják a szakkörök, versenyek, felvételi előkészítők, projektek stb.
Legfontosabb feladatunk a korszerű alapműveltség elsajátíttatása.
Szorgalmazzuk a tanulmányi versenyeken való aktív részvételt.
Megteremtjük a feltételeket a tehetséges, de hátrányos helyzetű tanulók kibontakoztatására.
Kiemelkedő tapasztalatokkal és eredményekkel rendelkezünk a következő területeken:
1.Nyelvi tehetségterület
A nyelvi intelligencia birtokában képesek vagyunk pontosan kifejezni saját gondolatainkat, reflektálni a másokéra. Ez tesz minket érzékennyé a szavak hangzására, ritmusára és jelentésére.
A magyar- német két tanítási nyelvű oktatást az 1992/93-as tanévben indítottuk. A tanulóknak heti 5 órában tanítjuk a német nyelvet, ezen kívül a tantárgyak bizonyos körét németül vagy részben németül.
A 2008/2009-es tanévben elkezdtük magyar-angol két tanítási nyelvű képzésünket is.
Az idegen nyelvi tehetséggondozás során fontos az elért tudás megmérettetése verseny vagy külső szervezet vizsgafeladatainak megoldása formájában.
2. Logikai- matematikai tehetségterület
Iskolánk a matematikai tehetséggondozást fontos feladatának tekinti. Kiemelt figyelmet szánunk a tanórai tehetséggondozásnak is, de tanórán nem lehet megoldani a tehetségek kibontakoztatását.. Az alapot azonban itt kell megteremteni, s csak ezután működhetnek eredménnyel a tanórán kívüli formák. Tanítóink, matematika tanáraink szem előtt tartják a diákok logikus gondolkodásának, problémamegoldó képességének fejlesztését, a matematika megszerettetését. Iskolánk arra törekszik, hogy a speciális matematikai gondolkodást, a tehetségek azonosítását, fejlesztését, nyomon követését megvalósítsa. Törekvésünk egybeesik a szülők igényeivel, így e tevékenységünk során számíthatunk a segítségükre.
3.Testi- kinesztetikus tehetségterület
Intézményünkben 1996 óta folyik Tánc- és Mozgásművészeti képzés. 2002-ben alapfokú művészetoktatási intézménnyé alakultunk.
Nem célunk a művészképzés, mégis fontosnak tartjuk a tehetséges gyerekek kibontakozási és megnyilvánulási lehetőségeit. A tanítási órákon a differenciált foglalkoztatás, az egyéni foglalkoztatás, az egyéni megmutatkozási lehetőségek, a mozgás öröme és a felszabadult munkalehetőség a tehetséggondozás formáit szorgalmazzuk. Tanítási órákon kívül bemutatók, szereplések (iskolai, városi), versenyek és a különböző érdeklődési területeknek megfelelő táncklubokban való orientáltság biztosítja a tehetséggondozás feltételeit.
Iskolánk a 2015/2016-os tanévtől Polgár Judit Sakk képességfejlesztő „Sakkpalota” programjának referenciaiskolájaként fog működni.
Terveink között szerepel Az Ökoiskola cím elnyerése. Az értékelő bizottság befogadta az Ökoiskola címpályázat anyagát.
„Ha az akadályozott gyermeknek nem segítünk abban, hogy a képességeit kibontakoztassa, az egyéni tragédia. Tragédia neki és a családjának. De ha a tehetséges gyermeknek nem segítünk abban, hogy képességeit kibontakoztassa, az már társadalmi tragédia.”(Gallagher)
Tehetséggondozásunk feladata: időben megtalálni azokat a gyerekeket, akik kiemelkedőek valamilyen képességet illetően.
Intézményünk minden dolgozója elkötelezett a tehetséggondozás iránt. Az ősztől pszichológus is segíti a munkánkat.
Az a nézet, hogy a tehetség utat tör magának, csak hagyni kell kibontakoztatni, ez már elavult. „A tehetséget keresni kell.” (Czeizel)
Az eddig kialakult munkaformákat a jövőben is meg kívánjuk őrizni. Kezdetben helyi szintű tehetségpont megszervezése a cél.
Szeretnénk, ha a tehetségek felismerése és fejlesztése sokirányú, magas színvonalú lenne.
Fontos célunk a külső kapcsolatokat kiépítése, erősítése, a személyes együttműködések hálózati rendszerének bővítése.
Részt kívánunk venni a tehetséggondozással kapcsolatok eseményeken.
Igyekszünk bevonni a helyi médiát.
Versenyeket szervezünk és lebonyolítunk.
Szívesen fogadjuk a helyi civil szervezeteket.
A Szakszolgálatokkal eredményes együttműködést alakítunk ki.
A hatékony tehetséggondozáshoz elengedhetetlen a szülők bevonása, évek óta sokat segítenek nekünk.
Az egyházakkal is jó kapcsolatot ápolunk.
Terveink között szerepel néhány helyi vállalkozó megnyerése.
Továbbra is szoros munkakapcsolatot építünk ki az óvodákkal. A leendő elsősök és szüleik számára nyílt órákat, játszódélutánokat szervezünk.
Szeretnénk a városban működő tehetségpontokat a következő években megismerni. A tapasztalatcsere, az információáramlás új utakat mutatna.
Intézményünk célja a tanulókban rejlő tehetségek felismerése és azok fejlesztése.
Több tehetségterületre fókuszálunk: nyelvi, logikai-matematikai és testi-kinesztetikus.
Folytatjuk jól bevált programjaink szervezését ezeken a területeken.
Programok, rendezvények:
-nyelvi hét (kétévente kerül megrendezésre)
-művészeti hét (ezen a héten a nyelv, a matematika és a tánc is megjelenik)
-táncos gála
-bemutató órák tartása mind a három területen
-a későbbiekben tehetség-napot szeretnénk szervezni szakemberek részvételével
-versenyeken való aktív részvétel:
Továbbra is tervezzük a következő versenyeken való részvételünket, hisz az elmúlt években kiváló eredményeket értünk el rajtuk:
1.Nyelvi versenyek:
Német: Német nyelvi szövegértési verseny, Litterátum országos német nyelvi verseny, Városi német országismereti verseny, Levelezős német versenyek
Angol: Kéttannyelvű iskolák országismeret versenye, Angol városi tehetségkutató verseny, Angol városi országismeret verseny, Szótárhasználati verseny, Story Telling városi mesemondó verseny, „Know the British” városi angol nyelvi verseny
2. Matematika versenyek:
Curie emlékverseny, Bolyai csapatverseny,Zrínyi matematika verseny, Kalmár László matematika verseny, Kenguru matematika verseny, Matekguru csapatverseny, levelezős versenyek, Pangea matematika verseny, Medve matematika csapatverseny
3.Táncversenyek:
Részt veszünk minden évben a Táncpedagógusok Országos Szövetsége által szervezett Országos Táncművészeti Találkozókon és a Nemzetközi Táncszövetség Magyarországi Fiókszervezetének versenyein.
Évek óta sikerül tanítványainknak kijutni a világbajnokságokra, és ott méltón képviselni országunkat.
Iskolánk tantestülete fontosnak tartja tanulóink tehetségének felkutatását és fejlesztését.
Fenntartónk támogatása mellett kiemelten fontosnak tartjuk a pályázati lehetőségeket illetve ezek figyelemmel kísérését.
Igyekszünk szponzorokat felkutatni programjaink támogatására. Szeretnénk civil szervezeteket, magánszemélyeket megnyerni célunk elérése érdekében.
Programjainkat A szegedi Tarjánváros III. sz. Általános Iskoláért Alapítvány támogatja. Segítik a versenyekre való eljutást és a versenyeken való részvételt.
Munkánkban nagymértékben számítunk a szülők segítségére is.
A városban és a kistérségben működő tehetségpontokkal fel szeretnénk venni a kapcsolatot.
A tehetségpontként való sikeres működés az intézmény számára új lehetőség, ugyanakkor a város közoktatási értékeit is gazdagítja.