Tagintézményünk 2010-es ujjá alapítása óta a tehetséggondozásra kiemelt figyelmet fordítunk, ezen a területen folyamatos kapcsolatépítésre törekszünk külső partnerekkel, intézményekkel egyesületekkel, civil szervezetekkel. Keresztyén, református küldetésünkből következik, hogy a személyiségfejlesztést és a képességek kibontakoztatását minél teljesebben megvalósítsuk. Mivel diákjaink Dél-Baranya nyolc hátrányos helyzetű településéről érkeznek hozzánk, a tehetséggondozás a hátránykompenzáció részévé vált.
Az elmúlt években három területre építettünk: művészetek, sport-mozgás, illetve angol-német nyelv.
Az alapítással egy időben Szín-Játszó- Ház tehetséggondozó alkalmat hoztunk létre két heti rendszerességgel a felső tagozaton (2 órás időkeretben) külső szakember bevonásával( pszichológus, Play Bach színház dramaturgiai vezetője), magyar szakos tanárral, illetve drámapedagógia speciális kollégiummal rendelkező pedagógussal közösen. Célunk ezen a területen a jó gyakorlat kialakítása.
A zenei nevelést tanórán kívüli tevékenység keretében biztosítjuk heti 2 órában, és további tehetséggondozó alkalmak kerültek beépítésre versenyfelkészítések céljából. Diákjaink közül többen a Siklósi Zeneiskola növendékei, mivel mindannyian hátrányos helyzetűek tanulmányaikat a Nagyharsányi Iskoláért Alapítvány finanszírozza. Tanulóink kiemelkedő országos verseredményeket értek el a zene terén.
Terveink között szerepel a néptáncoktatás elindítása tanórán kívüli formában.
Sport-mozgásos területen belül az atlétikára helyeznénk a hangsúlyt.
A nyelvi műhely folytatását a kiemelkedő versenyeredmények indokolják.
A tehetség azonosításában, eddig az osztályfőnökök, az adott területek vezetői, a szaktanárok és pszichológus vett részt. Mérési rendszerünket szükségesnek tartjuk átdolgozni, és hatékonyabbá tenni, és ezen a területen szakmai segítséget is igénybe venni.
Tehetségsegítés területén tapasztalt szakembereink vannak, külső partnerek bevonására kiemelten a Sztárai Mihály Református Általános Iskola és Óvoda, Keret Alkotó Csoport és Szársomlyó Nép-táncz Egyesület szakmai segítésére, és együttműködésére továbbra is számítunk.
A tehetséggondozást, tanácsadást a szülők bevonásával szeretnénk megvalósítani.
Mint a Pécsi Református Kollégium tagintézménye, komoly támogatásra számíthatunk az anyaintézménytől, hogy megfelelő szakemberek bevonásával (drámapedagógus, iskolapszichológus, néptáncoktató) tudjuk ellátni a tehetséges fiatalok azonosítását és fejlesztését.
A Tehetségponttá válás azért került látóterünkbe, mert úgy érezzük elértük ezen a területen a határainkat, és nyitottak vagyunk az új lehetőségek, utak iránt. Úgy érezzük, példa lehetünk a hátrányos helyzetű régiókban székelő, hasonló minőségű intézmények számára: a tehetség nem szociokulturális környezet kérdése, a tehetség rejtőzhet minden szülői házban.
Elsősorban a helyi tehetséggondozásban gondolkodunk, de erre egy tágabb, több települést érintő feltérképezést építenénk ki. Mint nem körzetes általános iskola, van lehetőségünk a körzethatárok átlépésével felkínálni az együttműködés lehetőségét a más településen élő családoknak. Célcsoportunk a 6-15 éves tanulók és szüleik. Egyházi fenntartású intézményként távlati célunk, hogy a délkelet-baranyai térségben minél tágabb körben tegyük lehetővé a tehetséggondozás szervezett lehetőségeit olyan családok számára is, akik egyházi kötődésük okán szeretnék gyermekeik hitéleti nevelését és a tehetséggondozását közös keretek között megvalósítani.
· A tagintézményen belül a kollégák között együttműködés adott, ezt külön tervezni nem szükséges; erre épülhet fel a testvérintézmények (Pécsi Református Kollégium általános iskolái Drávafokon és Pécsett) hálózata, amelynek keretében az eddigi alapokon nyugvó, de szoros tehetségkutató és tehetség kibontakoztató munka elvégezhető. Intézményünk 1-12. évfolyamos modellre épül, vagyis szeretnénk intézményünk keretein belül tartani az általános iskolában hozzánk belépő legtöbb fiatalt: ebben nagy segítség lehet a Tehetségpont, és ez tovább ösztönöz bennünket a szorosabb együttműködésre a gimnáziumunkkal is (tehetséges fiatalok szűrése a gimnázium által és számára az ő Tehetségpont portfoliójuk figyelembevételével).
· Helyi szintű partnereinkkel gyakorlatilag napi szintű a kapcsolat: a helyi civil szervezetekkel (kiemelten a néptánc együttessel) számos területen építünk egymás lehetőségeire. Csak példaszerűen: az általános iskola néptáncos fiataljai rendszeres fellépői az Ördögkatlan Fesztiválnak, de nyitották már meg dramatizált performance-al a teljes fesztivált is. Így országos szinten is ismertté tehetjük az itt folyó munka ezen aspektusait. A fentiek figyelembe vételével építünk az anyaintézményünk (Pécsi Református Kollégium), a fenntartónk (Baranyai Református Egyházmegye), a helyi önkormányzatok (Nagyharsány, Kisharsány, Nagytótfalu, Egyházasharaszti, Old, Kistapolca, Beremend, Alsószentmárton) és a helyi civil szervezetek (Együtt Nagyharsányért Egyesület, Szársomlyó Nép-táncz Egyesület) és a Keret Alkotó Csoport erkölcsi, technikai és anyagi támogatására.
A diagnosztizáló rendszerünk kiépítése.
Programtervek elkészítése.
A megnevezett tevékenységek elindítása.
Helyi versenyek tervezése, részvétek a munkatervben megjelölt versenyeken.
Továbbképzések betervezése.
Kapcsolatfelvétel tehetségpontokkal.
Kulturális nap megszervezése-tehetséggondozó tevékenység bemutatása
Hosszútávú terv: felkészülés az akkreditációra, a testvér-intézményekkel, a Pécsi "Refi" Tehetséghálózatának kiépítése
· Programjainkban építünk a korábbi évek tapasztalataira: mint a településen kultúraközvetítő intézmény részt veszünk a helyi megemlékezések lebonyolításában, 2017-ben a „Reformáció 500” programsorozat rendezvényeinek bővítésében, az éves kulturális nap megszervezésében és lebonyolításában (az éves tehetséggondozó tevékenység zárórendezvénye), valamint anyaintézményünk megyehatáron túlmutató rendezvényeinek színesítésében tehetséges diákjaink bevonásával. Hagyományőrző munkánk részét képezi a dél-baranyai térségben a böjti időszakhoz kapcsolódó prózamondó versenyünk (Húshagyókeddi Mesemondóverseny) megszervezése.
Intézményünk elsősorban intézményi forrásokból finanszírozza a tehetséggondozást, e mellett folyamatos a pályázatfigyelés. Civil kezdeményezésre alakult meg 1996-ban a Nagyharsányi Iskoláért alapítvány, melynek kiemelt célja a hátrányos helyzetű, tehetséges diákok támogatása. Megalakulásától kezdve minden évben a művészeti iskolába járó tanulók tandíját teljes összegbe kifizeti. Anyaintézményünk alapítványának a Pro Schola Reformata célja szintén a tehetségek segítése.
Rendezvényeink szervezésekor anyagi értelemben is támaszkodhatunk az önkormányzatok és civil szervezetek (Kikerics nyugdíjasklub és Együtt Nagyharsányért Egyesület) hozzájárulására.