Az egyesület a gyerekek támogatásában elhivatott és örömét lelő felnőttekből és fiatalokból álló szakmai műhely. Tevékenységi körök:
-A Baranya megyében élő magyar és német nemzetiségek zenei szokásainak, ezen belül Pécsvárad város fúvószenei hagyományainak ápolása, fejlesztése és továbbadása. -Összefogni a helyi és környékbeli zenészeket, számukra rendszeres, közös zenélési lehetőséget biztosítani. A település kulturális értékeinek megőrzésére, a helyi értékek feltárására és gondozására közösségek szervezése.
-A magyar néptánc hagyományok felelevenítése és ápolása minél szélesebb körben való népszerűsítése, oktatása és megőrzése.
-Képzőművészeti és vizuális alkotóműhely létrehozása.
-Játékos, zenés és mozgásos foglalkozások biztosítása.
-Matematikai, és logikai gondolkodást támogató és segítő tevékenységek.
-Anyanyelvi, dráma- és élménypedagógiai játékok.
-Környezettudatos nevelés.
Ezeket a területeket átfogó tehetségazonosítást és -gondozást vettük célba. A tehetségek felismerésében pedagógiai és pszichológiai módszerek együttes használata biztosíthatja a gyerekek komplex, széles körű megismerését: tanári (a település és környékbeli oktatási intézmények) és szülői (család) jellemzés, iskolapszichológusok véleménye, gyermektársak jellemzése. A tesztek, felmérések és kérdőívek (általános és tantárgyak szerinti) helyett inkább a tehetséggondozásba ágyazott azonosítást - játékos, mozgásos, zenei és kreatív foglalkozásokat - részesítjük előnyben.
Jelenleg az egyesület tagjai, a Pécsváradi Közös Önkormányzati Hivatal, a Pécsváradi Művelődési Központ, Könyvtár és Múzeum Nonprofit Kft., a Pécsváradi Német Nemzetiségi Önkormányzat, a Pécsváradi Ifjúsági Önkormányzat, a Kodolányi János Német Nemzetiségi Általános Iskola
és Alapfokú Művészeti Iskola, a Pécsváradi Szivárvány Német Nemzetiségi Óvoda és Bölcsőde, a pécsváradi Spartacus Sportkör, a Pécsi Református Kollégium Zengővárkonyi Általános Iskolája anyagi vagy/és erkölcsi támogatásával és együttműködésével dolgozunk.
Elsősorban Pécsváradon és környékén, valamint Baranya megyében élő gyermekek, beleértve a hátrányos, nehéz sorsú kisgyerekek felkarolása is a célkitűzéseink közé tartozik.
További tervek:
Országos, későbbiekben nemzetközi tehetséggondozásba való bekapcsolódás.
Vizuális és képzőművészeti kiállítások.
Kulturális programok szervezése — a lakosság életmódjának javítását szolgáló kulturális célok megvalósításának támogatása.
Kulturális, zenei rendezvények szervezése — művészeti intézmények, lakosság művészeti kezdeményezéseinek, önszerveződések támogatása.
Művészeti szervezet működéséhez tárgyi, pénzügyi és személyi feltételek megteremtése és fejlesztése — művészi alkotó munka feltételeinek javítása.
Hagyományőrző programok szervezése — művészeti értékek létrehozásának, megőrzésének segítése.
Önkéntesség fejlesztése — önszerveződő közösségek támogatása.
Kulturális tevékenység — kulturális szolgáltatás.
Művészeti csoport működési feltételének biztosítása — előadó-művészeti szervezet támogatása.
Helyi, regionális, országos és nemzetközi rendezvényeken való részvétel — közművelődési tevékenységek támogatása.
Magyar és német nemzetiségi fúvószene bemutatása — nemzetiségi közösséghez kötődő kulturális javak megőrzése.
A Pécsváradi Városi Tűzoltózenekar művészeti tevékenységének támogatása.
A Pécsváradi Big Band zenekar művészeti tevékenységének támogatása.
Helyi, környékbeli és országos ünnepi és kulturális rendezvényeken való részvétel.
Különféle művészeti csoportok szervezése, elsősorban az ifjúság köréből alkotó közösség megteremtése, főként a zenekar, néptánc utánpótlásának biztosítása céljából.
A magyar néptánc hagyományainak bemutatás - a magyar néptánc értékének megőrzése.
Olyan programok összeállítása, amely lehetőséget teremt ifjú zenészek, táncosok, képzőművészek és más területek tehetségeinek bemutatkozására.
Közösségfejlesztő, hagyományőrző zenei, táncos, iskolaelőkészítő, alkotó, környezettudatos és nyári táborok szervezése.
Helyi kulturális értékeket bemutató programok szervezése.
Kulturális rendezvények szervezése, amely lehetőséget teremt különféle művészeti csoportok és tehetségek bemutatkozásának.
Német és magyar nemzetiségi programokon való részvétel.
Helyi kulturális örökség létrehozása, megjelentetése.
A közösség és az önkéntesség értékteremtő hatásának népszerűsítése, a fiatalok egyéni vagy csoportos kezdeményezéseinek támogatása — közösségi szolgálat megszervezése, a középiskolások számára lehetőség adása a 60 óra önként választott igazolt társadalmi tevékenység elvégzésére az érettségi vizsgára jelentkezés időpontjáig.
1.-Zenei műhely:
Az örömteli együtt-éneklés az egyik "pillére" a zeneoktatásunknak. A gyermekjátékok és népszokások dallamai, szövegei népi hagyományaink megismerésében segítenek. A gyermekek ritmuskészségének és kifejezőképességének fejlesztését segíti a táncoktatás mellett.
Elsősorban a fúvós hangszerekkel gyerekzenekarok fellépések megteremtése.
2.-Népi játékok és táncok:
°A gyerekek mozgáskultúrájának fejlesztése
°Hagyományos népi gyermekjátékok elsajátítása
°A mozgás a tánc örömének felfedeztetése
A gyerekek szívesen válasszák maguknak elfoglaltságként jövőben a néptáncot, hiszen a kiemelkedő teljesítmény elismerése, hosszú távú motiváló erő lehet.
3.-Kreatív/vizuális műhely:
A kész munkadarabokat és műveket kitesszük "házi kiállítás"-ként, illetve aktuális versenyekre juttatjuk el a legjobb, legérdekesebb ötletekkel elkészült munkákat, a helyi médiában bemutatjuk, továbbá a kérdőíveket kitöltetjük a tanulási stílus, motiváció megismeréséhez, a tehetségígéretek szüleivel konzultálunk, felvesszük a kapcsolatot művészeti iskolával vagy a településen, környezetében élő művésszel.
4.-Logikai műhely:
Főbb eszközök, tevékenységek:
*különböző Rubik kockák
*többféle ördöglakat
*logisztori rejtvények és játékok
*kártyajátékok
*malom
*sakk
*keresztrejtvények és fejtörők
*amőba
*társasjátékok
*3D puzzle játékok
5.-Iskolaelőkészítő- és felzárkóztató műhely:
a) iskolaelőkészítő
A tanuláshoz szükséges alapkészségek fejlesztése, a hátrányok ledolgozása a cél.
Az iskolai szokások bevezetése, kialakítása, az óvoda és az iskola átmenet problémáinak leküzdése. A kötelező óvodai foglalkozások kiegészítése, vagy pótlása.
°Logikus gondolkozás kialakítása, szövegértés fejlesztése, szókincsbővítés, beszédfejlesztés, mozgásfejlesztés, figyelemfejlesztés, emlékezetfejlesztés
°Részképesség fejlesztés, melynek eredményeképpen a gyermek az iskolába lépéskor könnyebben veszi az akadályokat, könnyebben alkalmazkodik az új elvárásokhoz. A foglalkozások egyénileg vagy kiscsoportos formában történnek.
°A foglalkozásokat pedagógiai vizsgálat, képességfelmérés előzheti meg, mely során felmérjük a gyermek aktuális tudásszintjét és erre építve tudjuk elkezdeni a részképességek játékos fejlesztését.
(A szülőket minden esetben tájékoztatjuk a képességfelmérés eredményéről, valamint az iskola kezdés optimális időpontjáról!)
°Játékos feladatmegoldások közben gyakorolják a különböző számkörökben való számolást, a mintamásolással kapcsolatos feladatokat, az írás – mozgásos és sorozatkészség fejlesztését, a látási, szóbeli emlékezettel kapcsolatos feladatokat, a formaérzékelési képességet, a különböző relációkat, stb.
b) felzárkóztató
Ha a lemaradás okai:
-Betegség miatti hiányzás
-Tananyagban való lemaradás
A tanuló szintjének megfelelő feladatokkal segítjük a megértést, a gyakorlást és a fejlesztést egyéni foglalkozás keretein belül, illetve kiscsoportos felzárkóztatás esetében differenciált munkaformában.
Az egyesület tagjainak hozzájárulásával, tagdíj és egyéb költségek megfizetésével. Különböző sikeres pályázatokon nyert összegeiből. (A magyar falu program.) A helyi önkormányzat támogatásával. A pécsváradi, zengővárkonyi és a környező vállalkozók, civil szervezetek, oktatási és kulturális intézmények segítségével. A helyi sportegyesület, a szülők támogatásával, A zenekarok fellépéseinek tiszteletdíjából, versenyek, kiállítások és rendezvények bevételeiből. Nyári és napközis táborok bevételeiből. Egyéni, csoportos tehetséggondozó, iskolaelőkészítő, felzárkóztató, zenei, táncos és képzőművészeti foglalkozások bevételeiből.*