Bemutatkozik a New York University Abu Dhabi.
Gellai Dániel a New York University Abu Dhabi tanársegédje és öregdiákja. Dániellel az intézmény nyújtotta lehetőségekről, munkájáról és önkénteskedésről beszélgettünk.
Pontosan mivel foglalkozik a New York University Abu Dhabi intézményben?
Jelenleg tanársegédként dolgozom a New York University Abu Dhabin. Az egyik feladatom, hogy segítsek a diákoknak a tanulásban, válaszoljak a tananyaggal kapcsolatos kérdéseikre, illetve tanulástechnikai tippeket adok nekik, hogy hatékonyabban és könnyebben menjen az elsajátítás. A „Statistic for the Social and Behavioral Sciences” című órán segédkezem a szervezésben, osztályozásban és előadások megtartásában is, emellett pedig arabul tanuló diákok rendelkezésére állok, így összesen 70-90 tanulónak nyújtok segítséget egy-egy szemeszter alatt. A frissen indult „Office of Intercultural Education and Spiritual Life” programban is¬ dolgozom, ahol a „Fostering Safety” és a „Spiritual Life” témák felelőse vagyok. A projekt keretében azon dolgozunk, hogy a kampusz mind fizikai, mind érzelmi értelemben biztonságos közeg legyen a hallgatók számára, tehát nemre, vallásra, bőrszínre való tekintet nélkül mindenki komfortosan érezze magát, aki a közösségünkhöz tartozik.
Egy átlagos hetem egy 75 perces óra megtartásával kezdődik, amit magam tervezek meg. Az előadás arról a statisztikai szoftverről szól, amely a legelterjedtebb a társadalomtudományi kutatásokban, és amit a diákok később a projekteik és szakdolgozatuk elkészítéséhez használnak. Látogatom a statisztika órákat, ahol ugyanúgy jegyzetelek, mint a többi diák, hogy később képes legyek más módon, új szemszögből elmagyarázni a tananyagot a segítségre szoruló hallgatóknak. Heti két alkalommal fogadóórát tartok a statisztikát és arab nyelvet tanuló diákjainknak. Ezekben az időpontokban bárki bejöhet hozzám a felmerülő kérdéseivel, de van lehetőség 1-1,5 órás egyéni korrepetációra is. Az IESL irodához kapcsolódó feladatom gondolkodás és tervezés a kollégákkal közösen, illetve a már működő programok felülvizsgálata és adaptálása az egyes kampuszok igényeihez igazítva. Az iroda munkatársaival emellett képzéseken és érzékenyítő előadásokon veszünk részt.
Mi az intézményük különlegessége, milyen lehetőségek várnak Önöknél a fiatalokra?
A NYUAD – úgy gondolom – páratlan lehetőség. Mint öregdiák és mint alkalmazott is mindennap újra és újra rácsodálkozom az egyetem sokszínűségére. A NYUAD-ra járó nagyjából 720 diák a világ 110 országából érkezik, és ami igazán különlegesség teszi, hogy nincsen olyan nemzet, mely felülreprezentált lenne a hallgatók között, így olyan meghatározó identitás vagy kultúra sem, mely megszabná az egyetem értékrendjét és mindennapi életét. A NYUAD amerikai típusú, liberal arts egyetem, tehát mindenkinek kötelező felvenni olyan órákat is, melyek szorosan nem kapcsolódnak a szakirányukhoz. A kritikai gondolkodás fejlesztése és a felmerülő gondolatok megosztása a tananyag központi eleme, ami számomra eleinte komoly kihívást jelentett. Most, hogy felismertem az oktatási metódus értékét és hasznosságát, rendkívül hálás vagyok érte.
Az egyetem másik különlegessége, hogy holisztikus oktatás folyik, tehát a tanulás nem korlátozódik az órákra, hanem a diákéletre és a kollégiumra is kiterjed, ami csodálatos lehetőség, hiszen elképesztően sokat lehet tanulni például egy olyan szobatárstól, aki a világ másik részén szocializálódott.
Számos önkéntes programban vett részt Jeruzsálemben és Budapesten is. Mivel foglalkozott pontosan és milyen motivációval kapcsolódott ezekhez a programokhoz?
Jeruzsálemben egy palesztin és zsidó gyerekeknek szánt angol nyelvi táborban voltam ifi, ahol a nyelvtanulás mellett cél volt a két nemzet közötti kapcsolat normalizálása, az érzékenyítés is. Budapesten a TASZ-nál voltam gyakornok a betegjogi és a HIV/AIDS programban, itt elsődlegesen kutatásokat végeztem. Ezekben a programokban azért vettem részt, mert célom volt olyan érzelmileg és fizikailag is biztonságos „terek” létrehozása, ahol komfortosan érezhetik magukat az emberek, mert úgy gondolom, hogy ez alapvető fontosságú a jóléthez és az egészséges fejlődéshez.
Miről szól, mi a célja a Global Academic Fellowship Programnak? Kiket szólít meg ez a lehetőség?
A Global Academic Fellowship az Academic Enrichment program része. Részben mentorálást, részben tanársegédi állást jelent, de felsőoktatási igazgatási tapasztalattal is gazdagodhat az, aki részt vesz benne. A programot azért hozták létre, mert az egyetemnek jelenleg nincs doktori képzése, így a felsőbbéves diákok, akik frissen szerezték meg alapképzési diplomájukat és élénkek még az egyetemi tapasztalataik, mentorként hatékonyan tudják segíteni a fiatalabbaknak. A mentorálás mellett a tanároknak is segítséget nyújtunk osztályozásban, a tananyag fejlesztésében, illetve segítünk megkönnyíteni a pedagógusok és a diákok közötti kommunikációt.
Milyen lehetőségeket kínál az intézmény a tehetséges magyar fiataloknak?
Az egyetemen jelenleg 19 magyar diák tanul az ország minden tájáról. Mivel az intézmény a hallgatók túlnyomó többségének ösztöndíjat biztosít, sőt a lakhatást és az utazást is támogatja, bármilyen anyagi háttérrel rendelkező fiatalnak lehetősége van nálunk tanulni. Az oktatás magas színvonalát a szakterületükön legjártasabb, elismert professzorok fémjelzik. A Saadiyat Island-i új kampusz egy teljeskörűen felszerelt kutatólaboratóriummal, művészeti központtal, olimpiai uszodával és futball stadionnal is rendelkezik. A négyéves egyetemi képzés fontos része az interkulturális fejlesztés és érzékenyítés, ezért egy-egy szemeszter erejéig a hallgatók részt vehetnek a NYU világot behálózó oktatási rendszerében.
Kinek ajánlaná a programot, milyen élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodhatnak a fiatalok a programon keresztül?
Azoknak ajánlom az egyetemet, akik érdeklődőek és nyitottak több területre is, akik szeretik ha megkérdőjelezik az addig meglévő gondolataikat és nem utolsó sorban szeretnek tanulni. Olyan fiataloknak kiemelten ajánlom a lehetőséget, akik szeretnének egy nemzetközi környezetben élni és nyitottak más kultúrák megismerésére. Én személyesen elképesztően sokat köszönhetek ennek az intellektuálisan inspiráló intézménynek, ahol nem csupán elfogadnak, de segítenek is abban, hogy folyamatosan fejlődjek.