Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Interjúk

Oktassunk és tanuljunk a fenntarthatóságról iskolai keretek között is. Interjú a Zöld Föld program vezetőjével

A sorozat negyedik részében a „szellemi szörfözéshez” vagyis az élet hullámvölgyeinek tudatos és eredményes megéléséhez kapunk útravaló gondolatokat Havass Miklós Tehetség Nagykövettől

A Matehetsz Szubjektív rovatunk legújabb részében a Carl Rogers féle pedagógiáról, életére és munkásságára tett befolyásáról kérdezzük Dr. Klein Balázs pszichológust

Matehetsz Szubjektív sorozatunkban ezúttal Gordon Győri Jánossal beszélgettünk, akinek tavaly jelent meg "Tehetségek együtt" című kötete, mely a tehetséges tanulók pedagógiai fejlesztésének egyik alapvető kérdésével foglalkozik: a tehetségek együttnevelésének témájával.
A tanulmány elolvasásával lehetőségünk nyílik megismerni egy olyan kutatás eredményeit, amelynek során a szerző azt igyekezett feltárni, hogy matematikában tehetséges személyek hogyan emlékeznek vissza azokra az ötven évvel korábbi tapasztalataikra, amikor egy speciálisan összeválogatott középiskolai tehetségosztályban együtt nevelték őket.

„A tehetség sokszínű” – olvashatjuk a 15 éves Matehetsz Facebook oldalán. Az elmúlt másfél évtizedben számos kiváló szakember segítette szervezetünk tehetséggondozói munkáját, akik saját „színeikkel” járultak hozzá a paletta változatossá tételéhez. A jubileumi évet az előttünk álló kiemelt események mellett egy új cikksorozat indításával is ünnepeljük: októberig 15 olyan tehetségsegítő szakember beszél kedvenc témáiról, szakterületének kiemelt pontjairól, akik aktív szerepet vállaltak a Matehetsz életében. Elsőként Dr. Fodor Szilvia, az ELTE iskolapszichológiai tanszékének adjunktusa, az EUTK tanácsadója, a 2017-ben záruló Templeton Program szakmai vezetője osztja meg a pozitív pszichológiával kapcsolatos gondolatait. Aki kérdez: Fuszek Csilla, az idén 10 éves Budapesti Európai Tehetségközpont igazgatója.

A Matehetsz egykori mentoráltja, Weisz Ágoston Zürichben él és dolgozik a Google szoftvermérnökeként. A svájci városból tartott online foglalkozásain ma már 500 magyar fiatal vesz részt. A fiatal szakemberrel a februárban induló programozó szakkörei kapcsán beszélgettünk.

A pedagógusi pálya szolgálat.”- vallja Polonkai Mária, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (NTT) elnöke. A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége alelnöki tisztségét is betöltő címzetes egyetemi docenssel, hivatásának történetéről, az Arany János Tehetséggondozó Program kidolgozásáról, az idén ősszel 15 esztendős NTT és Matehetsz szakmai tevékenységéről beszélgettünk a jubileum kapcsán.

2021 szeptemberében jelent meg a Matehetsz gondozásában „Tehetségek együtt” címmel a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium első matematika tagozatos osztályát vizsgáló kutatás alapján készült tanulmánykötet nyomtatott változata, amelynek szerzője Dr. Gordon Győri János oktatáskutató. Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának professzorával, a Tehetséggondozás, tehetségfejlesztés szakirányú képzésének vezetőjével legújabb könyve kapcsán beszélgettünk.

„Mindazt, amit a világról tudok, azt többnyire a gyerekeknek köszönhetem. Vagy értük, vagy általuk lettem gazdagabb – és ami még fontosabb, számomra az élet és a világ szeretete e munka gyümölcse.” – vallja Dr. Kelemen Lajos pszichológus, egyetemi tanár, az Okoskocka egyik kidolgozója. A háromgyermekes édesapával a játék szeretetéről, innovációról és a pedagógusi hivatás sokszínűségéről beszélgettünk.

A Tehetségek Magyarországa kiemelt európai uniós projekt keretében a Matehetsz tovább bővítette pedagógusképzéseit és továbbképzéseit, korábbi képzési portfóliójára építve. A szervezet a projekt 2016.01.04.-2021.06.30. közötti szakmai megvalósulási ideje alatt további hat hagyományos (tutorképzés, okoskocka, drámapedagógia, kommunikáció, önismeret és tehetségsegítő program tematikájú), valamint tizenkét különböző e-learning képzést dolgozott ki. A képzések eredményeiről, módszertanáról Major Anikó alprojektvezetőt kérdeztük.

Weisz Ágoston Zürich-ből segíti tanítványai haladását