Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

CBO: Jó gyakorlat Hollandiából

2014. november 20.

Kutatás, oktatás és gyakorlat harmonikusan működik együtt a holland tehetségek érdekében.

A német határhoz közel fekvő, közel százhetvenezer lakost számláló holland városban, Nijmegenben európai viszonylatban is különleges tehetséggondozási centrum működik. A Radboud Egyetemen belül létrejött Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO), azaz Tehetségtanulmányok Központ 1998-ban alakult meg az egyik legismertebb tehetséggondozó szakember, a European Council for High Ability (Európai Tehetségtanács, ECHA) örökös tiszteletbeli elnöke, Franz Mönks professzor kezdeményezésére. A központ kezdetben az egyetem fejlődéspszichológiai, majd gyógypedagógiai tanszékéhez tartozott, az elmúlt bő évtizedben pedig a társadalomtudományi akadémiai központ részeként működött. 2014-től a CBO az egyetem alkalmazott társadalomtudományi intézetén belül folytatja a munkát.
 
A CBO olyan, a tehetséggondozásra szakosodott nemzetközi szakértői központ, mely a tehetséges gyermekek és fiatal felnőttek segítésével foglalkozik úgy, hogy a szülőknek és a tanároknak is információt nyújt, továbbá olyan műhelyeket és tanfolyamokat szervez, melyeken a tehetséges fiatalok kivételes tanulási és fejlődési igényeivel ismertetik meg az érdeklődőket. A CBO célja a tehetséges diákok optimális fejlődésének elősegítése, miközben az alkalmazott módszereket tudományos vizsgálat tárgyává is teszik. A centrum csapatában találunk pszichológust, gyógypedagógust, tanárt és nyelvészt is. A CBO egyetemi intézet, amely amellett, hogy akadémiai kutatások aktív résztvevője, nyitott tanácsadó központként is működik. A Lianne Hoogeveen vezette központ négy fő területen fejti ki tevékenységét: a különböző szolgáltatások (diagnosztika, tanácsadás, támogatás) mellett az oktatás, a tananyagfejlesztés és a tudományos kutatás is szívügye. 
 

Tréning a CBO szervezésében
 
Szolgáltató központként komoly feladatot vállalt magára a CBO, amikor szülők és tanárok által egyaránt gyakran feltett kérdésekre igyekszik megadni a választ. Hogyan találok a gyerekem képességeihez alkalmazkodó tananyagot? Van-e összefüggés a tehetség és a viselkedési vagy koncentrációs zavarok között? Hogyan segíthetjük át gyermekünket az otthoni vagy az iskolai nehézségeken? 
 
Azok a szülők, akik szeretnék gyermekük képességeit megismerni, jelentkezhetnek a CBO-ban interjúra, illetve teljes körű diagnosztikai vizsgálatra. Ez utóbbi pszichológiai vizsgálat egy napot vesz igénybe, melynek során többek között intelligencia- és figyelemmérésre kerül sor, de a kutatók vizsgálják a gyermek társas-érzelmi fejlettségét, kreativitását vagy memóriáját is. Az eredményeket a szülőkkel, és szükség esetén a gyermekkel közösen vitatják meg a szakértők. 
 
A problémaorientált kognitív (viselkedési) terápiát gyermekek, kamaszok és felnőttek számára is ajánlja a CBO. A terápia keretében a páciens megoszthatja bizonyos helyzetekről alkotott értelmezését a terapeutájával, így kerülve el a szorongás, stressz vagy depresszió kialakulását. A 6-16 év közötti korosztálynak ajánlott a Vooruitwerklab, vagyis a gazdagító osztály program. A speciálisan berendezett tanteremben különleges tanulási eszközökkel és játékokkal találkoznak a diákok, akik tíz alkalmon keresztül kiscsoportokban dolgoznak. A foglalkozásokon résztvevőknek komoly kihívást jelentő, ugyanakkor szórakoztató feladatokat kell végrehajtaniuk, eközben értékelni a saját és társaik munkáját. Amellett, hogy a tanulók ezekben a közösségekben felfedezhetik a számukra ideális tanulási módszert, új barátokra is szert tesznek. 
 
A CBO szolgáltatásai a szülőkre és az iskolákra is kiterjednek. Az érdeklődő szülőknek olyan tanfolyamokat szerveznek, ahol a tehetséges gyerekek felnevelésével járó kihívásokkal és azok kezelési lehetőségeivel ismertetik meg őket. A tanfolyam kulcsa a gyermek és szülő közötti jó kommunikáció kialakítása: a másfél órás foglalkozásokon rövid elméleti bevezető után tréning következik gyakorlati feladatokkal, majd otthon elvégzendő munkával. 
 

Általános és középiskolák szintén fordulhatnak kérdéseikkel a CBO-hoz. A pedagógusok a tanteremben gyakran nagy létszámú osztályokkal, eltérő hátterű diákokkal és különböző problémákkal szembesülnek és eközben a differenciált oktatás iránt is nagy az elvárás. A CBO egyik fő célkitűzése, hogy a tehetséges tanulók oktatása struktúrájában is máshogy működjön: a PISA-felmérések tanúsága szerint Hollandiában a kiemelkedő tanulók alulteljesítenek más országok hasonló képességű diákjaihoz képest, vagyis a legjobbak oktatására különösen nagy figyelmet kell fordítani. A CBO egyik legnépszerűbb, több mint másfél évtizede közel száz holland iskolában működő szolgáltatása a középiskolába bekerülő diákok vizsgálata. A programnak hármas célkitűzése van: amellett, hogy a fiatalokban meglévő potenciál érvényesülését szeretnék elérni (például gazdagító osztályok segítségével), meg akarják akadályozni a közoktatási rendszerből való kihullást (az ezt igénylő diákoknál a motiváció megteremtésével, megfelelő kihívások felállításával), továbbá a fiatal lakosság körében történő tehetségfejlesztés révén az egész társadalom érdekében fejtik ki tevékenységüket. 

 
A CBO képzési és tréninglehetőségeket is biztosít, mivel a holland oktatásban kiemelt cél, hogy minél több jól felkészült tehetséggondozó szakember dolgozzon az iskolákban. Az ECHA-szakértői tréning az ECHA, a CBO és az egyetem együttműködésében megvalósuló képzési program, amely a pszichológia (különösen a tanuláspszichológia), a pedagógia és a didaktika területeit kapcsolja össze. Az egyetemi diplomával vagy doktori fokozattal rendelkezők számára meghirdetett képzés megkönnyíti a tehetséges diákok azonosítását és támogatását az általános és középiskolákban. A nemzetközileg elfogadott diplomát kínáló tréning során a gyakorlat és az azt megalapozó elmélet végig szoros egységben működik. A CBO emellett az érdeklődő iskolák számára olyan prezentációkat és workshopokat kínál, melyek az általános témáktól (mi a tehetség, hogyan ismerhető fel, mik a lehetséges oktatási elvárások stb.) a részkérdések (gyorsítás, gazdagítás, alulteljesítés stb.) megválaszolásáig segítenek. 
 
A CBO tananyagfejlesztési programjai közül a Vooruit (Előre!) nevűt kell kiemelni: az évi három alkalommal publikált tájékoztató füzet a tehetséges gyerekek tanítására összpontosít. Az általános iskolák tehetséges diákjainak szóló tananyagok mellett a tanárokat informáló cikkek és interjúk is olvashatók a kiadványban. Az itt megjelentetett tananyagokat a már említett gazdagító osztályokban tesztelik, ahol új tananyagokat is fejlesztenek. 
 
A centrum szerteágazó tevékenysége szolid alapokon álló kutatási hátteret igényel. Az alap-, közép- és felsőfokú oktatás szereplői közötti szoros együttműködés sokat segít ebben, ahogy az is, hogy Hollandiában az oktatási minisztérium támogatása révén a tehetséggondozás kiemelt terület lett. A CBO nem titkolt célja, hogy a kiváló diákok fejlődéséről és támogatásáról szóló kutatási eredmények közzétételével hatást gyakoroljon a törvényhozókra is. A centrum számos kutatási témája közül néhány: a tehetséges gyerekek önképe, az oktatásban történt változások hatása a gyerekek kognitív és társas-érzelmi fejlődésére, az intelligencia és a kreativitás közötti összefüggések stb. Az eredményekről könyvekben, könyvfejezetekben, tudományos és ismeretterjesztő cikkekben számolnak be a központ munkatársai. 
 
A modell értékűen működő CBO életének természetes részei a nemzetközi szövetségek és kapcsolatok: Európában olasz, szlovén, osztrák, észt, szerb, bosnyák, spanyol, portugál, belga, francia és magyar partnerekkel is együtt dolgoznak.