Iskolánk haladó hagyományokkal rendelkezik a tehetséggondozás területén, régóta kiemelt figyelmet fordítunk a tehetségesnek tartott tanulóink tanórai és a tanórán kívüli foglakoztatásra. Célunk, hogy minél hamarabb, lehetőleg már alsó tagozaton derüljön ki, ha egy gyermeknek valamely területen kiemelkedő adottságai vannak. Már az alsóbb évfolyamokon minél több tanuló találjon rá az adottságainak, hajlamainak és érdeklődésének legjobban megfelelő területre, ahol produktív és sikeres lehet.
Iskolai és iskolán kívüli tevékenységek rendszere
Átfogó iskolai programok
Külön csoportok emelt szintű matematika/angol
Versenyek/versenyekre való felkészítések
Országos tehetséggondozó program
Felzárkóztatások, fejlesztések
Órai tanulás
Idegen nyelvek tanítása - angol, német, szerb
Informatika oktatás
Iskolai sportkörök, szakkörök
Mindennapos testnevelés színvonalának emelése
Csatlakozás a városi rendezvényekhez
Szabadidő hasznos eltöltésének támogatása
Tematikus napok, projekthetek
Tanórán kívüli oktatási programok
A tehetségazonosítás mindig is fontos feladata volt az iskoláknak, mivel a tehetségek felismerése és fejlesztése közös társadalmi érdek.
A szűrést elvégeztük az iskola valamennyi diákjával, az azonosítást közel kétszáz tanulóval. Munkánk eredményeként alakultak meg a műhelyek.
Megnövekedett a szülői szerep a tanórán kívüli programokhoz való hozzáférésben, a szülő-gyerek közös tevékenysége jó alapul szolgál a jövőbeli szakmai elköteleződéshez. A szülők modellálják az időtöltés módjait is; üzeneteik csodákra képesek. A szülők menedzsernek tekinthetők, akik a gyermek társas környezetét szabályozzák azáltal, hogy különböző tárgyi és társas forrásokat biztosítanak gyermekeik számára.
A széles körű érdeklődés intenzívebb bevonódást feltételez a tehetséges gyerekeknél. A tehetségesek szabadidejükben is hajlamosak speciális érdeklődésüknek megfelelő tevékenységet folytatni, tudásukat gyarapítani, készségeiket csiszolni.
Az énkép alakulása szempontjából az iskolán kívüli elfoglaltságoknak nagyobb szerepük van, mint az iskolán belülieknek. Ez előbbinél inkább megvan az esély arra, hogy akár teljesítménytől függetlenül találjanak elfogadásra egy közösségben. A magasabb énképű tanulók nagyobb biztonsággal próbálkoznak és állnak helyt az iskolától független terepen.
Az erőfeszítés nem esik nehezére azoknak a gyerekeknek, akik tanítás után is elmélyült, tevékenységet folytatnak; tudják, hogy a jó eredményt rendszeres gyakorlás előzi meg.
Egy tanórán kívüli gazdagítás akkor válik tehetséggondozóvá, ha programja a differenciált, az egyéni fejlesztésre fordít gondot. Ha ezek a programok megfelelnek a gyerek érdeklődésének, ha hasonló érdeklődésű társak között dolgozhat, hiába, hogy sok idő- és energiaráfordítást igényelnek- minden tanuló a képességeitől függetlenül gazdagodik.
Feladatvállalásunkat (tehetségkeresés-azonosítás, tehetséggondozás, tehetség-tanácsadás, tehetségpontok hálózatában történő együttműködés) tankerületi, helyi azon belül intézményi hatókörben kívánjuk megvalósítani.
Ahhoz, hogy tehetséggondozó munkánkat ne elszigetelten végezzük, ezért alapvető célunk tovább bővíteni kapcsolati hálónkat, szélesíteni az együttműködésben résztvevők (más nevelési-oktatási/kulturális intézmények, civil szervezetek, vállalkozók, önkormányzat, szakemberek, korábbi tehetségpontok) számát, vagyis újabb partnereket találni, akikkel tevékenységünket hatékonyabban, magasabb minőségben végezhetjük.
Eddig meglévő kapcsolataink:
Százhalombattai Óvodák (5 óvoda)
Százhalombattai iskolák (4 iskola)
Hamvas Béla Városi Könyvtár
Matrica Múzeum- Régészeti Park
Barátság Kulturális Központ
Az országos Tehetségpont hálózatában regisztrált/akkreditált, az Érdi Tankerületi Központhoz tartozó iskolák
Együttműködési megállapodást kötöttünk:
AMV Alapműveleti Matematikaverseny
MÜPA
Herceghalmi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola- Akkreditált Kiváló Tehetségpont
Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Érdi Tagintézmény
Érdi Szakképzési Centrum Százhalombattai Széchenyi István Szakgimnáziuma és Gimnáziuma
Érdi Vörösmarty Gimnázium (folyamatban)
Megvalósított/tervezett tehetségsegítő kezdeményezéseink :
Továbbképzések, tanfolyamok:
60 órás akkreditált pedagógus továbbképzés „Környezetünk komplex megismerése játékokkal”
30 órás akkreditált pedagógus továbbképzés „Tehetséggondozás gazdagító programokkal” előadó: Duró Zsuzsa
„Ha a gyerek tehetséges” Kádár Annamária előadása a „Tehetségnapon”
10 órás továbbképzés „A digitális tábla használatának lehetőségei az órai differenciálásban”
30 órás akkreditált továbbképzés a „Digitális tananyagok és digitális eszközök használata az oktatásban”
Programok 2017/2018-as tanévtől:
- OKOSKODÓ saját kezdeményezésű tankerületi több fordulós matematika verseny
- országos tanulmányi versenyeken való részvétel matematika (Bolyai, Zrínyi, Varga Tamás), magyar (Bendegúz, Simonyi, Bolyai), angol
- Medvematek Szabadtéri verseny- Hajógyári sziget, 5. évfolyam
- 2 napos „Játsszunk matekot!” tehetségkutató matematika tábor
Programok a 2018/2019-es tanévben:
- Workshop - partneri találkozó iskolánk együttműködő partnereivel, városi tehetséggondozó munkacsoport létrehozására, a Nemzeti Tehetséggondozó Társaság országos konferenciájának Százhalombattára történő megszervezése
- Tehetségműhelyek beindítása a beazonosított gyerekek részvételével
- Tehetség-tanácsadás Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Érdi tagintézmény szakemberének segítségével
- vetélkedő szervezése a TEHETSÉGNAPON játékos, logikai a tankerületi általános iskolák alsó-felső tagozatos csoportjainak részvételével
- tehetségkutató matematika tábor 3 napos („ott alvós”) iskolánk leendő elsős tanulóinak, és a tehetségműhelyben résztvevő diákoknak
Tehetséggondozó munkánkban kiemelt jelentőséget kap: tehetségígéretek felismerése, az egyéni személyre szabott fejlesztés, sikerorientáltság. A Gardneri- felosztás alapján, a logikai-matematika, a nyelvi, és a testi-kinesztetikus területeken vezettünk be tehetséggondozást. A tehetség műhelyekben fejleszteni kívánt készségek: gondolkodás, problémamegoldás, valószínűségi következtetések, kommunikáció, kreativitás, problémaérzékenység, a megismerési képességek fejlesztése, személyiségfejlesztés, széleskörű ismeretszerzés, a kommunikáció, általános fizikai készségek speciális labdás képességek fejlesztése.
Tehetséggondozó műhelyek:
Logikai matematika – Cél a hagyományostól eltérő, játékos, tapasztalati, felfedező módszerek használata.
„Csudajó a matek csütörtökön” óvodás korú gyermekek előkészítő csoportja
„Méhecske mesék, avagy játék a kódolás?” – 3-6. évfolyam, robotika kódolás
”MATálentum”- 5-6. évfolyam, matematikai gondolkodás, probléma megoldás, elemző képesség fejlesztés
„Furfangos fürgék társasága”- 2-4. évfolyam, komplex műhely, három különböző, de egymást kiegészítő területen: az érzelmi blokkok feloldása, alkotó kreatív légkör megteremtése, játékos mozgásfejlesztés, logikai matematikai gondolkodás fejlesztése (sakkmatek, „szorobán”, táblajátékok).
Nyelvi terület-kulcs a világhoz – A kommunikatív nyelvoktatás kiemelt szerepet kap, fontos az élő nyelvi struktúrák, szövegek kiválasztása, változatos szövegtípusok alkalmazása, nyelvi készség elsajátítása.
„Play Country!” - teremts magadnak egy új világot (7-8. évfolyam) – Képzeletbeli, saját ország építése angolul.
„The Smileys”- a jókedvű nyelvtanulás – A második évfolyamon induló foglalkozásokon a gyerekek életkori sajátosságait figyelembe véve tanuljuk az angol nyelvet.
Iskolahíradó – Média- ahol te lehetsz a sztár (4. évfolyam) – Híradó készítés, az iskolában zajló életről, híradós szövegírás, riport készítés, műsorvezetés, szerkesztés, filmrendezés.
Testi-kinesztetikus– Sajátos adottságokkal rendelkező gyerekek bevonása a tervszerű, rendszeres, folyamatos tevékenységbe.
Kulturális gazdagítás - mozgásművészet, tánc, népi játékok (1-2. évfolyam)
Pattogó pattogtatók (1-2. évfolyam) – Sokoldalú labdaérzék fejlesztése, különböző méretű, súlyú labdával.
Konkrét programok, rendezvények:
elmúlt év:
Jó gyakorlat a mindennapos testnevelésben; Medve Szabadtéri Matekverseny; Tanulmányi versenyek; Óvodai szakmai napok; Iskolai szakmai napok; Kapcsolati háló kiépítése, kapcsolatfelvétel; Tájékoztató-tehetségígéretek lehetőségei; országos programba való bekapcsolódás
jelen év:
Önfejlesztő szakmai napok; Tehetségműhelyek megalakulása, műhelymunka elindítása; Workshop-partneri találkozó; Belső szakmai műhely; Tehetségorientációs tanácsadás; Szülői értekezletek, Tehetségnap; Szupervízió-tanácsadás; Nyitott műhelyek hete-érdeklődők betekintése; Nyilvánosság biztosításának programja-kötetlen évzáró
A mindenkori fenntartó által biztosított anyagi támogatás mellett, a jelenpillanatban is rendelkezésünkre álló lízingszerződés (ISZE, 2. interaktív tábla), szülői támogatás (játszunk matekot tábor), lehetőségeinek kiszélesítésében, bővítésében látjuk az anyagi fenntarthatóság biztosításának döntő részét. Ennek a megvalósíthatóságában nagy segítség számunkra, az iskola „Gyermekekért Alapítványa”, amin keresztül hozzá tudunk járulni a tehetségpontos tehetséggondozáshoz szükséges feltételek biztosításához. Az alapítvány a szülők, helyi vállalkozók által felajánlott, a személyi jövedelemadó 1 százalékából befolyt összegek mellett, pályázatokon való részvétellel, saját rendezvények bevételeivel bővíti a támogatási lehetőségek tárházát.
Folyamatosan figyeljük a különböző pályázati lehetőségeket (önkormányzati /helyi, megyei/, regionális, országos), melyek segítségével színesíteni tudjuk a tehetségműhelyek tevékenységeit, bővíteni tudjuk eszközkészletünket, optimalizálhatjuk tárgyi feltételeinket.
Szponzorok felkutatásával a logikai matematika területen gondolkodtató-, logikai-, társasjátékok beszerzését kívánjuk biztosítani, hogy szélesítsük módszertani kultúránkat.
Szülői felajánlások segítségével valósítjuk meg a tehetségműhelyekhez kapcsolódó programokat (Tehetségnap, Csudajó a matek tábor, stb.).