Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

A tutori- és mentori tevékenység idén folytatódik

2021. január 28.

Március végéig meghosszabbítottuk a 2020-as tutori és mentori évet, remélve, ez az időszak lehetőséget ad az elmaradt személyes találkozások, szakmai események pótlására

A projekt hosszabbítási időszakában, 2021. január 1-től március 31-ig plusz három hónapnyi időkeretben pótoljuk az elmaradt szakmai fejlesztéseket.

A járványhelyzethez alkalmazkodva
Az elmaradt tábori és hétvégi programok miatt tutorált fiataljaink számára pótlólag szerveztünk kiscsoportban tartott, hétvégi, önismereti fejlesztő programokat. Az eseményeket a 2020-as év tavaszi veszélyhelyzet mentális nehézségeinek kompenzálása érdekében új szakmai programmal egészítettük ki: a tanév során a tutoráltak számára drámapedagógiai módszereket alkalmazó, lelki egészséget erősítő fejlesztőprogramokat hirdettünk – segítve az elmúlt időszak nehézségeinek feldolgozási folyamatát – „Tavaszi dráma” elnevezéssel, de a járvány második hulláma miatt ezeket 2021. tavaszára kellett átütemeznünk. 

A drámaprogram mellett a hagyományos önismereti foglalkozásainkat is kiegészítettük a veszélyhelyzet által okozott konfliktusok, félelmek, bizonytalanságok feloldását célzó elemekkel, melyekből csak néhányat tudtunk megtartani.  A fennmaradó foglalkozások digitális formában kerültek megszervezésre, illetve jelenleg is zajlanak. 
2021. júniusáig terveink szerint az elmaradt tematikus táborunkat - már alumni jelleggel - pótoljuk.

Személyiségfejlesztés, egyéni tanácsadás terv az idei évre
Az elmúlt év során egyéni tanácsadás szolgáltatásunk fókuszába a fiatalok mentális támogatását helyeztük, segítve a bezártság, elszigeteltség, valamint az otthontanulás kezelését. A segítő beszélgetésekre egyre nagyobb az igény a fiatalok körében, így azt tervezzük, hogy a következő időszakban pszichológus, pedagógus, mentálhigiénés szakembereink együttműködésével digitális eszközök használatával, (későbbiekben reméljük személyesen is) további lehetőséget biztosítunk a szolgáltatás igénybevételére.


Mentor programunk státuszáról
A mentor-mentorált párok kialakítása folyamatosan zajlik, a veszélyhelyzet miatt kiterjesztett időkeretben. A mentorok a járványügyi szabályok szigorú betartásával személyesen is kapcsolatba lépnek a mentorált fiatalokkal, így várhatóan könnyebbé válik a folyamat és pótolni tudjuk az elmaradt mentori együttműködések kialakítását.

Megkeresésünkre Dr. Balajthy Bernadett mentor, tréner, coach Gombos Izabella gimnazista mentorálttal való együttműködéséről osztotta meg tapasztalatait:

- Az Ön tréneri, illetve business-coach tapasztalata miként tudta segíteni a pop műfaja iránt érdeklődő fiatalt?

Már az előkészület során egyértelmű volt számomra, hogy az ajánlott módszerek közül elsősorban a coaching szemléletet fogom választani. Az első alkalommal feltártuk a témát és a mögötte meghúzódó mélyebb dilemmákat, ezekből alakítottuk ki a célkitűzést. Izabella nagyon kreatív lány, ezért könnyű volt vele coaching eszközökkel dolgozni, sokszor használtunk kártyát, idézeteket, zenét és videókat, megoldás-központú megközelítést, vizualizációs gyakorlatokat az NLP módszertan alapján, az ötletgyűjtéshez provokatív coachingot, karakter-erősségeket, teszteket, illetve bevetettünk cselekvésközpontú coaching elemeket is. A tréneri tapasztalatom elsősorban ahhoz segített hozzá, hogy érthető instrukciókat fogalmazzak meg, illetve a virtuális tréningekből hozott eszközök és platform ismeret is zökkenőmentesebbé tette a közös együttműködést.

- A mentorálási folyamat része az önbizalom erősítése? 
Mindenképpen cél volt, hogy emeljük számára a tudatosságot, ráláthasson még jobban az erősségeire és az erőforrásaira, tisztázza azon nehézségeket, melyek ezt alááshatják és képessé váljon reagálni ezekre.

- Mentoráltja előadóművésznek készül. Érintették-e konzultációik során a magánélet-munka viszonyát?
Igen. Különböző életutakat ismerhetett meg, és megbeszéltük az ő jövőképét is, tisztáztuk az értékeket, melyek mély szerepet fognak játszani a magánélet-munka viszonylatában.

- Milyen ajánlásokat tett a színpadi szerepléssel kapcsolatos magabiztosság, rutin megszerzésére?
Első lépésként feltártuk és meghatároztuk az Iza számára ideális színpadi szereplés kritériumait. Ehhez koncertfelvételeket elemeztünk egy egész találkozón keresztül. Az alapkoncepciónk az volt, hogy megtaláljuk a skála két végpontját és innen alakítsuk ki az optimális szintet. Fontos volt számunkra, hogy erre ránézve meghatározzuk a kihívásokat érintve a stressz, lámpaláz és vélemények hatását. Meghatároztuk a gyakorlás módjait és lehetőségeit a jövőben. Kiemelten fontosnak tartottam a partnerséget a kérdésben, így az ajánlásaim Iza elképzeléséhez igazodtak. Vizualizáltuk a szituációkat, lebontottuk azokat érzések szintjére és megbeszéltük a rutin és magabiztosság megszerzésének módjait.

- Sikerült-e a 3 hónapos időszak alatt Izabella teljes személyiségét megismernie?
Izával egy nagyon különleges kapcsolat alakult ki közöttünk. Úgy gondolom, hogy három hónap után elhamarkodott kijelentés lenne bárkiről azt állítani, hogy sikerült a teljes személyiségét megismerni, ám az biztos, hogy látom őt, az értékrendjét, a szemléletét, a félelmeit. Volt néhány nagyon mély beszélgetésünk, melyekből egyértelműen látszott, hogy mennyire érzékeny, magas érzelmi intelligenciával rendelkező, okos és érett gondolkodású lány.

- Milyen érzésekkel tekint a mentorként eltöltött 3 hónapra? 
Izgalommal vártam minden alkalmat, egyértelműen feltöltött a közös munka.

- Megfogalmazódott-e Önben valamely tanulság a mentorálással kapcsolatosan, amire más mentoroknak felhívná a figyelmét?
Különleges utazás volt számomra ez a három hónap. Úgy gondolom, hogy a legfontosabb az, hogy nyitott szívvel és füllel, a legnagyobb kíváncsisággal kell a mentoráltak felé fordulni. Nem csak a mentorált fejlődik ebben a három hónapban, mi legalább annyit fogunk tanulni tőlük. Azt hiszem, hogy nincs annál nagyobb megtiszteltetés, amikor ezek a fiatalok a bizalmukba fogadnak bennünket és megtisztelnek azzal, hogy beengednek a saját világukba. Minden figyelmünkkel jelen kell lenni és fokozottan figyelnünk kell arra is, hogy hogyan tudjuk támogatni, erősíteni őket, példát állítani, nem félni attól, hogy megosszunk velük hasznos információkat magunkról és a tudásunk legjavát adni találkozóról találkozóra teljes partnerségben.

- A vírushelyzet nem tette lehetővé a személyes találkozásokat. Gátolt-e más egyebet is a megismerés-mentorálás folyamatában?
A mentoráltammal 3 hónappal ezelőtt az online kapcsolattartást választottuk. Egyrészről a távolság (Pécs – Budapest), másrészről pedig a Covid-helyzet miatt ez volt az ésszerű megoldás. Trénerként és coach-ként tavaly március óta használom a Zoom platformot és egyéb kiegészítő alkalmazásokat, így nem okozott gondot ezen a felületen találkozni, a mentoráltam számára pedig az online oktatás miatt volt komfortos a virtuális tér.
Az összhang szinte egy pillanat alatt kialakult közöttünk. Megállapodtunk abban, hogy vasárnaponként hatvan perces beszélgetésekre fogunk ’találkozni’. 
Nem jelentett problémát a bizalom kialakítása, a közös kommunikációs nyelv megtalálása, hiszen a mentoráltam – fiatal kora ellenére – egy nagyon érett, asszertív, érzékeny, empatikus és kiemelkedően okos lány.
A beszélgetéseink során sűrűn használtunk képi megjelenítéseket, a témájából adódóan zenét, irodalmat. Feltártuk az elakadásai, dilemmái gyökerét és megbeszéltük azt is, hogy ezeket hogyan tudja tudatosan kezelni.  Nagyon hálás vagyok, hogy beleláthattam a világába!

- Az utolsó alkalommal személyes találkozóra is sor kerülhetett. 
Számomra ez egy stresszmentes várakozás volt, hiszen már megismertük egymást és a munkámból adódóan kellő tapasztalattal rendelkeztem, hogy milyen valakivel az online ismeretség után személyesen is találkozni. A mentoráltamnál azt éreztem, hogy neki ebben más a megélése, egy kicsit feszengett, izgult. Ezt vissza is jeleztem neki, és azon volt ekkor a fő hangsúlyt, hogy ezt minél hamarabb oldjam nála. Beszélgettünk a jelenlegi helyzetről, arról, hogy hogy van ő ebben a megváltozott világban, milyen erőforrásokhoz tud nyúlni, amikor stresszhelyzetben találja magát. Úgy gondolom, hogy minőségében ez egy ugyanolyan értékű találkozás és beszélgetés volt, mint az online térben folytatottak.

Összességében elmondhatom, számomra egy nagyon mély önismereti út volt a közös munka, rengeteget tanultam Izától és úgy érzem, hogy most a harmadik hónap végére jobb szakember és jobb ember is lettem általa. Sokat adott az édesanyja visszajelzése is, aki köszönetét fejezte ki, én pedig gratuláltam a fantasztikus lányához.

Képernyőfotó: dr. Balajthy Bernadett mentor online megbeszélésen