A Symphonia Alapítvány 2012-ben alakult, egy sikeres pilot-program és egy európai uniós projekt után 2015 szeptemberében hozta létre (és azóta is eredményesen működteti) a zenei profilú Symphonia Alapfokú Művészeti Iskolát, mely az El Sistema hazai változatának, a Szimfónia Programnak zászlóshajója. Programunk a zeneoktatás legjobb magyar hagyományaira, a Kodály-módszerre épít.
A Symphonia Alapítványnak és a Symphonia AMInak az elsődleges célja, hogy elsősorban hátrányos helyzetű gyerekeknek tanítsunk ingyenesen hangszeres zenét, külön felkarolva a tehetségeket. A 2015-ös 7 telephely és 347 fős létszám után a 2020/2021-es tanévben 23 telephelyen csaknem 1800 diákkal foglalkoztunk.
A zeneoktatás nálunk nem cél, hanem eszköz: kapaszkodót nyújtunk a társadalom peremére szorult gyerekeknek, hogy a zenetanulás révén a társadalomba, a munkaerőpiacra nagyobb eséllyel illeszkedjenek be, hogy képességeiknek megfelelően ki tudjanak teljesedni.
Nekünk a zenekar a társadalom leképeződése: a tagok egymást kölcsönösen tiszteletben tartva, segítve munkálkodnak egy közös cél elérésén, és közös megegyezéssel elfogadják a vezetőség (a zeneszerző, illetve az ő gondolatait tolmácsoló karmester) irányítását. A zenekarban, ahogyan a társadalomban is, mindenkinek helye van, mindenkire szükség van a közös cél eléréséhez.
A gyerekek gyakran koncerteznek; rendszeresen járunk velük regionális/országos versenyekre is – elhoztunk már 1.-2.-3. helyezéseket is.
A tanév végén rendszeresen szervezünk pár napos zenei táborokat, 20-30 fő részvételével.
Alapítványunk 2016 óra Tanodát is működtet tornanádaskai telephelyén.
Iskoláinkban nem elég csak a zenére koncentrálni, a tehetséges gyerekek esetében a szociális visszahúzó erőt is le kell küzdeni, meg kell szüntetni, a környezeti hátrányokat leküzdeni– különben visszahúzza a gyerekeket. Pedagógusainkat felkészítjük a hagyományos zeneiskolák módszertanától és növendékanyagától eltérő módszerre és közegre. Iskolánk tevékenysége 50-50%-ban tartalmaz szociális és pedagógiai elemeket. Pedagógusok ezért nemcsak tanárok, hanem mentorok is, akik gyakran segítik a gyerekeket a zenetanuláson túl is. Emellett a gyerekek társas kompetenciájának fejlesztése nevelési munkánk egyik alapja.
Növendékeinket ambicionáljuk a zenei pályára, igyekezvén meggyőzni őket és szüleiket, hogy a zenei, zenepedagógusi munka társadalmilag megbecsült, anyagilag jövedelmező pálya.
Hiszünk abban, hogy minden gyerek tehetséges - és törődéssel, odafigyeléssel, magas színvonalú szakmai munkával ez a tehetség kibontakoztatható. A zenei tehetség ígéretét mutató gyerekeket kívánjuk felkarolni, ösztönözni, elkallódásukat meggátolni programunkban.
Hatókör:
Tehetséggondozásunk regionális, összesen 23 telephelyen (Miskolc (Vasgyár, Gyermekváros, Nyitott Ajtó, Avas, Kazinczy u.); Ónod; Alsózsolca; Felsőzsolca; Edelény; Tornanádaska; Aszaló; Szikszó; Sajókaza; Tiszaroff; Tiszabő; Pécs; Magyarmecske; Bogádmindszent; Egyházasharaszti; Siklós; Budapest (Óbuda, Újpest)), 17 településen, 4 megyében( Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun Szolnok, Baranya és Budapest) végezzük tevékenységünket. Csaknem valamennyi telephelyünket szeretnénk Tehetségpontként regisztrálni.
Feladatunk eltér a „megszokott” tehetséggondozó tevékenységektől, összetettebb annál. Iskolánk kiemelten foglalkozik halmozottan hátrányos helyzetű diákokkal (diákjaik 80-90%-a ilyen körülmények között él), főleg az ő szocializációs fejlesztésük, tehetségük kibontakoztatása a cél.
A zeneoktatás révén pozitív életcélt, kapaszkodót, társadalmi integrációs lehetőséget nyújtunk nekik. A gyerekek a hangsúlyosan közösségi oktatási módszer révén olyan szocializációs „élményfürdőbe” kerülnek, amelyet saját családjuk, de a „normál” általános iskola vagy középfokú iskola sem tud számukra biztosítani. Ezeknek a gyerekeknek különösen fontos, hogy koncentrált segítséget kapjanak tehetségük kibontakoztatásához, mivel a családi körülményeik, anyagi lehetőségeik miatt nagy valószínűséggel elkallódnának.
Egyrészt a gyerekekkel magukkal kell foglalkoznunk: szakmailag (tehetségfejlesztés), de szociálisan is (felzárkóztatás), a beilleszkedésüket segítve egy újabb környezetbe (sok gyerek pl. a napi higiéné fogalmát, fontosságát nálunk tanulta meg). A zenei (szakmai) tudás mellett a társas kapcsolatokban is olyan szintre kell hoznunk őket, hogy egy új közösségben ne legyenek a többiek céltáblái.
Másrészt sok dolgunk van a gyerekek családjával, közvetlen környezetével. A szülők gyakran sokadik generációs munkanélküliek, szerencsésebb esetben kétkezi munkából élnek, de szinte mind képzetlenek. Ez egyfelől a negatív mintát jelenti, másfelől a szülők inkább valamilyen hagyományos szakma felé terelnék a gyerekeket.
Sok dolgunk akad tehát a gyerekek szakmai felkészítésén túl a mentális gondozásukkal, a környezet negatív, visszahúzó hatásainak semlegesítésével, ellensúlyozásával.
Számos tehetséges diákunk akad, akik az odafigyelésre, törődésre átlagon felüli motiváltsággal „válaszoltak”. természetes irány volt tehát a tehetséggondozást is felvenni az iskola céljai közé.
Együttműködések:
Telehelyeinknek szoros munkakapcsolata van a helyi befogadó iskolákkal - nincs „saját” épületünk, meglévő intézményekkel, iskolákkal lépünk együttműködésre, és itt végezzünk oktató-nevelő-tehetséggondozó tevékenységünket. A befogadó iskoláinkkal közösen támogatjuk, karoljuk fel, bátorítjuk a növendékeket, a tehetségesebbeket a zenei pálya felé, de a többieket is mindenképpen továbbtanulásra ösztönözve. Emellett együttműködünk a helyi Családsegítő Szolgálattal és a Gyermekvédelemmel is.
Szervezetünk tagja az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének. Pár éve együttműködünk a Nemzeti Filharmonikusok „Úton a zene” programjával. Az NFZ művészei nemcsak koncerteket, előadásokat tartanak a növendékeinknek, hanem alkalmanként hangszeres órákkal, „masterclass-okkal” is segítik a tehetségesebb, igyekvőbb tanulóinkat. A Miskolci Nemzeti Színházzal is rendszeresen együttműködünk különféle rendezvényeken.
Meglévő kapcsolatainknak köszönhetően iskolánk tehetséges növendékei szerepeltek fesztiválokon (Ördögkatlan fesztivál, Bartók Plusz Operafesztivál), illetve zártkörű rendezvényen felléptek Francia Nagykövetség egy eseményén és a Parlamentben is, ahol a meghívott vendégek között a nemzetközi diplomácia képviselői mellett Herczegh Anita asszonyt, a Köztársasági Elnök Úr feleségét is üdvözölhettük. A célcsoportunkba tartozó gyerekek gyakran még a településük határát sem lépik túl, jövő-, és a világról alkotott képük meglehetősen beszűkült, ezek a lehetőségek olyan távlatokat, ismereteket, ambíciókat nyithatnak meg előttük, amikhez más úton nem férhettek volna hozzá.
Tehetségforma:
Tehetségpontjaink, vagyis Alapítványunk által létrehozott Alapfokú Művészeit Iskolánk telephelyei elsősorban hangszeres zenét tanítanak, minden nap.
A SAMI-ban az EMMI engedélyével kísérleti tanterv szerint oktatunk. Módszerünkben az El Sistema módszer alapvető elveit ötvözzük a Kodály- és Suzuki-módszerek legjobb elgondolásaival. Az egyéni zeneórák is kisközösségi formában zajlanak (4-5 fő), a hangsúlyosan jelen lévő zenekari órák pedig olyan közösségi oktatási formát jelentenek, ahol az egyén előtérbe kerül.
Iskolánk tanári karának összeválogatásakor – amellett, hogy a szociális érzékenység alapvető a kiválasztáskor - törekszünk arra, hogy a leendő pedagógusnak legyen szakmai tapasztalata a tehetségekkel végzett munkában, a mentorálásban, illetve a meglévő tanári kart igyekszünk ilyen irányban is képezni.
Programok:
Az intenzív, mindennapos zeneóráknak köszönhetően lehetőségünk van a tehetségígéretek szoros megfigyelésére és támogatására.
Pedagógiai munkánk fontos eleme, hogy a növendékeinket minél többször visszük fellépésekre, koncertekre, így egyrészt a megszerzett zenei tudást azonnal hasznosíthatják (mégha csak egy tiszta hangot is tudnak lefogni, szerepük akkor is van a zenekarban), másrészt pedig rögtön pozitív visszacsatolást kapnak: az iskolát általában kudarcnak megélő gyerekek megtapasztalják a sikerélményt.
A gyermekeket a hangszeres és készségfejlesztő órákon, hangversenyek alkalmával egyaránt figyeljük, és igyekszünk képességeikhez mérten differenciáltan oktatni.
A tehetséges növendékeinket elsősorban zenei területen készítjük föl a továbbtanulásra, saját hangszeres tanárukon kívül még szolfézs és zeneelméletet is tanítunk nekik, ezek nélkülözhetetlenek a sikeres felvételihez, illetve a zenei alapvizsgákhoz.
Reméljük, hogy a járványhelyzet lehetővé teszi, és 2021/22-es tanévben ismét el tudjuk vinni a gyerekeket a helyi közösségekben adott koncerteken kívül fesztiválokra, tematikus rendezvényekre szerepelni.
Iskolánk életében nagy szerepet kapnak a nyári táborok, ahol még intenzívebben tudunk foglalkozni a tehetséges növendékeinkkel.
Alapfokú Művészeti Iskolaként a köznevelési törvény alapján jogosultak vagyunk a zeneiskola alapvető működéséhez az átlagbér alapú támogatásra, a „normatívára”. Ez az összeg azonban nem elég a tanórán kívüli programok anyagi fedezetére, a meglehetősen forrásigényes hangszerek és egyéb eszközpark beszerzésére és rendszeres karbantartására.
Ezekhez pályázati úton (pl. a Nemzeti Kulturális Alap, és a Nemzeti Tehetség Program pályázatok különböző kiírásain indulva) szerezünk forrást, illetve rendszeres és alkalmi, magán és céges adományozói körünknek köszönhetően tudjuk biztosítani.
A legtehetségesebb diákok megfelelő zenei fejlődéséhez nélkülözhetetlen, jobb minőségű hangszereket elsősorban magánadományokból fedezzük.