GlobalID: | JG 360 000 040 |
Rövid név: | Emelt színtű angol érettségi témabank |
Kidolgozó: | Dakhlaouiné Nagy Judit |
Alkalmazók: | |
Indulás dátuma: | 2022 |
Kapcsolattartó: |
Az idegen nyelv tanulásának az útja egy hosszú utazáshoz hasonlítható, amelynek során keressük az úticélt, a végállomást, de közben a módszerek útvesztőjében többször eltévedhetünk.
„A nyelvtanulóknak viszont már maga az utazás is meghozza a maga örömeit. Az út felfelé visz: minden megmászott hágó után tágul, szépül a láthatár. Ha értelmesen, átgondoltan kezeljük a feladatot, akkor nem összeszorított foggal űzött vadászat lesz a tanulás, hanem felnőtt értelmünket kielégítő szellemi torna. Többek között azért is tanuljunk nyelveket, mert nyelvet tanulni jó.” (Lomb Kató)
Az idegen nyelvek ismerete kétség kívül nagyon fontos a világunkban, hiszen egy új nyelv elsajátítása új ablakot nyit a világra. Nemcsak a munkánkhoz, vagy egy külföldi tartózkodás során lehet segítség számunkra az autentikus nyelv, hanem akkor is, amikor egy híres író munkáját eredetiben szeretnénk elolvasni, eredetiben szeretnénk megérteni, ahogyan a szerző tollából megszületnek a tájleírások, cselekmények sorozata vagy az adott nyelvre jellemző dialógusok megfogalmazása. Ez utóbbit a belső késztetés, a nyelvek iránti érdeklődés táplálja, amely képes eljuttatni az embert egy olyan szintre, hogy több idegen nyelvet sajátítson el.
Igazi kihívást jelent korunkban ott meglátni a valós értéket, ahol még nem kifejlett formában mutatkozik meg. Tehetséggé válni pedig egy folyamat, amely során a tehetség keresi a kihívásokat, ott is meglátja a lehetőséget, ahol más nem, kemény munkával törekszik mindig többet és jobbat elérni. A tehetség csak akkor képes megjeleníteni képességeit, ha erre lehetőséget és bátorítást kap a környezetében. Az osztálytermi módszerek, a tanórai illetve a tanórán kívüli gyakorlatok és tapasztalatok serkenthetik az egyéni különbségek kibontakozását.
Gimnáziumunkban az Angol emelt színtű érettségi tudásbank gondolata a tudásmegosztás és egymás ismereteinek gazdagítása céljából született meg. Lehetőséget nyújt iskolánk minden tanulója számára, aki az angol nyelv bármely területén képezi magát- akár szervezett kereteken belül, akár önmaga által-, hogy bemutathassa nyelvtudását, prezentációs készségét, valamint az idegen nyelvi kompetenciáját. A projektben részt vevő 10-12. évfolyamon tanuló diákok a szaktanárok által kiemelt idegen nyelvi tehetségek, akik a nyelvtanulásban elengedhetetlenül fontos motivációval, intelligenciával, jó gyakorlati érzékkel párosuló empátiával és alkalmazkodóképességgel rendelkeznek. Az idegen nyelvi projekt további célja az angol emelt szintű érettségire való felkészülés megkönnyítése, illetve a nyelvtanulók sikeres B2-es és C1-es nyelvvizsgához való hozzásegítése.
A témakörök a modern, digitális világ elvárásainak megfelelően videók formájában készültek. Az előadók színes prezentációkkal hozták közelebb a mai fiatalokhoz az emelt szintű nyelvi érettségi kihívást jelentő témaköreit.
„A nyelv – épület. A nyelvtanulás – építés. Az orosz nyelv minden ívében-szegletében harmonikusan kiképzett, bonyolult, masszív dóm. A könnyűnek dicsért olasz nyelv egyszerűbb szerkezetű és áttekinthetőbb alaprajzú, de ha építésénél valamely részletét elnagyolták, bizony az is összedől. ” (Lomb Kató)
Lomb Kató fordító, a világ első szinkrontolmácsának gondolataiból merítve törekszünk arra, hogy gimnáziumunk diákjai olyan nyitott szemű, művelt ,, lingvistákká” váljanak, akiknek az idegen nyelvek iránti attitűdjét a következő szempontok határozzák meg:
• NYITOTTSÁG A VILÁGRA
• AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS KERESÉSE
• VERSENYSZELLEM
• ÚJ DOLGOK TANULÁSA
A tehetségprogram hozzásegíti a tanulókat a gimnáziumi nyelvoktatás követelményrendszere által előírt és elsajátítható magas idegen nyelvi kommunikáció elmélyítéséhez a tudásmegosztás jegyében. Az idegen nyelvi témákat bemutató felvételek egyben segítségül szolgálnak a sikeres B2-es és C1-es nyelvvizsgákhoz. Mindemellett cél a tehetséggondozás, személyiségfejlődés, önbizalom megerősítése, példamutatás, lelki egészség megőrzése, egymás értékeinek megbecsülése, az érzelmi intelligencia fejlődése, közösségfejlesztés, szakmai együttműködés.
Az angol emelt szintű érettségi tudásbank lehetőséget ad minden diák számára, aki az angol nyelv bármely területén képezi magát- akár szervezett kereteken belül, akár önmaga által-, hogy bemutathassa nyelvtudását, prezentációs készségét, valamint az idegen nyelvi kompetenciáját. A rövid, személyes bemutatkozást követően az emelt szintű nyelvi érettségi egyik, választott témájának megosztásával a prezentáló diák gazdagítja iskolatársainak nyelvi tudásszintjét.
A témakörök a modern, digitális világ elvárásainak megfelelően videók formájában készülnek. Az előadók színes prezentációkkal hozzák közelebb a mai fiatalokhoz az emelt szintű nyelvi érettségi kihívást jelentő témáit.
A program résztvevőit az alábbiak alapján válogatjuk ki:
- tesztek (Geffert Éva és Hetskovits Mária féle az általánosan a tehetséges gyerekekre jellemző tulajdonságlista)
- szülői kérdőív
- megfigyelés: direkt és indirekt módon
- szaktanári véleményezés
- osztályfőnök véleményezése
- pszichológus véleményezése
- tanulmányi eredmények
- versenyeredmények
A tehetségprogramban részt vevő diákok a tanórán egyéni és pármunkában dolgoznak. A tanórán kívül az egyéni munka dominál.
• A tehetségsegítő program eredményeképpen létrejött témabank elsősorban az iskola diákjai számára nyújt segítséget az emelt színtű érettségire témáinak felkészülésében, és miután a témák kidolgozása végén elkészült felvételek az intézmény Facebook-ján valamint a youtube csatornán is megtekinthetők, ezért minden az érettségi előtt álló diáknak bizton nyújt tudásforrást a gazdagítás jegyében. A program erős oldalának számít az is, hogy a prezentáló diák úgymond ,, tanítja a kortársát” egy magas színtű témában, a tanár személyes jelenléte nélkül. Kortárs tanul a kortársától. Az oktató a facilitátor szerepét tölti be.
• Továbbá, a program ösztönzőleg hathat a tantestület összes pedagógusára, illetve munkaközösségeire nézve, egy hasonló témabank létrehozatalában minden munkaközösség számára a maga tudományterületén.
• Az angol témabank motiválja, ösztönözi az idegen nyelvtanulóknak az idegen nyelvek iránti szeretetét. Nagymértékben segíti a tanulók kreativitását egy téma több irányból fakadó megközelítésében. Bővül az ismeretszerzésük, fejlődik a szociális viselkedésük.
• A tehetségprogram a fent említett pozitív eredményeken kívül egyfajta tájékoztató jelleggel bír minden az intézmény iránt érdeklődő, külső vendég számára abban a tekintetben, hogy milyen magas színtű oktató-nevelői munka folyik az intézményben az idegen nyelvtanítás területén.
• A témabank felvételei, mint előadássorozat mindenki számára megtekinthetők az iskola honlapján tehetséggondozás címszó alatt és minden olyan média felületen (iskola Facebook, Youtube), ahová megosztásra kerül.
• A tehetségsegítő programot bemutatjuk a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar- Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet szervezésében sorra kerülő 15. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencián a poszterszekcióban.
• Az angol emelt színtű érettségi témáiról szóló kész előadásokat, felvételeket felhasználhatják a tanárok az érettségire történő felkészítő munka során
• Intézményünkben minden tanév februárjában megrendezésre kerül Felsőoktatási tájékoztató a 10. és 11. évfolyamosok részére nevű program, amelyre a már egyetemista volt diákjaink kerülnek meghívásra és osszák meg tapasztalataikat a különböző tudományterületeken. A rendezvényen az újonnan szerzett tapasztalatokból és az élmények megosztása során a szaktanároknak is egyben lehetőség nyílik a volt diákjaik illetve tehetségeik útjának nyomon követésére.
• az iskolarendszerben már létező adatok összekapcsolása a későbbi egyetemi évek adataival (regiszter alapú megközelítés)