Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Wiener Márton a TUDOK konferencia legfiatalabb kutató diákja

2019. december 18.

Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumának tehetséges diákja saját kutatásával indul 2020 február közepén a TUDOK  Tudományos Diákkörök XX. Kárpát-medencei Konferenciáján. Az elfogadott absztrakttal rendelkező diákok közül ő a legfiatalabb.

Mártont felkészüléséről, indíttatásáról kérdeztük.

Mikor, milyen témában kezdtél el tudományos kutatással foglalkozni?
Először a gimnáziumba való érkezésem után nem sokkal kezdtem el informatikával foglalkozni. Nagy újdonság volt számomra a programozás, mivel korábban nem találkoztam még a számítástechnika ezen területével.

Mikor érezted először tanulmányaid során, hogy a tananyagon, tantárgyon túlmutat tudásvágyad?
Emlékszem az első infószakkörre, amikor a tanárom, Regele György bemutatta nekünk a Micro:bit nevezetű adatlapot. Logikusnak találtam a hozzá tartozó programozási nyelvet, könnyen tudtam programokat csinálni akár otthon, de sokszor előfordult, hogy néhány osztálytársammal a szakkör után is még órákig bent maradtam az informatika teremben.

Honnan merítetted saját kutatási témádat?
Reál beállítottságú ember vagyok, így a matek, illetve a természettudományi tantárgyak érdekelnek. Tavaly a fizika iránt érdeklődtem, kedvencem a különböző mechanikus szerkezetek voltak. A robotika pont ezt társítja az informatikával, hiszen lehetőséged van megépíteni a saját robotodat.

Van-e családi indíttatásod tudományos téren?
- Édesapá
m kutatóbiológus, édesanyám is az volt, de ő később pályát váltott. Most pszichológusként dolgozik.

Hogyan vezetett utad a Kutató Diákok Mozgalmához?
- Idén jú
niusban megnyertük az angliai TeenTech Awards nevű versenyt, amely egy innovációs verseny volt Londonban, ahol a „wearable technology” kategóriában indultunk. Ezen felbátorodva úgy döntöttünk, hogy továbbfejlesztjük a projektünket, s benevezünk hazai versenyekre is.

Márton Londonban (TeenTech verseny, fotó: Wiener Márton)


Ki és milyen hatással volt rád a tudományhoz való hozzáállás kialakulása során?
Az osztályfőnököm mutatott rá arra, hogy megéri foglalkozni olyan tantágyakkal, témakörökkel, amit szeret az ember. Ez nálam több tantárgyat is jelent. A másik személy az informatika tanárom volt,  aki mindig segített nekem, megmutatta azokat az új irányokat, amerre érdemes lehet elindulni.

Kinek a véleménye számít neked igazán? 
Van-e példaképed?
Felnézek azokra a nálam idősebb emberekre, tanárokra, diákokra, akik egyenrangúnak tekintik magukat a náluk fiatalabb emberekkel.

Voltak-e megtorpanások az aktivitásodat illetően? Voltak-e kudarcaid ez idáig?
Karácsony és év vége felé, amikor többet kell tanulni a témazárókra, koncertekre kell készülni, ilyenkor előfordul, hogy kevesebb időm jut az informatikára. A sportban vannak néha kudarcaim, amikor a megszokottnál rosszabbul teljesítek. Ilyenkor még több energiát fektetek a sportolásba, mert úgy érzem, többet tudnék kihozni magamból.

Milyen társ-tudományok érdekelnek még?
A fizika, biológia, illetve idén a kémia iránt is érdeklődöm a robotika mellett.

Mennyi időt töltesz naponta tanulással?
Általában a házi feladat mellett 20-30 perc tanulással szoktam készülni a másnapi iskolai napra, kivéve, ha van valamilyen bejelentett témazáró vagy dolgozat. Ilyenkor addig tanulok, amíg felkészültnek nem érzem magam az adott tantárgyból.

Van-e hobbid?
Annak hála, hogy hat évig Finnországban éltem, beszélek finnül, fontosnak tartom a nyelvtudásom szintentartását. Ezt finn nyelvű könyvekkel és a testvéremmel idegen nyelven való beszélgetéssel valósítom meg, illetve egy ideig a családommal jártunk a Finn Nagykövetségre.

Ilyen aktivitás mellett ju
t-e időd pl. a művészetekre?
Nyolc éve hegedülök és tavaly óta már zenekarra is járok. Szeretek zenét hallgatni, metálon kívül gyakorlatilag bármit szívesen hallgatok. Jelenleg versenyszerűen vívok és tollaslabdázok, habár az utóbbit inkább csak hobbi szinten űzöm. Hétvégenként még cserkészkedni szoktam.

Mit olvastál a közelmúltban?
Nemrég találtam rá Rick Riordan: Percy Jackson című sorozatára, ezt olvasom jelenleg. Ezen kívül a minap fejeztem be Paul Davies: Az utolsó három perc című könyvét. Ez arról szól, milyen lehet a világegyetem utolsó három perce.

Hogyan értékeled az iskolában/osztályban elfoglalt szerepedet?
Nagyon jó osztályfőnököm van, aki ügyel arra, hogy egységes legyen az osztály, ne legyen kiközösítés. Talán emiatt is nagyon jól érzem magam az osztályunkban, sok emberrel szót értek, és azokkal az osztálytársaimmal, akik szinén járnak informatika szakkörre, különösen jó barátok vagyunk.

Megjósolható-e a kutatói pálya íve? Hogyan vázolnád reálisan - kb. 10 év múlva - tudományos életedet? Hova pozícionálod magadat?
- J
elenleg két terület érdekel. Az egyik az orvosi pálya, hogy azon belül mi szeretnék lenni, azt még pontosan nem tudom, de az is lehet, hogy én is kutatóbiológus leszek, mint a szüleim. A másik most kilátásban lévő szakma a gépészmérnök vagy a mérnökinformatikus. Valószínűleg egy nagyobb cégnél helyezkednék el. Egyetemi éveim alatt lehet, hogy kimennék külföldre, de diploma után visszajönnék Magyarországra, és itthon keresnék állást.

Mit üzensz kortársainak?
Ha van olyan témakör, amelyik érdekli őket, akkor kezdjenek el vele foglalkozni, fordítsanak rá külön energiát.

Márton a TeenTech Award-on és a kiutazás pillanatában (Fotó: Wiener Márton)